خبر فوری

 
 
افغانستان تنها عامل تیرگی روابط آمریکا و پاکستان نبوده است
کد خبر :2104341300

12:35 1397/06/26


برچسب ها : افغانستان, ایالات متحده, پاکستان, پنتاگون, چین, روسیه, هند, هندوستان,

پنتاگون با ارائه گزارشی درمورد چین و پیشنهاداتی برای بودجه سال 2019، در سال 2018 به کنگره ایالات متحده، این نکته نمایان شده است که تنها دلیل تیرگی روابط پاکستان و آمریکا ،افغانستان نبوده است.


به گزارش رازنیوز به نقل از خبرگزاری دان، پنتاگون با ارائه گزارشی درمورد چین و پیشنهاداتی برای بودجه سال 2019، در سال 2018 به کنگره ایالات متحده، این نکته نمایان شده است که تنها دلیل تیرگی روابط پاکستان و آمریکا ،افغانستان نبوده است.

پس از ارائه این گزارش معلوم شده است که آمریکا از کاهش نفوذ و اثر خود در پاکستان بیمناک است.
براساس گزارش ارائه شده به کنگره ایالات متحده، این امر خاطر نشان شده است که، دوکشور روسیه و چین عامل اصلی خطر برای خوشحالی و یا ناراحتی آمریکا هستند و علاوه بر آن برای رهایی از چنین خطری نیز پیشنهاداتی ارائه شده است.
از طرفی، گزارش منتشر شده از سوی پنتاگون نشان می‌دهد که چین سعی در افزایش پایگاه های نظامی خود در کشورهای دوست خود همچون پاکستان را دارد، که این کشور در گذشته نیز میزبان نظامیان غیر بومی بوده است.
مجله وال استریت آمریکایی نیز در پی انتشار گزارشی گفته است که، افزایش روابط عمرانی و غیره چین در پاکستان باعث نگرانی آمریکا شده و علاوه بر آن این امر و فعالیت چین در پاکستان، موجب برهم خوردن منافع چین و آمریکا نیز است.

آمریکا نگران است که چین درحال پیاده سازی یک سیاست اهرمی برای به دست آوردن نفوذ جهانی است که درآن وام هایی را برای کشورهایی که خود کفا نیستند فراهم می‌کند، این درحالی است که چین این عنوان را تبلیغات غربی اعلام کرده است.
(چین از طریق سیاست مذکوره، به کشورهای دیگر وام‌های هنگفتی را می‌دهد که کشورها قابل بازپرداخت آن نیستند.)

براساس بیانیه استراتژی امنیت ملی ایالات متحده، دوکشور چین و روسیه با به دست آوردن قدرت وتو بر امور مهم کشورهای دیگر، اموری همچون : اقتصاد، روابط دیپلماتیک و امنیت خواستار حکومت بر تمام جهان هستند.
از طرفی در گزارش ارائه شده به کنگره ایالات متحده، این امر نیز بیان شده است که آمریکا چگونه با همکاری کشورها و شرکت های دوست خود درحال ساخت قدرتی ائتلافی برای رهایی از چنین بحرانی است.
این اتحاد و نیروی جدید توازن قدرت و نفوذ آمریکا را حفظ خواهد کرد که از این طریق آمریکا، باعث افزایش سیستم بین المللی خود در سطح وسیعی خواهد شد.

علاوه بر موارد ذکر شده، این امر نیز بیان شده است که آمریکا برای کاهش نفوذ و قدرت چین در منطقه، درصدد افزایش روابط خود با هندوستان است.

لازم به ذکر است که چین به عنوان پنجمین کشور فروشنده اسلحه از سال 2012 تا 2016 شناخته شده است.

ارسال نظر

 
1