خبر فوری

 
اهمیت سفر اشرف غنی به پاکستان
کد خبر :2034741511

14:32 1398/04/06


برچسب ها : اشرف غنی, افغانستان, پاکستان, عمران خان,

سفر اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به پاکستان نشان دهنده کاهش تنش ها و بهبودی روابط میان دو کشور و متمایل شدن دولت افغانستان پس از نا مناسب بودن روابط آن با آمریکا به سوی پاکستان است.


 

به گزارش راز نیوز، رحیم الله یوسفزئی کارشناس امور افغانستان در تحلیل خود نسبت به سفر اشرف غنی به پاکستان گفت: پاکستان دفعات متعددی تلاش های خود به منظور سفر رئیس جمهور افغانستان به اسلام آباد را بکار گرفت، اما بدلیل تنش های موجود میان دو کشور، تلاش های پاکستان بی فایده بود. اما اکنون به نظر می رسد که تنش های میان دو کشور کاهش یافته اند که درپی آن اشرف غنی دعوت نخست وزیر کشور پاکستان را پذیرفته و عازم اسلام آباد شده است.
رحیم الله سفر اشرف غنی به پاکستان را پیشرفت چشمگیر، کاهش تنش ها و بهبودی روابط میان دو کشور تلقی کرد و ابراز داشت: طی این سفر، پاکستان اینگونه اظهار خواهد داشت که این کشور علاوه بر طالبان، در کنار دولت افغانستان نیز است.
اما این درحالی است که سمیع یوسفزئی بر این باور است که به دلیل آنکه روابط میان آمریکا و افغانستان دچار تنش هایی شده اند، افغانستان درصدد برپایی روابط با پاکستان برآمده است. وی خاطر نشان کرد، اشرف غنی که به همراه درخواست و مطالباتی وارد اسلام آباد شده است، فکر نمی‌کنم بتواند تمام و کمال در این سفر خواسته های خود را بدست آورد.
اما از طرفی به گفته امتیاز گل تحلیل گر امور افغانستان، سفر اشرف غنی به پاکستان حائز اهمیت بسزایی است و وی این سفر را درحالی انجام می‌دهد که وضعیت کمی بحرانی است. اشرف غنی با بی اعتنایی به تمامی شک و شبه هایی که در کابل در رابطه با پاکستان وجود دارد و در وضعیت بحرانی این سفر را انجام می‌دهد، و این موضوعی بسیار خوشحال کننده برای روابط دو کشور خواهد بود.

اتهامات دو کشور پاکستان و افغانستان علیه یکدیگر

طالبان افغانستان، طالبان پاکستان، شبه نظامیان بلوچ و هند از علل اصلی تنش های موجود میان دو کشور افغانستان و پاکستان هستند.
اتهام افغانستان نسبت به پاکستان این است که نه تنها رهبران طالبان افغانستان در شهرهای مختلف پاکستان زندگی و طالبان را اداره میکنند، بلکه کمپ های آموزشی این گروه تروریستی نیز در پاکستان است. در حال حاضر نیز بیشتر شهروندان افغانستان، پاکستان را مسئول عملیات های تروریستی می‌دانند.
از طرفی اتهام پاکستان نسبت به افغانستان این است که طالبان پاکستان و شبه نظامیان بلوچ از خاک افغانستان علیه پاکستان سوء استفاده می‌کنند به این معنی که افغانستان اجازه این سوء استفاده را می‌دهد و هند نیز از این گروه های مسلح از لحاظ مالی و آموزشی حمایت می‌کند.
پس از بروز هرگونه حادثه تروریستی، دو کشور طرف مقابل را مسئول حملات می‌دانند.
همچنین یکی دیگر از اتهامات پاکستان به افغانستان این است که جنبش حفاظت از پشتون PTM نیز به حمایت افغانستان و هند تشکیل شده و پس از آنکه رئیس جمهور افغانستان به حمایت از این جنبش تویتی را در صفحه رسمی خود منتشر کرد، پاکستان به طور قاطع با این اقدام اشرف غنی برخورد و آن را دخالت در امور پاکستان قرار داد. ناگفته نماند پاکستان نیز قبل از این طی حادثه ای پیامی منتشر کرده بود که افغانستان برای انجام مقابل به مثل احتمالا این پیام را صادر کرد.

ارسال نظر

 
1