خبر فوری

 
افزایش نفوذ داعش و القاعده در افغانستان
کد خبر :1917302978

13:58 1400/11/29


برچسب ها : افغانستان و آمریکا, بازرس کل وزارت دفاع آمریکا, داعش خراسان, طالبان افغانستان, گروه القاعده, گزارش, واشنگتن, وزارت اطلاعات آمریکا, وزارت دفاع آمریکا,

برخی از مقامات آمریکایی از اینکه افغانستان ممکن است دوباره به پناهگاهی برای گروه های تروریستی تبدیل شود، ابراز نگرانی کرده اند.


واشنگتن: به گزارش راز نیوز | برخی از مقامات آمریکایی از اینکه افغانستان ممکن است دوباره به پناهگاهی برای گروه های تروریستی تبدیل شود، ابراز نگرانی کرده اند.

گزارش های اخیر وزارت دفاع و اطلاعات آمریکا نشان می دهد که گروه های تروریستی ماننده القاعده و داعش فعلا قصدی برای استفاده از خاک افغانستان علیه کشورهای غربی نداشته و در حال افزایش نفوذ در افغانستان هستند.

بازرس کل وزارت دفاع آمریکا اخیرا گزارشی که فرماندهی مرکزی و آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا و سازمان های دیگر این کشور به طور مشترک در تهیه آن نقش داشته اند منتشر کرده است که بر اساس آن تهدیدات جدی و تازه ای در افغانستان پس از خروج آمریکا از این کشور به وجود آمده است.

اطلاعات مذکور بر خلاف اطلاعات منتشر شده در گزارش ارائه شده توسط برخی از مقامات آمریکایی در ماه اکتبر سال 2020 می باشد که در آن گفته شده بود که داعش خراسان می تواند در مدتی کمتر از 6 ماه به کشورهای غربی و آمریکا حمله کند. در این گزارش همچنین اعلام شده بود که القاعده می تواند پس از یک سال توانایی هجومی خود را بازیابی کند.

نیکول کال معاون سیاسی وزارت دفاع آمریکا نیز اعلام کرده بود که القاعده و داعش خراسان قصد انجام عملیات های تروریستی در کشورهای غربی و آمریکا را در سر دارند.

پس از تحقیقات بیشتر مشخص شد که هر دو گروه تروریستی مذکور قصد انجام حملات تروریستی برون مرزی را داشته اما رهبران آن ها اولویت های متفاوتی دارند. مثلا داعش خراسان به جای حمله به اهداف دشمن خود در فاصله بسیار دور، بر افزایش حمایت ها از خود در افغانستان متمرکز شده است.

در گزارش مذکور آمده است که داعش خراسان در ماه نوامبر سال گذشته به یک بیمارستان در شهر کابل و چند ایست بازرسی طالبان حمله کرد که طی آن 25 نفر جان باخته و بیش از 50 نفر زخمی شدند. این حملات نشان دهنده ناکامی طالبان در برقراری امنیت حداقلی بوده و داعش خراسان نیز با همکاری مردم بومی برای اثبات غیر قانونی بودن حکومت طالبان اقدام کرده است.

در این گزارش به تحلیل آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا اشاره و بیان شده است که داعش خراسان با سوء استفاده از احساسات ضد طالبان و نقص های طالبان در امر حکومت داری افراد جدیدی را جذب خود کرده است. این گروه با گروه های شبه نظامی جنوب آسیا در ارتباط بوده و این امر داعش خراسان را به تهدید بالقوه ای برای منافع آمریکا در این کشورها تبدیل کرده است.

بر اساس گزارش این ماه اعضای سازمان ملل، داعش خراسان تعداد اعضایش را 2 برابر کرده و تعداد آن ها به 4 هزار نفر رسیده است. این گروه همچنین کنترل منطقه کوچکی در افغانستان را نیز در دست دارد. طالبان افغانستان تلاش زیادی برای سرکوب داعش خراسان کرده است و بسیاری از تحلیلگران اعلام کرده اند که طالبان موفقیت های محدودی نیز در این زمینه به دست آورده است.

در گزارش مذکور در مورد القاعده نیز بیان شده است که این گروه تروریستی از گذشته بسیار دوری در افغانستان فعالیت کرده و فعالیت آن پس از خروج آمریکا افزایش یافته است. برخی از اعضای القاعده که حامیان طالبان افغانستان هستند، سمت های دولتی دریافت کرده اند.

علاوه بر این در گزارش بازرس کل وزارت دفاع آمریکا آمده است که طالبان اکنون نیز اعضای گروه القاعده را از خود جدا نگه داشته است.

در گزارش مذکور با استناد به اطلاعات سنای آمریکا و آژانس اطلاعات دفاعی این کشور اعلام شده است که طالبان از اعطای مناسب کلیدی به اعضا و رهبران القاعده در دولت موقت خود خودداری کرده است. زیرا طالبان خواستار به رسمیت شناخته شدن خود توسط جامعه بین المللی می باشد. با این وجود مقامات آمریکا می دانند که طالبان بر اساس توافقنامه دوحه علاوه بر اطمینان دهی به واشنگتن، عجله ای برای قطع روابط با القاعده ندارد.

بر اساس گزارش بازرس کل وزارت دفاع آمریکا، طالبان در صورت امکان، اجازه فعالیت محدود در افغانستان را به القاعده خواهد داد تا روابط دیرینه خود با این گروه تروریستی را حفظ کند. طالبان همچنین از ناراحت کردن گروه های افراط گرای اسلامی پرهیز خواهد کرد.

سازمان ملل بر این باور است که بسیاری از اعضای حلقه درونی القائده از جمله ایمن الظواهری فرمانده ارشد این گروه تروریستی در افغانستان ساکن هستند. احتمالا 400 عضو القاعده در شبه قاره هند مستقر و برخی از آن ها نیز با یگان های طالبان در ارتباط هستند.

ارسال نظر

 
1