خبر فوری

 
افشاگری خبرنگار پاکستانی پیرامون اقدامات دولت اسبق برای برقراری روابط با رژیم صهیونیستی
کد خبر :949897503

12:44 1401/03/13


برچسب ها : احمد قریشی, به رسمیت شناختن اسرائیل, پاکستان و اسرائیل, پاکستان و رژیم صهیونیستی, خبرنگار, دولت پاکستان, شاه محمود قریشی, عادی سازی روابط, عمران خان, وزارت امور خارجه پاکستان, یهودیان,

احمد قریشی روزنامه نگار و خبرنگار سرشناس پاکستانی که اخیراً با سفر به اسرائیل در محافل سیاسی و رسانه¬ای پاکستان جنجال برانگیز شده است، در گفتگو با شبکه خبری نیو نیوز پاکستان به تشریح جزئیاتی از سفر خود به سرزمین‌های اشغالی پرداخت، وی همچنین اطلاعاتی در خصوص اقدامات دولت عمران خان برای برقراری روابط با رژیم صهیونیستی را افشا کرد.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| احمد قریشی روزنامه نگار و خبرنگار سرشناس پاکستانی که اخیراً با سفر به اسرائیل در محافل سیاسی و رسانه­ای پاکستان جنجال برانگیز شده است، در گفتگو با شبکه خبری نیو نیوز پاکستان به تشریح جزئیاتی از سفر خود به سرزمین‌های اشغالی پرداخت، وی همچنین اطلاعاتی در خصوص اقدامات دولت عمران خان برای برقراری روابط با رژیم صهیونیستی را افشا کرد.

بر اساس جزئیات منتشر شده، احمد قریشی روزنامه نگار سرشناس پاکستانی که روابط نزدیکی با نهادهای حاکمیتی و امنیتی پاکستان دارد، به همراه یک هیئت پاکستانی آمریکایی به سرپرستی سازمان مردم نهاد شراکة به سرزمین‌های اشغالی قدس سفر کرد و بنا بر اعلام منابع آگاه دیدارهایی نیز با مقامات دولتی رژیم صهیونیستی از جمله رئیس جمهور این رژیم نیز داشته است.

وی در گفتگو با شبکه خبری نیو نیوز پاکستان در پاسخ به سؤال مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا سازمان مردم نهاد «شراکة» در پاکستان قرار دارد گفت: خیر، این سازمان در واشنگتن قرار دارد و اعضای آن از افراد نزدیک به جو بایدن رئیس جمهور آمریکا هستند.

قریشی در ادامه در تشریح جزئیات سفر به سرزمین‌های اشغالی ابراز داشت: برخی از اعضای جامعه مسلمانان نیز در این سفر حضور داشتند که همه آنها با هزینه‌های شخصی خود به اسرائیل سفر کردند زیرا تمامی آنان از افراد سرمایه دار و ثروتمند جامعه هستند.

وی افزود: آنها در ابتدا برای شرکت در نشست دوساله پیمان ابراهیم به دبی آمدند و از همان جا به اسرائیل رفتند. با توجه به اینکه این هیئت پاکستانی_آمریکایی بود، فیشل بنخلد نیز در جمع ما حضور داشت. فیشل بنخلد یک فرد یهودی مسلک پاکستانی تبار از اهالی شهر کراچی است، وی حدود 2 الی 2.5 سال قبل در نامه‌ای به عمران خان نخست وزیر اسبق پاکستان خواستار صدور کارت ملی و گذرنامه پاکستان با هویت دین یهود شده بود. عمران خان پس از آن طی حکمی شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه وقت را مأمور پیگیری این درخواست کرد و نهایتاً برای نخستین بار طی 75 سال گذشته اسناد هویتی پاکستان برای یک فرد یهودی صادر شد که متعلق به فیشل بنخلد بود.

این روزنامه نگار پاکستانی خاطرنشان کرد: تمامی اعتبار و پاداش این اقدام تحسین برانگیز به شخص آقای عمران خان می‌رسد و برای من بسیار جای تعجب است که خانم دکتر شیرین مزاری و جناب عمران خان هیچ اظهار نظری در این باره نکرده‌اند، شاید به این دلیل که با موضع گیری اخیر آنان در خصوص برقراری روابط با اسرائیل متناقض باشد، زیرا آنان در حال حاضر مدعی هستند که حزب آنان تنها حزب مخالف برقراری روابط دیپلماتیک ما اسرائیل است.

وی گفت: دکتر شیرین مزاری این مبحث جنجالی را کلید زد و با تگ کردن حساب های کاربری من و روابط عمومی ارتش پاکستان در پیام خود در توییتر مدعی شد یک روزنامه نگار که در خدمت یک نهاد حساس امنیتی قرار دارد چگونه توانسته است به سرزمین‌های اشغالی سفر کند.

قریشی خاطرنشان کرد: من در پاسخ به این اظهارات خانم شیرین مزاری گفتم که دولت شما بود که بیش از دیگران به دنبال برقراری روابط با اسرائیل بود، من آن زمان این مطالب را مطرح نکردم اما به صورت کلی باید بگویم در جریان سفر عمران خان به آمریکا در ژوئیه 2019 میلادی وی با دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا دیدار نمود و گفتگوهایی با جرد کوشنر داماد دونالد ترامپ نیز داشت، جرد کوشنر بنیان‌گذار پیمان ابراهیم است که باعث آغاز روند عادی سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل شد. در دیدار عمران خان با جرد کوشنر گفتگوهایی برای حضور پاکستان در این پیمان نیز صورت گرفت، من از جناب عمران خان سؤال می‌کنم که آیا این موضوع در گفتگوهای صورت گرفته مطرح شده بود؟ و واکنش شما به این موضوع چه بود؟ شما در بازگشت از سفر آمریکا عنوان داشتید که این‌گونه احساس می‌کنم که گویا جام جهانی را برنده شدم، این خوشحالی شما تنها به دیدار با دونالد ترامپ مرتبط نیست بلکه گفتگو درباره روابط دیپلماتیک با اسرائیل نیز بی تأثیر در آن نبود.

وی گفت: برخی سعی دارند با مطرح نمودن این‌گونه مباحث پوچ و بیهوده، آن را به امنیت ملی و سیاست خارجی پاکستان ارتباط دهند، من نه یک کارمند دولتی بلکه یک روزنامه نگار آزاد که در زمینه مسائل خاورمیانه فعالیت دارد هستم و با یک خبرگزاری در خاورمیانه همکاری می‌کنم، من به نمایندگی از این خبرگزاری به نقاط مختلف دنیا و خاورمیانه سفر دارم. ارتباط دادن تحرکات و فعالیت‌های من به پاکستان و یا دولت شهباز شریف و نهادهای حاکمیتی درخور جناب عمران خان نیست.

احمد قریشی تصریح کرد: در زمان دولت عمران خان و برای نخستین مرتبه در تاریخ پاکستان یک نماینده حزب ایشان در صحن پارلمان به اظهار نظر در خصوص برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل پرداخت و از آن حمایت نمود. در زمان دولت ایشان یک هواپیمای اسرائیلی از تل‌آویو به عمان پایتخت اردن رفت و از اردن به دبی و از آنجا نیز به اسلام آباد رفت، موضوعی که از سوی بسیاری از خبرنگاران بین المللی و فعالان عرصه هوانوردی که تحرکات هواپیماها و جت‌ها را رصد می‌کنند مورد تأیید قرار گرفت.

وی افزود: این سه الی چهار نکته مربوط به وقایع زمان دولت عمران خان بود که من برشمردم، علاوه بر این اسرار مختلفی وجود دارد که من نمی‌خواهم آنها را بازگو کنم، ما به عنوان خبرنگار موضوعات گوناگونی را مورد پوشش قرار می‌دهیم و اطلاعات محرمانه مختلفی را در اختیار داریم، ما می‌دانیم چه کسی دارای مناسبات بسیار خوبی در اروپاست، ما اطلاع داریم خاندان‌های بزرگ و ثروتمند یهودی مسلک اروپا با کدام یک از افراد و گروه‌های پاکستان در ارتباط هستند، اما مسئولیت پذیری ما به عنوان یک خبرنگار ایجاب می کند در این زمینه سکوت اختیار کنیم. به اعتقاد من اظهارات دکتر شیرین مزاری و جناب عمران خان بسی جای تأسف دارد.

وی خاطرنشان کرد: اظهارات ضد آمریکایی با چاشنی اظهار نظرهای ضد اسرائیلی با مقبولیت بالایی در پاکستان مواجه می‌شود، بنابراین ساده‌ترین راه برای فرار از مسئله، معرفی خود به عنوان یک فرد ضد آمریکایی و ضد صهیونیسم در میان اذهان عمومی است، در حالی که حقایق پشت پرده بر خلاف آن است، همان اسراری که من پیش تر به آن اشاره نمودم که در صورت انتشار جنجال بزرگی را به همراه خواهد داشت.

وی گفت: من در عرصه خاورمیانه فعالیت دارم و با خبرگزاری‌های مختلفی همچون الجزیره، العربیه، ام بی سی لبنان، الغد مصر از 22 سال گذشته همکاری دارم و تقریباً از تمامی کشورهای خاورمیانه بازدید داشته‌ام، من به عنوان یک خبرنگار پاکستانی در میان آنان شناخته می‌شوم، بنابراین سفر من به اسرائیل هیچ ارتباطی به پاکستان ندارد، زیرا این سازمان ان‌جی‌او آمریکایی است و یک فردی(فیشل بنخلد) که از سوی دولت عمران خان گذرنامه پاکستانی دریافت کرده است در این هیئت حضور داشت، هم‌زمان به من پیشنهاد داده شد در این سفر حضور یابم و من عنوان داشتم اگر روادید برای سفر به اسرائیل صادر شود مشکلی در این زمینه نخواهم داشت.

ارسال نظر

 
1