خبر فوری

 
امیدواری اشرف غنی به حل سیاسی و صلح آمیز مسئله افغانستان
کد خبر :1264957891

14:28 1397/08/22


برچسب ها : اشرف غنی, افغانستان, طالبان, عبدالصمد ثانی, ملا برادر,

تمامی جنگ ها باید از طریق راه حل سیاسی حل و فصل گردند و در حال حاضر و بالخصوص در قرن 21 معدود جنگ های وجود دارند که از طریق نظامی خاتمه یافته باشند.


کابل:به گزارش راز نیوز به نقل از خبرگزاری دان،اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان نسبت به حل صلح آمیز و سیاسی مسئله افغانستان اظهار امیدواری کرد.

وی در یک سخنرانی تصویری خطاب به حضار در دانشگاه جان هوپ کنز آمریکا اظهار داشت:به نظر من این مسئله از کیفیت شرطی خارج شده و به کیفیت زمانی تبدیل گشته است.

وی گفت:تمامی جنگ ها باید از طریق راه حل سیاسی حل و فصل گردند و در حال حاضر و بالخصوص در قرن 21 معدود جنگ های وجود دارند که از طریق نظامی خاتمه یافته باشند.

رئیس جمهور افغانستان که قصد شرکت در انتخابات آینده ریاست جمهوری را نیز دارد،اظهار داشت که وی در ژوئن سال جاری،پیشنهاد آتش بس بدون هیچ شرایطی را به طالبان ارائه کرده بود و هشدار داده بود مداخله احتمالی پاکستان در امور افغانستان،باعث افزایش تنش و دشمنی میان دو طرف خواهد شد.

لازم بذکر است پاکستان دو روز گذشته،دو فرمانده ارشد طالبان افغانستان را آزاد کرده است که میتواند بخشی از تلاش های آمریکا برای تحقق ثبات و امنیت پایدار در افغانستان باشد.

این اقدام مهم از سوی پاکستان در حالی صورت میگیرد که زلمی خلیل زاد نماینده  خصوصی آمریکا در امور افغانستان پنجشنبه گذشته علاوه بر سفر به کشورهای پاکستان،افغانستان و امارات،در قطر که طالبان افغانستان در آنجا دفتر رسمی برپا نموده است نیز اقامت داشت.

عبدالصمد ثانی یکی از افراد آزاد شده از فرماندهان اصلی طالبان افغانستان است که در دوران حکمرانی طالبان در افغانستان،وی در سمت ریاست بانک مرکزی افغانستان مشغول بود،نام فرمانده دیگر طالبان صلاح الدین است که وی نیز به همراه عبدالصمد آزاد گشته است.

آزادی دو فرمانده بلندپایه طالبان افغانستان میتواند بخشی از تلاش های آمریکا برای برپایی ثبات و امنیت در سطح افغانستان باشد و چندی پیش نیز چند تن از فرماندهان اصلی طالبان از جمله ملا عبدالغنی برادر از سوی پاکستان آزاد شده بود.

حامد کرزای رئیس جمهور سابق افغانستان در یک مصاحبه خصوصی در این رابطه گفته بود که وی تمامی سعی خود را برای آزادی ملاعبدالغنی انجام داده بود اما با مخالفت های آمریکا و پاکستان،این امر تحقق نپذیرفت.

پس از اعلام دونالد ترامپ رئیس جمهور افغانستان برای افزایش تعداد نیروهای حاضر در افغانستان،طی چند ماه گذشته روند تلاش برای برپایی صلح و امنیت در افغانستان شدت گرفته است.

ارسال نظر

 
1