خبر فوری

 
انهدام شبکه جذب جوانان کشمیری برای عضویت در داعش توسط سازمان های اطلاعاتی هند
کد خبر :1716829823

11:04 1400/04/25


برچسب ها : آژانس تحقیقات ملی هند, پلیس جامو و کشمیر, حزب المجاهدین, دهلی نو, دولت اسلامی جامو و کشمیر, دولت اسلامی عراق و شام, دولت هند, گروه القاعده, کشمیر هند,

آژانس تحقیقات ملی(NIA) هند در بیانیه ای اعلام نمود طی عملیاتی موفق به انهدام شبکه جذب جوانان کشمیری برای عضویت در گروه تروریستی داعش شده است.


سری نگر: به گزارش راز نیوز| آژانس تحقیقات ملی(NIA) هند در بیانیه ای اعلام نمود طی عملیاتی موفق به انهدام شبکه جذب جوانان کشمیری برای عضویت در گروه تروریستی داعش شده است.

بر اساس جزئیات منتشر شده، آژانس تحقیقات ملی(NIA) هند در این بیانیه خود مدعی شده است طی چند عملیات در مناطق مختلف کشمیر بیش از 10 نفر از افراد مرتبط با این شبکه شناسایی و دستگیر شدند.

طبق اعلام آژانس تحقیقات ملی(NIA) هند از میان افراد دستگیر شده سه نفر به دلیل اثبات جرایم آنان در ارتباط با گروه تروریستی داعش به صورت قطعی بازداشت شده اند زیرا این افراد از اعضای فعال داعش می باشند.

بر اساس بیانیه صادر شده، آژانس تحقیقات ملی(NIA) هند در جریان عملیات اطلاعاتی مشترک با همکاری نیروی پلیس محلی و نیروی ذخیره مرکزی پلیس در منطقه مرکزی شهرستان سری نگر و شهرستان اننت ناگ کشمیر چند نفر از جمله عدنان احمد سرپرست مدرسه علوم دینی به نام سراج العلوم واقع در بازار نواب در محله دلال سری نگر را مورد بازداشت قرار داد.

گفتنی است مدرسه مذکور وابسته یک حوزه بزرگ علوم دینی در ایالت اوتار پرادش هند است.

طبق اطلاعات دریافت شده از ایالت های لکنو و کلکته سازمان های اطلاعاتی هند طی چند روز گذشته در عملیات های مختلف در ایالت های اوتار پرادش و بنگال غربی 5 نفر را بازداشت نمودند.

بر اساس اعلام مقامات هند، افراد بازداشت شده با گروه های تروریستی شبه نظامی جماعت المجاهدین و انصار غزوه هند در ارتباط بودند و گفته می شود این افراد به عنوان یک شاخه از گروه تروریستی القاعده در حال فعالیت در هند هستند.

طبق اعلام آژانس تحقیقات ملی(NIA) هند در عملیات های صورت گرفته در مناطق مختلف کشمیر هند میزان قابل توجهی اسناد جنجالی و همچنین دستگاه های دیجیتال همچون لب تاپ و تلفن همراه ضبط شده است.

به یاد داشته باشید آژانس تحقیقات ملی(NIA) هند بزرگترین کارگروه مبارزه با تروریسم این کشور می باشد، این آژانس مجاز است در هر گوشه و منطقه از ایالت های هند بدون هماهنگی با مسئولان و مقامات محلی برای مقابله با جرایم تروریستی وارد عمل شود.

این آژانس طی روزهای اخیر به صورت چشمگیری در منطقه کشمیر تحت کنترل هند فعال بوده و ماموریت تحقیق و بررسی مسائل مختلف مربوط به تروریسم در کشمیر به این سازمان محول شده است، بررسی دقیق و کارشناسانه حمله انتحاری در شهرستان پلوامه کشمیر که در فوریه 2019 صورت گرفت و همچنین حمله اخیر پهپادی به حساس ترین پایگاه هوایی هند در منطقه جامو از جمله ماموریت های محول شده به آژانس تحقیقات ملی(NIA) هند است.

یک مقام سخنگوی آژانس تحقیقات ملی(NIA) هند در سری نگر در این خصوص خبر داد: ما در ژوئن سال جاری اطلاعاتی مبنی بر توطئه جذب نوجوانان مسلمان هند برای عضویت در داعش را دریافت نمودیم.

طبق گفته وی در این زمینه یک تیم تحقیقاتی ویژه با تشکیل پرونده قضایی بر اساس مقررات فعالیت های غیر قانونی و ضد تروریسم ایجاد گردید.

منابع وابسته به آژانس تحقیقات ملی(NIA) در این خصوص خبر دادند: در جریان تحقیقات صورت گرفته مشخص گردید افراد متعددی در زمینه ترویج نگرش داعش در هند که بیشتر آنان را نوجوانان تشکیل می دهند در حال فعالیت هستند و آنان در تلاش برای اجرای طرح های خرابکارانه در مناطقی که بنابر دلایل سیاسی تحت مناقشه و درگیری قرار دارند.

منابع امنیتی هند گفتند: این عناصر به طور مداوم در تلاش برای ارتکاب جرایم هستند و از سوی دیگر تلاش می کنند جوانانی که فوری تحت تاثیر قرار می گیرند را با استفاده از محتوای تبلیغاتی داعش به سوی خود جذب کرده و آنان را به عضویت این گروه تروریستی درآورند.

طبق گفته منابع، افراد وابسته به گروه تروریستی داعش با هدف انتشار بیش از پیش تفکرات و نگرش داعش و هم فکر سازی آنان با عقاید این گروه تروریستی به استفاده همه جانبه از فضای سایبری روی آورده اند و بدین منظور یک نشریه ماهانه نیز به نام «صدای هند» به صورت آنلاین منتشر می شود.

گفتنی است طی سه سال اخیر نیروهای ارتش هند، نیروهای امنیتی فدرال و گروه ضد شورش پلیس محلی موسوم به "گروه عملیات ویژه" در عملیات های مختلف در منطقه کشمیر تحت کنترل دهلی نو دهها نوجوان را به هلاکت رسانده و یا بازداشت نموده اند که گفته می شد این افراد از تروریست های وابسته به انصار غزوه الهند و یا دولت اسلامیه(داعش) بودند.

دل باغ سینگ رئیس پلیس منطقه کشمیر اخیرا مدعی شده بود منطقه تا حدودی از لوث وجود تروریست های انصار غزوه الهند پاکسازی شده است.

آژانس های اطلاعاتی هند معتقدند این سازمان ها و گروه های تروریستی در حال تلاش وافر برای تشکیل شاخه های خود در مناطق مختلف کشور و جذب نوجوانان مسلمان برای عضویت در گروه های خود هستند.

از سوی دیگر پروفسور نور احمد بابا تحلیلگر مسائل اجتماعی و امنیتی در این خصوص می گوید: تعداد قابل توجهی از مسلمانان هند به دلیل ظلم، خشونت، تعصب و سیاست های تبعیض آمیز دهلی نو دچار احساس خود کم بینی شده اند که می تواند آنها را به سوی افراط گرایی و خشونت سوق دهد.

اما رشد و گسترش برای گروه های تروریستی همچون داعش و القاعده در کشوری که سازمان های امنیتی و اطلاعاتی آن در هوشیاری کامل به سر می برند امری ساده و آسان نیست.

در این میان 11 کارمند دولتی منطقه کشمیر هند به اتهام نقش داشتن در اقدامات ضد امنیت ملی و یا ارتباط و همکاری با گروه های تروریستی و افراط گرا همچون جماعت اسلامی و یا دختران ملت برکنار شدند.

سید شکیل احمد و سید شاهد یوسف دو فرزند محمد یوسف شاه معروف به سید صلاح الدین سرکرده گروه شبه نظامی حزب المجاهدین از جمله کارمندان دولتی هستند که توسط دولت هند برکنار شدند.

این افراد متهم شده اند به منظور گسترش تروریسم در منطقه کشمیر تحت کنترل هند، مبالغ جمع آوری شده از خارج از کشور را در اختیار گروه حزب المجاهدین قرار می دادند که طبق گفته مقامات دهلی نو این امر در تحقیقات صورت گرفته از سوی آژانس تحقیقات ملی(NIA) به اثبات رسیده است.

پیش از این نیز مانوج سینها معاون فرماندار منطقه جامو و کشمیر حکم برکناری نزدیک به 30 نفر از کارمندان دولتی را به دلیل آنچه که به عنوان کمک به منافع ملی گفته شد تایید نمود.

در حکم دولتی آمده است که این اقدامات طبق ماده 2 اصل 311 قانون اساسی هند صورت گرفته است.

این در حالی است که از سوی دیگر رهبران احزاب سیاسی کشمیر هند ضمن محکوم نمودن این اقدام دولت دهلی نو در برکنار نمودن کارمندان دولتی مدعی شده اند این اقدامات در نتیجه تلاش هند برای به انزوا کشاندن مسلمانان و محروم نمودن آنان از حقوق اساسی و بنیادی شان است که از 14 مرداد ماه 1398 ماه در لغو وضعیت نیمه خودمختاری کشمیر آغاز گردید.

ارسال نظر

 
1