خبر فوری

 
انتقال پیام حزب حاکم توسط فضل الرحمن به رهبران جنبش دموکراتیک پاکستان
کد خبر :1852880426

16:48 1399/10/13


برچسب ها : (حزب جمعیت علمای اسلام (ف, آصف زرداری, آصف علی زرداری, اپوزیسون, احزاب اپوزیسیون پاکستان, احزاب سیاسی, ارتش, ارتش پاکستان, برکناری, پاکستان, جمعیت علما اسلام, جمعیت علماء اسلام (ف), جنبش دموکراتیک پاکستان, حزب حاکم, حزب مردم پاکستان, حزب مردمی پاکستان, حزب مسلم لیگ, حزب مسلم لیگ نون, دولت, دولت پاکستان, عمران خان, فرمانده ارتش پاکستان, فضل الرحمن, مریم نواز, مولانا فضل الرحمن, نواز شریف,

انصار عباسی روزنامه نگار ارشد پاکستانی فاش کرد که روز جمعه رهبران جنبش دموکراتیک پاکستان از جانب مولانا فضل الرحمن از دریافت پیامی که از سوی نهادهای قدرتمند به رئیس حزب علمای اسلام (ف) ارسال شد آگاه شدند که در آن صراحتا نوشته شده بود که مولانا فضل الرحمن به همراه چندین اسم که تحت بررسی احزاب اپوزیسیون بوده اند از دخالت در امور سیاسی خودداری ورزند.


 

اسلام آباد: به گزارش راز نیوز | انصار عباسی روزنامه نگار ارشد پاکستانی فاش کرد که روز جمعه رهبران جنبش دموکراتیک پاکستان PDM از جانب مولانا فضل الرحمن از دریافت پیامی که از سوی نهادهای قدرتمند به رئیس حزب علمای اسلام (ف) ارسال شد آگاه شدند که در آن صراحتا گفته شده بود که مولانا فضل الرحمن به همراه چندین اسم که تحت بررسی احزاب اپوزیسیون بوده اند از دخالت در امور سیاسی خودداری ورزند.

همچنین گزارش شد که درخواست برای ملاقات با مولانا فضل الرحمن هم انجام شده است اما او گفت که اکنون این ملاقات بی فایده است. با این حال، ائتلاف مخالف تشکیل شده برای براندازی دولت عمران خان در مورد مسئله استراتژی برای رسیدن به هدف اعلام شده خود همچنان اختلاف نظر داشت.

انصار عباسی در روزنامه جنگ نوشت كه مولانا فضل الرحمن به رهبران (PDM) گفته است كه از طرف سازمان های قدرتمند نیز پیامی برای وی ارسال شده است. گزارشاتی وجود دارد که موضع گیری مکرر حزب مردمی پاکستان (PPP) از یک سو و اتحاد حزب مسلم لیگ ن (PML-N) نواز شریف و مولانا فضل الرحمن از سوی دیگر ضربه بزرگی به جنبش مخالف وارد کرده است. مباحث پیشین با برخی از رهبران جنبش دموکراتیک پاکستان (PDM) نشان می دهد که عدم اعتماد بین احزاب در جنبش دموکراتیک پاکستان (PDM)،  به ویژه حزب مردمی پاکستان (PPP) و جمعیت علمای اسلام (JUI-F) در حال افزایش است.

احزاب جنبش دموکراتیک پاکستان تردید دارند که آصف علی زرداری موضع جدیدی اتخاذ کرده است زیرا از طرف دست های پشت پرده به وی اطمینان خاصی داده شده است. در تماسی که با یکی از رهبران  مهم حزب مردمی پاکستان (PPP) صورت گرفت از وی سوال شد که آصف علی زرداری چه می خواهد؟  او با صدای بلند خندید اما از تأیید یا اظهار نظر در مورد هرگونه توافق پشت صحنه بین حزب مردمی پاکستان (PPP) و حوزه های انتخابیه اصلی خودداری کرد، اما اصرار داشت که تفکر زرداری از روز اول اتخاذ رویکرد قانون اساسی است که در آن دولت گزینه هایی مانند رأی عدم اعتماد گنجانده شده است.

بر اساس این گزارش، استعفا از پارلمان ها جزو گزینه های حزب مردمی پاکستان (PPP) نیست و برعکس حزب جمعیت علمای اسلام (JUI-F) حزب مسلم لیگ ن (PML-N)، حزب مردمی پاکستان (PPP) علاوه بر دولت ایالت سند چیز های زیادی را باید قربانی کند که از نظر آصف علی زرداری از دست دادن این همه موارد برای یک سود کوچک بی فایده است.

در صورت استعفای مشترک احزاب در جنبش دموکراتیک پاکستان (PDM)، حتی اگر دولت عمران خان سقوط کند، انتخابات جدید برگزار می شود، در چنین شرایطی آیا حزب مردمی پاکستان (PPP) توانایی پیروزی در انتخابات در سند، پنجاب، خیبر پختون خوا و بلوچستان را دارد؟ آیا شانسی خواهد داشت؟ گفته می شود که زرداری اطمینان دارد که حزب وی از سهمی که در حال حاضر در سند دارد سود زیادی حاصل میکند در صورت انتخابات این سود ها را کسب نخواهد کرد و ممکن است در صورت انتخابات جدید، حزب مردمی پاکستان (PPP) ضعیف تر نیز شود.

منبع حزب مردمی پاکستان (PPP) گفت که اگر وضعیت اینگونه است پس چرا باید کاری انجام دهیم که فقط به نفع حزب مسلم لیگ ن  (PML-N) باشد، به همین دلیل است که آصف زرداری دستور کار تغییر دولت را از طریق پارلمان ها در پنجاب و ایالت سند دنبال می کند.

با وجود این وضعیت، بسیاری از اعضای حزب مردمی پاکستان (PPP) تردید دارند که آیا براندازی یا تغییر دولت از طریق پارلمان ها با حمایت کامل حوزه های قدرتمند امکان پذیر است یا خیر؟

آصف زرداری پیش از این نیز زیردست های خود را برای جذب متحدان از حزب حاکم (PTI) مشغول کار کرده است اما گفته میشود تا وقتی که طبقه حاکم نقشی تعیین کننده داشته باشد این کار بی ثمر خواهد بود.

دو روز پیش، پس از دستگیری خواجه آصف، وی اشاره کرده بود که "دو شخصیت مهم" از خواجه آصف خواسته اند که از نواز شریف جدا شود وگرنه برای عواقب آن آماده باشد. 

به گفته یک منبع آگاه حزب مسلم لیگ ن (PML-N) دولت عمران خان با سخنان تند نواز شریف و مریم نواز علیه هیئت حاکمه قدرتمند تر شده است. در حزب بسیاری از افراد هستند که میگویند اگر هدف سیاسی این حزب همین بوده است پس چرا حزب مسلم لیگ ن (PML-N) از تمدید دوره فرماندهی ارتش پشتیبانی کرد و چرا آن را بخشی از قانون قرار داد و دروازه را برای فرماندهان آینده ارتش باز کرد؟ رسانه ها نواز شریف و مریم نواز را مورد پرسش قرار داده اند که آنها در این مورد خاص چه کرده اند اما آنها از پاسخ دادن خودداری کردند. مولانا فضل الرحمان به همان اندازه نواز شریف و به هر قیمتی خواهان رفتن دولت عمران خان است. اما مولانا فضل الرحمن و حزب وی شروع به حس کردن سختی اوضاع شده اند.

ارسال نظر

 
1