خبر فوری

 
 
اکسپریس تریبون: فقر، افغان ها را مجبور به عضویت در داعش می کند
کد خبر :1518189235

16:24 1400/09/26


برچسب ها : آمریکا, افغانستان, بحران اقتصادی, تروریست, تروریست های داعش, تروریسم, داعش, داعش خراسان, دولت طالبان افغانستان, طالبان افغانستان, قندوز, گروه داعش, ننگرهار, ولایت کنر, کابل,

اکسپریس تریبون در گزارشی که درمورد فقر مردم افغانستان به عنوان عاملی برای عضویت افغان ها در گروه تروریستی داعش منتشر کرده، نوشت: به گفته مردم محلی و تحلیلگران، گروه تروریستی داعش ازبحران اقتصادی افغانستان با استخدام افراد فقیر برای گسترش صفوف خود در افغانستان جنگ زده، استفاده می کند...


کابل: به گزارش راز نیوز| اکسپریس تریبون در گزارشی که درمورد فقر مردم افغانستان به عنوان عاملی برای عضویت افغان ها در گروه تروریستی داعش منتشر کرده، نوشت: به گفته مردم محلی و تحلیلگران، گروه تروریستی داعش ازبحران اقتصادی افغانستان با استخدام افراد فقیر برای گسترش صفوف خود در افغانستان جنگ زده، استفاده می کند. باوجود اقدامات نظامی دولت موقت طالبان علیه تروریست های داعش در کابل و ننگرهار، برخی از عناصر تروریستی داعش به مناطق دور افتاده، ناهموار و بلندی های شرق و شمال کشور منتقل شده اند. واحدی، یکی از ساکنان استان کنر در شمال شرقی افغانستان که هم مرز با پاکستان نیز می باشد، اظهار داشت که این گروه تروریستی از فقر گسترده استفاده می کند و به افراد بیکار محلی کمک های نقدی ارائه می دهد تا به آنها بپیوندند.

وی افزود: داعش برای جذب نیرو، حقوق ماهانه ای به ارزش 30 تا 50 هزار افغانی معادل 270 تا 450 دلار پیشنهاد می دهد. اما به گفته او، مردم در پذیرش این پیشنهاد مردد هستند، زیرا آنها از واکنش طالبان می ترسند.

واحدی (اسم مستعار)، خاطر نشان ساخت: مردم با مشکلات اقتصادی جدی دست و پنجه نرم می کنند، بانک ها تنها 10 هزار افغانی در هفته می دهند و اگر کسی حساب دلاری داشته باشد تنها 200 دلار به او می دهند، درحالیکه قیمت های مواد خوراکی سربه فلک کشیده اند. مردم محلی را به فروش وسایل منزل و چهارپایان مجبور می کنند . و درحال حاضر، داعش درصدد سوء استفاده از مشکلات مالی مردم محلی افغان می باشد.

گفتنی است پس از روی کار آمدن دولت طالبان در ماه اوت سال جاری، بسیاری از کمک کنندگان و سازمان های بین المللی از جمله بانک جهانی و صندوق بین المللی پول، پرداخت ها به افغانستان را متوقف کرده اند. و دولت آمریکا نیز پس از خروج نظامیانش از افغانستان، بیش از 9 بیلیون دلار ذخایر بانک مرکزی افغانستان را بلوکه کرده است.

سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه در واکنش به درخواست امیر خان متقی قائم مقام افغانستان در زمینه آزادی سازی پول های بلوک شده، این موضوع را بسیار پیچیده توصیف کرد و افزود: چندین دلیل وجود دارد که این ذخایر غیرقابل دسترسی باقی مانده اند، آمریکا نمی خواهد این بودجه به طالبان سود رساند.

به گفته یک استاد و تحلیلگر ژئوپلیتیک در یکی از دانشگاه های خصوصی کابل: شکی نیست که بلوکه کردن اموال افغانستان توسط آمریکا موجب ایجاد بحران اقتصادی در افغانستان شده است، و درپی آن داعش تشویق شده است تا از این موقعیت سوء استفاده کند و افغان های بیکار را که با گرسنگی و فقر مواجه هستند، به کار گیرد. این وضعیت نگران کننده برای جامعه جهانی نیز است و آنها باید اقدامات فوری جهت کنترل بحران اقتصادی افغانستان انجام دهند، در غیر این صورت، می تواند این عاملی برای سوق دادن به سمت تنش جدید باشد.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان با بیان اینکه بیشتر پناهگاه های داعش در کشور طی چهار ماه گذشته نابود شده اند، افزود: درحال حاضر داعش به عنوان یک خطر بزرگ در افغانستان به حساب نمی آید، این یک گروه کوچکی است که پیش از این در کابل و جلال آباد او را نابود کرده ایم. وی مدعی شد که از ماه اوت سال جاری تاکنون بیش از 670 تن از تروریست های داعشی دستگیر و 25 پناهگاه منهدم شده اند.

این درحالی است که داعش مسئولیت بسیاری از حملات اخیر در افغانستان از جمله هدف قرار دادن شیعیان در شمال قندوز و جنوب قندهار را برعهده گرفته است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در یک گزارشی در ماه جولای هشدار داد که داعش علاوه بر توسعه در ولایت های نورستان، بادغیس، سر پل، بغلان، بدخشان، قندوز و کابل، هسته های خوابیده و غیرفعال تشکیل داده است. در این گزارش آمده است که داعش طی تلاش برای ظهور مجدد، جذب نیرو و آموزش حامیان جدید و جذب تروریست هایی از سوریه و عراق و سایر مناطق درحال درگیری را در اولویت قرار داده است.

به گفته سازمان ملل، تقریبا 500 تا 1500 شبه نظامی داعش در افغانستان حضور دارند درحالیکه طالبان مدعی دستگیر کردن 670 تروریست شده است.

به گفته گزارش به نقل از یک تحلیلگر، طالبان نیروی جنگی قوی دارد، اما انتقام اقتصادی کنونی آنها را به درد سر انداخته است. وی هشدار داد که این وضعیت باعث تشویق دیگر گروه های تروریستی جهانی در زمینه تقویت خود در افغانستان می شود و همچنین مشکلاتی را برای کشورهای همسایه نیز ایجاد خواهد کرد.

ارسال نظر

 
1