خبر فوری

 
 
افشای ارتباط رئیس اسبق سازمان اطلاعات پاکستان با سرویس اطلاعاتی هند
کد خبر :1480962928

14:43 1399/11/09


برچسب ها : ISI, RAW, ارتش پاکستان, اسد درانی, امنیت ملی پاکستان, جاسوسی, رئیس سابق, رئیس سازمان اطلاعات پاکستان, سازمان اطلاعات هند, وزارت دفاع پاکستان,

وزارت دفاع پاکستان طی گزارشی به دادگاه عالی اسلام آباد از ارتباط سپهبد اسد دُرانی رئیس اسبق سازمان اطلاعات پاکستان با سرویس اطلاعاتی هند خبر داد.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| وزارت دفاع پاکستان طی گزارشی به دادگاه عالی اسلام آباد از ارتباط سپهبد اسد دُرانی رئیس اسبق سازمان اطلاعات پاکستان با سرویس اطلاعاتی هند خبر داد.

بر اساس جزئیات منتشر شده، وزارت دفاع پاکستان امروز در جریان بررسی درخواست مبنی بر خارج نمودن نام اسد دُرانی رئیس سابق سازمان اطلاعات پاکستان از فهرست افراد ممنوع الخروج در دادگاه عالی اسلام آباد با ارائه گزارشی اعلام نمود این افسر بازنشسته و رئیس اسبق سازمان مخوف اطلاعاتی ارتش پاکستان از سال 2008 میلادی با سرویس اطلاعاتی هند(RAW) در ارتباط است.

در این گزارش آمده است که اسد درانی با عناصر دشمن در ارتباط بوده و در فعالیت های ضد امنیت ملی کشور نیز نقش داشته است و بر همین اساس نمی توان نام وی را از فهرست افراد ممنوع الخروج خارج نمود.

این اتهامات در حالی وارد می شود که سپهبد اسد دُرانی رئیس اسبق سازمان اطلاعات پاکستان چندین مرتبه آن را رد کرده است.

لازم به ذکر است سپهبد اسد دُرانی با همکاری ای اس دلت رئیس اسبق سرویس اطلاعاتی هند کتابی را نشر نموده بود که طبق گفته ادعای مقامات پاکستانی در آن محتوای مرتبط با امنیت ملی پاکستان نیز مورد استفاده منتشر شده است، بر همین اساس دولت پاکستان هشتم خرداد ماه 1397 نام وی را در فهرست افراد ممنوع الخروج قرار داد.

به دنبال این اقدام دولت پاکستان سپهبد اسد دُرانی دادخواستی مبنی بر تجدید نظر در این تصمیم دولت را در دادگاه عالی اسلام آباد ارائه کرد، قاضی اطهر من الله رئیس دادگاه عالی اسلام آباد در این رابطه طی حکمی از وزارت کشور پاکستان خواستار ارائه گزارش مفصل شد.

وزارت کشور پاکستان روز چهارشنبه با ارائه گزارشی به دادگاه عالی اسلام آباد اعلام نمود: رئیس اسبق سازمان آی اس آی با نوشتن کتاب با همکاری رئیس سابق سرویس اطلاعاتی هند قانون اسرار رسمی مصوب 1923 را نقض نموده است و این جرم تحت قانون ارتش مورد پیگرد قرار می گیرد.

در این جوابیه با اشاره به قانون ارتش مصوب سال 1952 اعلام شده است: درخواست دهنده سابقه حضور در ارتش را دارد، در این پرونده حتی اگر فردی غیر نظامی نیز مرتکب چنین فعالیت هایی می شد که امنیت و منافع ملی را مورد مخاطره قرار می داد، بر اساس ماده 21D وی نیز در دادگاه نظامی مورد محاکمه قرار می گرفت.

وزارت کشور پاکستان در ادامه این جوابیه با اشاره به قانون فهرست افراد ممنوع الخروج می گوید: چنانچه فردی در فعالیت های تروریستی و یا هرگونه فعالیتی که امنیت ملی کشور را دچار مخاطره کند دولت فدرال این اختیار را دارد نام وی را بدون اطلاع دادن به او در فهرست افراد ممنوع الخروج قرار دهد و وی نمی تواند کشور را ترک کند.

طبق این جوابیه تحقیقات در خصوص سپهبد اسد درانی در آخرین مراحل خود قرار دارد و در این مرحله امکان خارج نمودن نام وی از فهرست افراد ممنوع الخروج وجود ندارد.

وزارت کشور پاکستان گفت: درخواست دهنده در درخواست خود اعلام نموده است که هدف وی برای خارج شدن از کشور حضور در نشست های بین المللی و مصاحبه با شبکه های مختلف می باشد و این فعالیت ها تبعات ناگواری را برای امنیت ملی کشور در پی خواهد داشت، درخواست دهنده در تاریخ های 21 و 22 مهر ماه سال جاری با حضور در شبکه های اجتماعی مواضعی را در پیش گرفت که هیچ شهروند دوستدار وطن آن را خوشایند نمی داند.

دادگاه عالی اسلام آباد با موکول نمودن تاریخ بعدی جلسه بررسی این درخواست به 24 بهمن ماه به دولت فدرال پاکستان دستور داده است در جلسه آتی بخش هایی از کتاب متهم که به ادعای دولت برخلاف امنیت ملی کشور می باشد نیز ارائه گردد.

موضع اسد دُرانی رئیس اسبق سازمان اطلاعات پاکستان

اسد دُرانی سال گذشته در گفتگوی اختصاصی با شبکه خبری بی بی سی اردو در خصوص کتاب مشترک خود با رئیس سابق سرویس اطلاعاتی هند ابراز داشت: کتابی که جنجال برانگیز نباشد چه ارزشی دارد؟ کتاب (بدون مباحث جنجال برانگیز) بیانیه ای رسمی خواهد بود که شما آن را از روابط عمومی ارتش و یا دولت دریافت خواهید کرد، اختلاف باید ایجاد کرد تا مباحث مختلفی از آن نشات بگیرد.

وی در پاسخ به اتهام افشای اسرار ملی گفت: هیاهوی زیادی در این خصوص برپا شد اما تاکنون هیچکس نگفته است در این کتاب کدام اسرار دولتی و امنیتی افشا شده است؟ پرونده سازی علیه مردم بر اساس قوانین نانوشته آسان ترین راه ممکن است، اسراری که کسی از این سو و فردی دیگر از آن سو آنها را افشا می کند که دیگر جزء اسرار ملی به شمار نمی روند.

وی افزود: من معتدم که با ارائه نظریه های خود به ضعف خاصی اشاره کرده ام یا پای خود را بر روی دُم گذاشته ام، من تحلیلی را ارائه کردم مبنی بر اینکه اگر من در آن زمان بودم چکار می کردم؟! افراد مختلفی در داخل ارتش پاکستان کتب مختلفی را نشر نموده اند اما هیچکس گریبان آنها را نگرفت، در زمان بازنشستگی من ژنرال وحید کاکر فرمانده وقت ارتش پاکستان به من گفت تو باید خودت همه جوانب را در نظر بگیری و باید بدانی چه چیزی قابل بیان است و چه موضوعی باید مورد سانسور قرار گیرد و اصول کلی نیز همین است.

لازم به ذکر است اسد دُرانی کتابی با عنوان «تاریخچه جاسوسی: راو، آی اس آی و توهم صلح» را با همکاری رئیس اسبق سرویس اطلاعات هند نشر نموده که در آن به اوضاع کلی هند و پاکستان اشاره شده است، انتشار این کتاب با واکنش شدید مقامات امنیتی و دولتی پاکستان مواجه شده است.

اسد دُرانی کیست؟

اسد درانی 80 ساله یک ژنرال بازنشسته ارتش پاکستان است، وی در سال 1988 به عنوان رئیس سازمان استخبارات نظامی ارتش پاکستان منصوب شد و در سال 1990 میلادی به عنوان رئیس سازمان اطلاعات پاکستان(ISI) تعیین شد، وی پس از بازنشسته شدن در سال 1993 میلادی به عنوان سفیر پاکستان در کشورهای آلمان و عربستان سعودی به فعالیت پرداخت.

اسد دُرانی همواره حاشیه ها و اختلافات مختلفی را با خود به همراه داشت، خواه در مورد اطلاعات موجود در دو کتاب منتشر شده وی و یا اظهاراتش در مورد اسامه بن لادن، که وی آن را "تحلیل" شخصی خود می نامد.

ژنرال اسد درانی، نویسنده کتاب Spy Chronicles، در دهه 1990 از ارتش اخراج شد. پس از مطرح شدن نام وی در پرونده اصغر خان ، وی از سازمان اطلاعات پاکستان به مرکز فرماندهی ستاد ارتش فراخوانده شد و پس از افشای مداخله وی در امور سیاسی پیش از موعد بازنشسته شد.

وی حتی پس از انتشار کتاب "جاسوسان عفو ​​مالک" خود نیز در صدر اخبار باقی ماند، این کتاب دومین کتاب از مجموعه اولین کتاب های منتشر شده وی با عنوان Spy Chronicles است.

وی همچنین در پرونده قضایی تشکیل اتحاد دموکراتیک اسلامی(IJA) علیه دولت حاکم حزب مردم پاکستان در دهه 1990 به عنوان متهم معرفی شد که در آن اعتراف کرد که مبالغ زیادی را به سایر سیاستمداران از جمله نخست وزیر سابق میان نواز شریف داده است.

ارسال نظر

 
1