خبر فوری

 
 
افزایش نا امنی ها در بلوچستان پاکستان نسبت به کل کشور
کد خبر :1118585941

15:43 1397/10/20


موسسه مطالعات صلح پاکستان با انتشار گزارش سالانه ای اعلام نمود اقدامات تروریستی در ایالت بلوچستان پاکستان طی سال گذشته میلادی، 23 درصد افزایش یافته است، این در حالی است که میزان عملیات های تروریستی در کل پاکستان با 29 درصد کاهش روبرو بوده است.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز به نقل از بی بی سی اردو، موسسه مطالعات صلح پاکستان با انتشار گزارش سالانه ای اعلام نمود اقدامات تروریستی در ایالت بلوچستان پاکستان طی سال گذشته میلادی، 23 درصد افزایش یافته است، این در حالی است که میزان عملیات های تروریستی در کل پاکستان با 29 درصد کاهش روبرو بوده است.

موسسه مطالعات صلح پاکستان در ادامه این گزارش خود خبر داد گروه تروریستی جنبش طالبان پاکستان(TTP) و گروهک های وابسته به آن، مسئولیت اکثر حملات و حوادث تروریستی طی سال 2018 را بر عهده گرفته اند و پس از آن جنبش های مختلف آزادی خواه، بیشترین نقش را در انجام عملیات های تروریستی ایفا نموده اند.

بیشترین حملات تروریستی در ایالت خیبر پختون خواه و منطقه تابعه آن (فاتای سابق) صورت گرفته اند، اما بیشترین آمار تلفات جانی متعلق به بلوچستان میباشد.

موسسه مطالعات صلح پاکستان در این گزارش با اشاره افزایش حملات از سوی گروه های مسلح ناسیونالیست بلوچ، آن را تهدیدی بالقوه برای پاکستان دانسته است.

طبق این گزارش گروه های بلوچ طی سال جاری، اقدام به دو حمله انتحاری نمودند که وضعیت بسیار خطرناکی است، اما با این وجود نباید سیاست صلح ملی که بخشی از برنامه جامع ملی است را نباید نادیده گرفت.

بر اساس آمار منتشر شده در این گزارش طی سال 2018 میلادی، تعداد 262 حوادث تروریستی مذهبی و فرقه ای در 64 شهرستان مختلف پاکستان صورت گرفته است که از این تعداد، 19 مورد متعلق به حملات انتحاری میباشد.

با این وجود، میزان اقدامات تروریستی نسبت به سال 2017 میلادی، 29 درصد کاهش داشته است.

از میان 262 حمله تروریستی صورت گرفته طی سال 2018 میلادی، تعداد 171 حمله از سوی جنبش طالبان پاکستان(TTP) و یا گروهک های جداشده از این جنبش، همچون جماعت الاحرار و گروه هایی از این قبیل و گروه تروریستی داعش و ... صورت گرفته است که در نتیجه این حملات تعداد 449 نفر جان باختند.

در حالی که تعداد 80 مورد حمله از سوی گروه های آزادی خواه بلوچ صورت گرفته است که در نتیجه این حملات 96 تن کشته شده اند.

همچنین طی سال 2018 در پاکستان، تعداد 11 حمله تروریستی مذهبی و فرقه ای صورت گرفته است که در نتیجه این حملات 50 نفر کشته و 45 تن زخمی شدند.

طبق این گزارش، از میان تعداد کل حملات تروریستی طی سال 2018 در پاکستان، 136 حمله، مستقیما سازمان های امنیتی و اطلاعاتی پاکستان را هدف قرار داده است.

بر اساس این گزارش در نتیجه اقدامات سازمان های امنیتی و اطلاعاتی پاکستان تعداد 120 نفر جان باختند، در حالی که در سال 2017 میلادی این آمار ، تعداد 524 نفر بود.

خطرناک ترین و بیشترین حملات تروریستی، علیه رهبران و اعضای گروه های سیاسی صورت گرفته است، در جریان انتخابات سال گذشته میلادی تعداد 24 حمله تروریستی به وقوع پیوست که در نتیجه این حملات، 218 تن کشته و 394 نفر نیز زخمی شدند.

در این گزارش به عملیات های تروریستی صورت گرفته در مناطق مختلف مرزی پاکستان نیز اشاره گردیده است که بر اساس آن، در مناطق مرزی پاکستان با کشورهای افغانستان، ایران و هند تعداد 131 حمله رخ داده است که تعداد 111 نفر در نتیجه این حملات کشته شدند و 290 تن دچار مجروحیت شدند.

از لحاظ امنیتی، ایالت بلوچستان امسال نیز مورد توجه انظار عمومی و رسانه ها قرار گرفت.

در این ایالت، تعداد 354 نفر متهم به تروریسم کشته شدند که 59 درصد تعداد کل کشته شدگان در پاکستان را شامل میشود.

در این گزارش تصریح شده است که گروه های افراط گرای مذهبی و گروه های آزادی خواه از یک دید مورد بررسی قرار نگیرند.

اگرچه میزان حملات تروریستی مذهبی بسیار کمتر از اقدامات گروه های آزادی خواه است، اما میزان کشته شدگان حملات تروریستی گروه های افراطی مذهبی نسبت به اقدامات گروه های آزای خواه بیشتر میباشد.

علی رغم تاکید برنامه جامع ملی پاکستان، مبنی بر صلح با گروه های آزادی خواه، تاکنون هیچ اقدام عملی در این خصوص به چشم نمیخورد.

در ادامه این گزارش آمده است اگرچه برنامه جامع ملی پاکستان نیاز با تجدید نظر دارد اما سیاست امنیت ملی 2018 تا 2023 نیز دچار ابهاماتی در خصوص وظایف سازمان ها میباشد و برای نتیجه بخش نمودن آن، نیاز به گفتگوی سیاسی است.

در سال 2018 نیز، گریز و فرار میان رهبران گروه های ممنوع الفعالیت برقرار بود، اگر یک سازمان اقدام به ایجاد ممنوعیت برای گروهی مینمود، سازمان دیگر دولتی، تحریم و ممنوعیت ها را از آن گروه رفع مینمود.

بسیاری از رهبران گروه های تروریستی که نامشان در لیست چهارم افراد ممنوع الفعالیت قرار داشت، رهبرانی که حتی اجازه خروج از شهر و منطقه خود را نداشتند، نه تنها در خارج از منطقه محل زندگی خود به تظاهرات و هرج و مرج پرداختند بلکه دولت را مجبور به خارج نمودن نامشان از لیست چهارم نمودند.

برخی از این افراد حتی توانستند در انتخابات نیز شرکت نمایند و زمانی که احزابشان از شرکت در انتخابات منع شدند اقدام به تغییر نام احزاب خود نمودند.

ظاهرا پاکستان در سال 2018 میلادی نیز نتوانسته است موفقیت و پیروزی های خود در مقابله با تروریسم را به دنیا بشناساند.

در گزارش موسسه مطالعات صلح پاکستان گفته شده است: مهمترین عامل این مشکلات این است تاکنون در خصوص سیاست تجمیع گروه های مختلف در جریان اصلی ملی، اتفاق نظر صورت نگرفته است.

در این گزارش پیشنهاد داده شده است که دولت پاکستان، نکات کلیدی سیاست شامل نمودن گروه های مختلف ممنوع الفعالیت در جریان اصلی ملی، تحت نظر پارلمان مورد بررسی قرار گیرد.

خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان و درگیری ها در خاورمیانه میتواند باعث ایجاد موج جدیدی از اقدامات افراطی شود، خروج ناگهانی و فوری نیروهای آمریکایی از افغانستان، باعث قدرت گیری مجدد طالبان در افغانستان خواهد شد و تمرکز اصلی طالبان افغانستان، بر روی دشمن جدید خود یعنی داعش قرار خواهد گرفت، البته این نکته نیز نباید فراموش گردد که طالبان افغانستان، همواره یکی از حامیان القاعده بوده است.

ارسال نظر

 
1