خبر فوری

 
 
افزایش مشکلات زائرین پاکستانی مراسم اربعین حسینی در پی توقف روند صدور ویزا از سوی سفارت عراق
کد خبر :90879442

15:58 1397/07/19


برچسب ها : پاکستان, پاکستان و ایران, زائرین پاکستانی, عراق, ویزا,

گزارش خبرگزاری راز نیوز از مشکلات پیش روی زائران پاکستانی اربعین حسینی


 

اسلام آباد:زائرین پاکستانی عتبات عالیات که در تمام ایام سال، به ویژه در ایام عاشورا و اربعین حسینی به قصد زیارت حرم پاک ائمه اطهار علیهم السلام،به ایران و عراق سفر میکنند،در طول سال اقدام به پس انداز مبلغی برای تامین هزینه سفر میکنند تا بتوانند به حریم پاک اهل بیت اطهار(علیهم السلام) بالخصوص حرم قدسی سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) مشرف شوند و نام خود را در لیست رستگاران دنیا و آخرت ثبت کنند.

با توجه به هزینه نسبتا بالای سفر عتبات عالیات ایران و عراق،خانواده های متوسط و رو به پایین که شوق رفتن به سفر نورانی و با برکت ایران و عراق را دارند،پس از ذخیره و پس انداز درآمد خود در طی طی یک سال تنها میتوانند هزینه سفر یک عضو خانواده را تامین کنند و دیگر افراد خانواده باید منتظر باشند تا هزینه سفر آنان تامین و شرایط محیا شود.

بر اساس رسم دیرین زائرین پاکستانی بیشتر در ایام عاشورا و اربعین به ایران و عراق سفر میکنند اما با توجه به اهمیت زیارت اربعین و شوق پیاده روی در مسیر نجف-کربلا،تعداد کثیری از مردم شیعه پاکستان بدون توجه به سختی های راه،خود را برای سفر در ایام اربعین آماده میکنند.

زائران پاکستانی چه آنها که قصد سفر به صورت فردی و یا گروهی دارند و چه آنهایی که قصد سفر از طریق کاوران های زیارتی را دارند،ابتدا اقدام به ارسال مدارک به سفارت عراق برای دریافت ویزای عراق میکنند و سپس به دنبال دریافت ویزای ایران میروند.

با توجه به تغییر سیاست های کشورها در امر صدور ویزا،امسال تعداد بسیار زیادی از زائران اربعین حسینی به دلیل عدم فعالیت مناسب مقامات سفارت عراق،تمامی روند سفرشان با مشکل برخورده است زیرا بر اساس قوانین صدور ویزای سفارت و نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در پاکستان،زائران پاکستانی موظفند به منظور دریافت ویزای ایران با امکان ورود 2 بار،باید رونوشتی از ویزای عراق را تحویل نمایندگی های ایران دهند.

اما با توجه به اهمال مقامات سفارت عراق در صدور ویزا،زائران اربعین قادر به دریافت ویزای ایران نیستند و در نتیجه عدم فراهم بودن شرایط اصلی سفر،زائران حسینی باید دست از سفر بکشند و با دلی شکسته و چشمی گریان در شوق زیارت اربابشان بسوزند.

در صورت ادامه روند سیاست های سفارت عراق و ایران،این زائران با مشکلات بسیار جدی روبرو خواهند شد،زیرا بسیاری از کاروان های زیارتی که قصد سفر از طریق مسیر زمینی را داشته اند به امید آنکه ویزای عراق برایشان صادر میشود،زائران خود را شهر کویته و مرز ایران فرستاده اند،غافل از اینکه در صورت صدور یکباره ویزا برای تعداد عظیمی از زائران،حسینیه های شهر کویته که محل اسکان زائران است و به دنبال آن مرز ایران با چه حجم انبوهی از زائران روبرو خواهد شد.

با احتمال اینکه ویزای عراق و به مراتب ویزای ایران به یکباره برای زائران صادر شود،زائران حسینی همگی به شوق رسیدن به مراسم عظیم پیاده روی اربعین،سعی خواهند کرد هرچه سریعتر وارد خاک ایران و از آنجا وارد عراق شوند،اما با توجه به ظرفیت محدود گیشه های اداره مهاجرت پاکستان و پلیس ایران،زائران با مشکلات عدیده ای همچون سال گذشته در مرز پاکستان و ایران مواجه خواهند شد.

با توجه به وضعیت موجود و  شرایط پیش بینی شده،دولت پاکستان و وزارت امور خارجه پاکستان باید به مذاکره با مقامات عراق برای تسهیل روند صدور ویزا بپردازند.

همچنین از دولت های عراق و ایران نیز انتظار میرود به منظور کاهش موانع روند صدور ویزا و تسهیل سفر زائران حضرت سیدالشهدا(ع) اقدامات موثر و فوری را انجام دهند.

لازم بذکر است بسیاری از زائران و کاروان ها متحمل خسارت شدیدی شده اند زیرا کاروان هایی که بلیت هواپیما را از پیش خریداری نموده بودند به علت عدم صدور مجوز ورود از سوی دولت عراق و ایران،مجبور به کنسل نمودن بلیت های خود شدند که در بسیاری از موارد گزارش شده،هیچ مبلغی از سوی ایرلاین به زائران عودت داده نشده و یا درصد بسیار ناچیزی به حساب هایشان بازگشته است.

ارسال نظر

 
1