خبر فوری

 
 
امضای بیانیه ی صلح توسط علمای پاکستان وافغانستان
کد خبر :2071703740

15:28 1400/03/21


برچسب ها : اتحادیه جهان اسلام, اجلاس, بیانیه صلح, پاکستان و افغانستان, پاکستان و عربستان, دبیر کل اتحادیه جهان اسلام, دیدار, نشست, نور الحق قادری, وزیر امور مذهبی پاکستان, وزیر حج و اوقاف افغانستان,

علمای پاکستان و افغانستان در شهر مکه بیانیه صلحی را امضا کردند که در آن به منظور ایجاد صلح در افغانستان، مذاکرات و همه ی اقدامات خشونت آمیز و افراط گرایی بین جناح های متخاصم در این کشور را محکوم کردند.


مکه: به گزارش راز نیوز | علمای پاکستان و افغانستان در شهر مکه بیانیه صلحی را امضا کردند که در آن به منظور ایجاد صلح در افغانستان، مذاکرات و همه ی اقدامات خشونت آمیز و افراط گرایی بین جناح های متخاصم در این کشور را محکوم کردند.

در این اجلاس نور الحق قادری وزیر امور مذهبی پاکستان و محمد قاسم حلیمی وزیر حج و اوقاف افغانستان نیز حضور داشتند.

در این اجلاس که به طور مشترک توسط اتحادیه مسلمانان جهان و عربستان برگزار شد، دکتر محمد بن عبد الکریم العیسی دبیر کل اتحادیه جهان اسلام و رئیس انجمن دانشمندان مسلمان نیز شرکت کرد.

در این اجلاس اولین بار علمای پاکستان و افغانستان به منظور برقراری صلح در افغانستان با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.

در این بیانیه ی صلح بر حل نهایی و جامع اختلافات از طریق حمایت از روند آشتی و حل و فصل مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و سایر موارد مرتبط بین طرف های درگیر در افغانستان تاکید شده است.

دبیر کل اتحادیه جهان اسلام در این اجلاس گفت: لازم است به منظور توقف خونریزی، ایجاد صلح و امنیت و حرکت در مسیر ثبات و توسعه اقدامت جدی صورت گیرد.

در بیانیه ی صلح مذکور، خشونت علیه افراد متعلق به هر دین، ملیت یا نژاد و هرگونه افراط گرایی و تروریسم از جمله حمله به شهروندان غیرنظامی و حملات انتحاری، خلاف اصول دین اسلام اعلام شد.

در افتتاحیه ی این اجلاس دبیر کل اتحادیه جهان اسلام گفته بود که حمایت از این بیانیه ی صلح بخشی از وظایف و مسئولیت های اسلامی دولت عربستان است.

وزیر حج و اوقاف افغانستان در این اجلاس گفت: در قرآن، مدارا راه حل ایده آل بسیاری از اختلافات و درگیری ها معرفی شده است

وی افزود: به منظور حل مشکلات مردم افغانستان، علاوه بر آشتی ملی مطالبه شده است. در بین مسسلمانان، صلح یک ضرورت مذهبی، انسانی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و روانی می باشد.

وزیر امور مذهبی پاکستان نیز در این اجلاس، برقراری نظم و قانون و تقویت مدارا درجامعه را یکی از اهداف دین اسلام خواند.

وی افزود: دین ما بر هماهنگی و وحدت تاکید کرده و از همکاری بین المللی و شرکت در کارهای رفاهی حمایت می کند. اسلام با تاکید بر ارتقاء امنیت، توسعه و رفاه کشور، به ترویج صلح و پرهیز از آشوب دستور می دهد.

وی همچنین گفت: پاکستان و عربستان همیشه برای ایجاد امنیت دائم در افغانستان تلاش کرده اند.

این حاشیه ی این کنفرانس 5 نشست انجام شد و بیش از 20 نفر از علمای پاکستان و افغانستان در این نشست ها در زمینه های صلح، بردباری، اعتدال و آشتی بحث و تبادل نظر کردند.

ارسال نظر

 
1