خبر فوری

 
 
امضای 13 یادداشت تفاهم همکاری در بخش های مختلف میان پاکستان و ترکیه
کد خبر :598755724

11:02 1398/11/26


برچسب ها : پاکستان و ترکیه, رئیس جمهور ترکیه, رجب طیب اردوغان, عمران خان, نخست وزیر پاکستان, یادداشت تفاهم,

در جریان سفر رئیس جمهور ترکیه در صدر هیئت عالی رتبه سیاسی به پاکستان، مقامات دو کشور تعداد 13 یادداشت تفاهم همکاری در بخش های مختلف را به امضاء رساندند.


 

اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| در جریان سفر رئیس جمهور ترکیه در صدر هیئت عالی رتبه سیاسی به پاکستان، مقامات دو کشور تعداد 13 یادداشت تفاهم همکاری در بخش های مختلف را به امضاء رساندند.

بر اساس جزئیات منتشر شده، نشست شورای همکاری استراتژیک پاکستان و ترکیه به ریاست عمران خان نخست وزیر پاکستان و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه برگزار گردید،

در پایان این نشست تعداد 12 یادداشت تفاهم جهت افزایش سطح مبادلات تجاری میان دو کشور و گسترش همکاری ها در بخش راه آهن، حمل و نقل، خدمات پستی، زیرساخت، گردشگری، فرهنگ، غذا و شعب مختلف به امضای مقامات دو کشور رسید.

همچنین یادداشت تفاهمی میان آژانس اعتباربخشی حلال ترکیه و شورای ملی اعتبارسنجی پاکستان برای شناسایی و تایید کالاهای حلال و گسترش همکاری ها در این بخش به امضاء رسید.

علاوه بر این یادداشت تفاهمی دیگر میان صنایع هوافضای ترکیه و دانشگاه ملی علوم و فناوری پاکستان توسط چودری فواد حسین وزیر علوم و فناوری دولت پاکستان مورد امضاء قرار گرفت.

همچنین چندین یادداشت تفاهم دیگر نیز میان مقامات پاکستان و ترکیه به امضاء رسید که می توان به یادداشت تفاهم تسهیل تجارت و گسترش همکاری در بخش خدمات پستی که به امضای مراد سعید وزیر فدرال ارتباطات پاکستان و یادداشت تفاهم گسترش همکاری در بخش راه آهن که توسط شیخ رشید احمد وزیر فدرال راه آهن پاکستان اشاره کرد.

یادداشت تفاهم همکاری دفاعی و آموزش نظامی نیز توسط پرویز ختک وزیر دفاع به امضاء رسید و سند یادداشت تفاهم همکاری میان وزارت بازرگانی ترکیه و هیات فدرال مالیات بر درآمد پاکستان توسط دکتر عبدالحفیظ شیخ مشاور دارایی نخست وزیر پاکستان و وزیر بازرگانی ترکیه به امضاء رسید.

در پایان نخست وزیر پاکستان و رئیس جمهور ترکیه بیانیه مشترک مربوط به چارچوب اقتصادی پاکستان و ترکیه را امضاء نمودند و سپس در نشست مشترک خبری با خبرنگاران و اهالی رسانه به گفتگو پرداختند.

نشست مشترک خبری مقامات پاکستان و ترکیه

عمران خان نخست وزیر پاکستان در نشست مشترک خبری با رئیس جمهور ترکیه با اشاره به سخنان رجب طیب اردوغان در نشست مشترک پارلمان پاکستان اظهار داشت: بیانات رئیس جمهور ترکیه در نشست مشترک پارلمان مورد استقبال مردم پاکستان قرار گرفت و من به اردوغان گفتم در صورتی که شما در پاکستان نامزد انتخابات شوید همه آرای مردمی را برای خود کسب خواهید کرد.

وی افزود: من به نمایندگی از ملت پاکستان از اظهارات رجب طیب اردوغان در خصوص در خصوص کشمیر و حمایت از مردم مظلوم این منطقه تقدیر می کنم، 8 میلیون مردم کشمیر از  6 ماه گذشته در بند نیروهای هند قرار دارند و جوانان و رهبران آزادی خواه نیز در زندان ها به سر می برند.

عمران خان در ادامه با اشاره به آغاز دور جدیدی از روابط میان پاکستان و ترکیه تصریح کرد: ما خواهان فراگیری از پیشرفت های صورت گرفته در ترکیه به رهبری رجب طیب اردوغان هستیم، ترکیه بالغ بر 35 میلیارد دلار از بخش گردشگری کسب می کند.

وی خاطرنشان کرد: ما با همکاری ترکیه در جهت مبارزه با اسلام هراسی و ریشه کن کردن آن فعالیت خواهیم کرد، پاکستان و ترکیه مواضع مواضع مشترکی در قبال مسائل مختلف بین المللی دارند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز در این نشست خبری با بیان اینکه رایزنی های مختلفی با مقامات عالی پاکستان در خصوص همکاری استراتژیک میان دو کشور صورت گرفته است گفت: برای توسعه اقتصادی و اجتماعی پاکستان هرگونه همکاری های لازم را خواهیم داشت.

وی افزود: ترکیه همواره در کنار پاکستان حضور داشته است و در آینده نیز حضور خواهد داشت، ما برای بهبود روابط اسلام آباد و کابل از هیچگونه کمکی دریغ نخواهیم نمود، مسئله کشمیر تنها از طریق مذاکرات و بر اساس قطعنامه های سازمان ملل حل و فصل خواهد شد.

ارسال نظر

 
1