خبر فوری

 

اسلام آباد: به گزارش راز نیوز به نقل از مدل یست آی | حملات شبه نظامیان بلوچ علیه ارتش پاکستان که به ایران پناهنده می شوند و فشارهای اقتصادی عربستان به پاکستان منجر به تغییر نگرش پاکستان نسبت به ایران می شود.

در پی سفر سعود بن نائف وزیر کشور عربستان به پاکستان، وی فهرست بلندپایه ای در زمینه مطالبات عربستان سعودی از پاکستان ارائه کرده است همچنین اندکی بعد پاکستان مهمترین جاسوس خود را با این پیغام به تهران فرستاد:«حمایت از گروه های نیابتی در منطقه را متوقف کنید». در غیر این صورت...

در پی دریافت این پیام، احمد وحیدی وزیر کشور ایران مجبور به سفر به کشور پاکستان شد وی همچنین در جریان این سفر که در 27 بهمن (16 فوریه) به خاتمه یافت، با عمران خان نخست وزیر پاکستان، قمر باجوا فرمانده ارتش و شیخ رشید احمد وزیر کشور پاکستان دیدار و گفتگو کرد.

به گفته عمر کریم که روابط نزدیکی با مؤسسه خدمات سلطنتی عربستان سعودی دارد، هیئت ایرانی شامل فرماندهان گارد مرزی و دیگر مقامات عالی رتبه با مقامات پاکستانی برخورد مصالحه آمیز داشته است.

عمر کریم طی گفتگو مطبوعاتی خود گفت: خلاصه پیغام پاکستان به ایران این جمله می باشد:"اگر ایران از ایجاد پناهگاه های امن برای ملی گرایان و جدایی طلبان بلوچ دست نکشد، باید منتظر پاسخ قاطع پاکستان باشد".

لازم به ذکر است در تاریخ 13 بهمن (2 فوریه)، درگیری های سنگینی میان ارتش پاکستان و شبه نظامیان بلوچ در منطقه رخ داد که تا چندین روز ادامه یافت.

به گفته منابع، برخی از تجزیه طلبان بلوچ مدت هاست که برای استقلال هم در پاکستان و هم در ایران مقابله و مقاومت میکنند و پناهگاه های امنی در ایران دارند که از آنجا نیز به پاکستان حمله ور می شوند.

چنین اقداماتی از سوی جدایی‌طلبان بلوچ به عربستان سعودی کمک کرده تا فعالیت های ضد ایرانی خود را پیش ببرد و از پاکستان خواسته است تا علیه ایران اقدامات لازمی را انجام دهد و این به نفع عربستان سعودی است زیرا نگران افزایش نفوذ ایران در خاورمیانه می باشد.

به گفته عمر کریم، یکی دیگر از مطالبات اصلی عربستان سعودی از پاکستان این بود که پاکستان گام های مشخصی جهت جلوگیری از خروج جوانان شیعه پاکستان از کشورشان برای مقابله و جنگ در کشور سوریه بردارد.

وی ادامه داد: عربستان سعودی اکنون نگران تلفیق شیعیان پاکستانی با حوثی های یمنی در جنگ با ائتلاف نظامی عربی می باشد، در نتیجه این فشارها، ایران به جای جذب نیروهای شیعه از پاکستان برای کمک به حوثی‌های یمن، به نیروهای عراقی روی آورده است.

وی افزود: این اقدامات در یک بازه زمانی خاصی صورت می گیرد همچنین مقامات پاکستانی از مدت ها قبل در جریان اقدامات ایران بودند اما اکنون تحت فشار عربستان سعودی، پاکستان آماده هرگونه اقدامی برای جلب رضایت عربستان سعودی می باشد.

با این حال پاکستان پیشنهاد عربستان سعودی مبنی بر انجام عملیات نظامی ویژه مشترک علیه حوثی ها در یمن را رد کرد.

به گفته یکی از تحلیلگران: پاکستان در حال حاضر ترجیح می دهد از جنگ فرقه ای میان ایران و عربستان دوری کند، اما واقعیت این است که پاکستان در حال آموزش نیروهای سعودی است، بطوری که اندکی پس از سفر وزیر کشور عربستان به پاکستان، گروهی از نظامیان سعودی برای انجام تمرینات مشترک وارد شهر مولتان ایالت پنجاب پاکستان شدند.

عمر کریم گفت: مولتان یکی از لشکرهای نظامی بزرگ در پاکستان بشمار می آید که شامل لشکر زرهی با حضور توپخانه های سنگین می باشد و ورود نیروهای عربستان سعودی به این منطقه و برنامه آموزشی آنها، بیانگر کمک پاکستان به عربستان سعودی جهت مقابله با حوثی های یمنی می باشد.

لازم به ذکر است که پس از حذف سامانه موشکی نصب شده در عربستان سعودی توسط آمریکا، این کشور اکنون به دنبال دوستان نظامی قدرتمندی است که بتوانند خلأ ایجاد شده توسط آمریکا را پر کنند.

شایان ذکر است، در 25 بهمن (14 فوریه)، سپهبد فهد بن عبدالله محمد المطیر فرمانده نیروی زمینی سلطنتی عربستان سعودی در یک سفر تاریخی وارد هند شد.

این اولین حرکت تاریخی است که یک فرمانده ارتش عربستان به هند سفر می کند و ناظران، این سفر را نشانه آغاز همکاری نظامی عمیق تر میان دو کشور می دانند.

 

ارسال نظر

 
1