خبر فوری

 
 
انتقاد شدید فعالان اقوام سند، بلوچ و پشتون از ارتش پاکستان
کد خبر :1448001075

18:44 1398/12/17


برچسب ها : آدم ربایی, ارتش پاکستان, افراد ربوده شده, ایران, بلوچ, پشتون, سامان ملل, سند, شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد, قتل,

فعالان اجتماعی اقوام سند، بلوچ و پشتون طی برگزاری تظاهراتی مقابل ساختمان چهل و سومین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل، ارتش پاکستان را مورد انتقاد شدید قرار دادند.


 

اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| فعالان اجتماعی اقوام سند، بلوچ و پشتون طی برگزاری تظاهراتی مقابل ساختمان چهل و سومین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل، ارتش پاکستان را مورد انتقاد شدید قرار دادند.

قمبر ملک بلوچ طی گفتگو در این اعتراضات، گفت: بسیاری از فعالان بلوچ با توجه به سیاست " بردار و بکش" ارتش پاکستان و به دلیل سر دادن صدای حق جان خود را از دست داده و بسیاری نیز توسط ارتش ربوده شده اند. بسیاری از فعالان اجتماعی در حال حاضر در زندان های ایران و پاکستان زندانی هستند و تاکنون خبری از هزاران افراد ربوده شده در دست نیست. پاکستان و ایران با اجرای سیاست واحد از آموزش در زبان بلوچی را ممنوع اعلام کرده اند. همچنین دو کشور در تلاش برای به خطر انداختن ارزش های اجتماعی و فرهنگی بلوچ طی برنامه عمدی هستند. با وجود منابع طبیعی فراوان در بلوچستان، اما به دلیل استثمار شدید بلوچ توسط اقوام پنجابی و فارس، بلوچ مجبور به گذراندن زندگی فقیرانه است. حال نیز چین به عنوان یک قدرت استعماری جدید در منطقه ظهور کرده است که از طریق توافق نامه سی پیک، نگاه خود را بر منابع بلوچستان متمرکز ساخته است.

دعا ناز کلهور فعال اجتماعی ایالت سند پاکستان نیز در این بین، ضمن انتقاد شدید از دولت و ارتش پاکستان، ابراز داشت: می خواهم توجه شورا را به سوی اشغال غیر قانونی هزاران هکتار از اراضی مردم ایالت سند متوجه سازم، ارتش پاکستان با اشغال هزاران هکتار از زمین سند، درصدد تبدیل این قوم به یک اقلیت در سرزمین خودشان است که پروژه مسکونی "بحریه تاون" در شهر کراچی یکی از این نمونه ها است و نظر دیوان عالی در این رابطه این است که "دولت "بحریه تاون" 22 هزار هکتار زمین غیر قانونی را به حاکمیت خود در آورده است. سپس با تمسخر قانون و جریمه نقدی 3 میلیارد روپیه ای، این اشغال را وجهه قانونی دادند. براساس این تصمیم، پلیس و سازمان های اطلاعاتی با ترساندن و تهدید ساکنان این منطقه، ساخت پرونده های قضایی جعلی علیه ساکنین و نابودی تعدادی از روستا ها، ساکنان را مجبور به هجرت کرده اند. ارتش و سازندگان وابسته به آن همچنان در حال کار بر روی تعدادی از پروژه های مسکونی مشابه دیگر با اشغال زمین های مردم سند، هستند.

شاهی سادات فعال اجتماعی از خیبر پختون خوا نیز طی سخنرانی در این بین، گفت: نمایندگان پشتون و سایر اقلیت ها حق زیر سوال بردن اقدامات غیر قانونی، قتل، غارت، ترور، آدم ربایی، شکنجه و زنا، ارتش و دولت پاکستان را ندارند. وی ضمن مطرح کردن سوالی با خطاب به سازمان و آژانس های حقوق بشر، گفت: چرا کسی به ندای زنان بلوچ و پشتونی که توسط به اصطلاح "طالبان خوب" که تحت نظر و حمایت ارتش پاکستان بوده و توسط آن آموزش نظامی دیده اند، ربوده می شوند یا در زندان های نظامی مورد تجاوز جنسی قرار گرفته و یا شکنجه و کشته می شوند، گوش نمیدهد؟ پشتون متعددا درخواست تشکیل کمیسیونی زیر نظر جامعه بین المللی به منظور متوقف کردن مظالم و جنایات ارتش پاکستان علیه پشتون و دیگر اقلیت ها، را اظهار داشته است.

لازم به ذکر است قبل از این نیز فعالان اجتماعی اقوام نامبرده اعتراضات مختصری مقابل ساختمان 43 مین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو برگزار کرده و با نصب بنری در میدان "بروکن چیئر" ارتش پاکستان را مرکز تروریسم بین المللی معرفی کرده بودند.

ارسال نظر

 
1