خبر فوری

 
 
امضای 12 یادداشت تفاهمی میان پاکستان و تاجیکستان طی دیدار امام علی رحمان با عمران خان
کد خبر :696470923

15:43 1400/03/12


برچسب ها : امضای توافقنامه, پاکستان و تاجیکستان, رئیس جمهور تاجیکستان, عمران خان, نخست وزیر پاکستان, یادداشت تفاهم,

کنفرانس مطبوعاتی مشترک عمران خان و رئیس جمهور تاجیکستان و امضای 12 یادداشت تفاهمی میان پاکستان و تاجیکستان


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| امام علی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان ساعاتی قبل وارد اسلام آباد پایتخت پاکستان شد و با فرود هواپیما در فرودگاه نور خان، توسط خسرو بختیار وزیر فدرال پاکستان مورد استقبال قرار گرفت. وی سپس در بدو ورود به کاخ نخست وزیری پاکستان توسط عمران خان نخست وزیر پاکستان و رژه افتخاری مورد استقبال گرم قرار گرفت. گفتنی است در این بین سرود های ملی دو کشور نیز پخش شد.

رئیس جمهور تاجیکستان ضمن معرفی هیئت همراه به عمران خان، نهالی در کاخ نخست وزیری کاشت.

 

کنفرانس مطبوعاتی مشترک

عمران خان نخست وزیر پاکستان طی انجام کنفرانس مطبوعاتی مشترک به همراه امام علی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان، گفت: روابط پاکستان و هند به حالت تعلیق درآمده اند و تا تجدید نظر هند در خصوص اقدامات انجام شده مورخ 5 اوت 2019 میلادی در کشمیر، این روابط بهبود نخواهند یافت که علاوه بر پاکستان و هند، به ضرر آسیای میانه نیز است. با بهبودی روابط ، تعاملات کل منطقه بهتر می شوند. درصورت بروز هرج و مرج در افغانستان، تروریسم نیز افزایش خواهد یافت و به دلیل هرج و مرج افغانستان، تجارت پاکستان و تاجیکستان نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و تروریسم افزایش می یابد. خطر ورود تررویسم از افغانستان، دو کشور پاکستان و تاجیکستان را تهدید می کند.

نخست وزیر پاکستان در ادامه این کنفرانس مطبوعاتی مشترک، گفت: روابط تجاری پاکستان و تاجیکستان تقویت می شود و تجارت دو کشور از طریق بندر گوادر امکان پذیر است. یادداشت های تفاهمی مشترک مختلفی میان دو کشور به امضاء رسیده است و روابط دوجانبه را بیش از پیش مستحکم خواهیم نمود. تروریسم و افراط گرایی را به اسلام ربط می دهند که این امر باعث افزایش اسلام هراسی می شود.

رئیس جمهور تاجیکستان اظهار داشت: تاجیکستان، پاکستان را به عنوان یک کشور برادر مهم می داند و خواستار همکاری در زمینه های مختلف از جمله تجارت با پاکستان هستیم، اقدامات پاکستان در خصوص صلح وثبات را مورد ستایش قرار می دهیم، معاهدات انجام شده در این دوره، افزایش همکاری های دوطرفه را برعهده خواهد داشت.

 

امضای یادداشت های تفاهمی

براساس جزئیات منتشر شده، دو کشور پاکستان و تاجیکستان 12 یادداشت تفاهمی در زمینه های مختلف سرمایه گذاری، انرژی، فرهنگ و آموش، دفاع را امضاء کرده اند.

گفتنی است معاهدات برنامه همکاری وزرای خارجه پاکستان و تاجیکستان، همکاری بین کامستیس و دانشگاه فنی تاجیکستان، همکاری دانشگاه سند (اندس) و دانشگاه فنی تاجیک، اتاقهای بازرگانی و صنایع کویته، سیالکوت و لاهور با تاجیکستان، همکاری مبارزه با فساد مالی پاکستان و تاجیکستان، همکاری در زمینه هنر و فرهنگ، مقابله با موارد اضطراری، نمل و موسسه زبانهای تاجیکستان و غیره امضا شده است.

ارسال نظر

 
1