خبر فوری

 
 
امکان سرمایه گذاری وسیع عربستان سعودی در پاکستان
کد خبر :1699328316

10:35 1397/07/09


برچسب ها : پاکستان, چین, عربستان سعودی, گوادر,

نیوز امکان سرمایه گذاری وسیع عربستان و امضای یادداشت 4 تفاهم نامه میان پاکستان و عربستان در زمینه نفت و ذخایر معدنی وجود دارد.


 

اسلام آباد:به گزارش راز نیوز به نقل از خبرگزاری دان نیوز  امکان سرمایه گذاری وسیع عربستان و امضای یادداشت 4 تفاهم نامه میان پاکستان و عربستان در زمینه نفت و ذخایر معدنی وجود دارد.

همچنین احتمال میرود در این تفاهم نامه ها در خصوص اتصال کریدور چین-پاکستان از طریق بندر گوادر و عمان و پس از آن به عربستان سعودی و نهایتا آفریقا،توافقاتی صورت بپذیرد.

روز گذشته به منظور بررسی جزئیات توافق نامه و بازدید از پروژه ها هیئت عالی رتبه از مقامات سعودی در یک سفر 4 روزه وارد اسلام آباد شد.

در میان این هیئت سعودی،وزیر انرژی و صنعت و معدن عربستان سعودی و مسئولان شرکت نفت ملی عربستان(آرامکو) حضور دارند.

همچنین امید میرود پاکستان درباره خرید نفت و دیگر فرآورده های نفتی از عربستان سعودی با مقامات این کشور به مذاکره بپردازد که پرداخت هزینه خرید این محصولات،بعدها پرداخت خواهد شد.

طبق گفته منابع آگاه پاکستان از عربستان خواسته است تا به صورت بلندمدت نفت در اختیار پاکستان قرار دهد.

ناگفته نماند پاکستان روزانه 110 هزار بشکه نفت از سعودی وارد می نماید که تاکنون مبالغ این تعداد بشکه نفت به عربستان پرداخت نشده است.

پس از تبدیل شدن به پاکستان به یک قدرت هسته ای در سال 1998،عربستان سعودی به مدت 2 سال به صورت نسیه نفت در اختیار پاکستان گذاشته بود که از همان زمان،این مدت به صورت 3 سال در حال تمدید شدن است.

خبرهای منتشر شده حاکی از آن است که عربستان سعودی به دلیل اختلافات خود با ایران و قطر قصد دارد مسیر جدیدی برای این پروژه ها در نظر بگیرد.

مقامات عربستان سعودی در این سفر 4 روزه خود به پاکستان درباره سرمایه گذاری برای ساخت پالایشگاه نفتی در بندر گوادر،استخراج طلا و مس از معادن بلوچستان و پروژه های مربوط به گاز طبیعی (NLG) تصمیم گیری خواهند نمود.

این هیئت سعودی روز سه شنبه از بند گوادر و معدن ریکودک بازدید خواهد نمود و پس از آن در روز چهارشنبه تفاهم نامه های مربوط به پالایشگاه نفت در گوادر،معدن ریکودک و 2 نیروگاه  را به امضا خواهد رساند.

یک مقام وزارت دارایی پاکستان در این باره گفته است که با وجود اینکه عملی شدن این پروژه ها زمان بر است اما این سرمایه گذاری کمک شایانی به ذخایر ارزی پاکستان خواهد نمود.

از طرفی هیئت عالی رتبه ای از مسئولان صندوق بین المللی پول نیز برای انجام مذاکرات در خصوص برنامه های آینده این صندوق در پاکستان به سر میبرند و با مقامات مختلف پاکستان نیز رایزنی نموده اند.

اکنون سرمایه گذاری و عدم سرمایه گذاری عربستان سعودی در پروژه های مختلف در پاکستان تعیین کننده این موضوع خواهد بود که پاکستان به منظور بهبود وضعیت اقتصادی و حفظ ذخایر ارزی به صندوق بین المللی پول مراجعه کند یا به عربستان اکتفا نماید.

ارسال نظر

 
1