خبر فوری

 
افراسیاب ختک : پس از خبرنگاران اکنون سیاستمداران نیز باید سکوت کنند
کد خبر :1818145536

20:28 1397/09/05


برچسب ها : پاکستان,

سکوت احزاب حامی حقوق پشتون ، باعث تشکیل PTM شده است


افراسیاب ختک سیاستمدار ارشدی که از حزب ملی عمومی به تعلیق در آمده، می‌گوید، سرکوب علیه سیاستمدارانی که برای دموکراسی در پاکستان صحبت می کنند نیز آغاز شده است.

وی در مصاحبه انجام شده با BBC ابراز داشته است که، همچون اداره های خبرنگاری، احزاب سیاسی نیز که در رابطه با جمهوریت صحبت می‌کنند با مشکلاتی مواجه می‌شوند.

همچون خبرنگاران نیز سخنان سیاستمداران را سرکوب و آنان را از گروه ها و احزاب شان خارج می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد که من قصد مناظره با حزب خود را ندارم تنها موضع خود را بیان میکنم.

قابل ذکر است که بزرگترین حزب سیاسی پشتون در تاریخ 12 نوامبر با صدور بیانیه ای، رهبران ارشد و قدیمی خود همچون : افراسیاب ختک و بشری گوهر را از مسئولیت و سمت های شان برکنار و آنان را تعلیق کرده بود.

در این بیانیه آمده است که افراد نامبرده، قانون حزب را نقض کرده اند، آنها در اقدامات علیه حزب مشغول بوده اند و در حال فعالیت برای ایجاد تفرقه در میان افراد حزب نیز فعالیت هایی انجام داده اند.

اما این درحالی است که پرویز ختک تعلیق خود از حزب را به فشارهای خارجی ربط داده است. وی خاطر نشان کرد، فشار قدرت های ضد جمهوری موجود در پاکستان نشان دهنده ی چنین شاخصه ای است.

افراسیاب ختک همچنین افزود : تا زمانی که تمامی احزاب سیاسی علیه چنین قدرت هایی متحد نشوند و برای نظام جمهوری پاکستان اتحاد نکنند، نه تنها سیاستمداران را از احزاب شان تعلیق و خارج خواهند کرد، بلکه احزاب نیز به پایان خواهند رسید.

لازم به ذکر است که در حال حاضر برخی اداره های خبرگزاری برنامه های برخی خبرنگاران را بسته ، و آنها را نیز از اداره ها خارج می کنند . سازمان های روزنامه نگاری نیز نیروهای غیر دموکراتیک را مسئول این خرابکاری ها می‌دانند.

طبق گفته برخی منابع خبری، حزب ملی عمومی از مدتها افراسیاب ختک و بشری گوهر را به دلیل ابراز نظر و بیان کردن سخنانشان علیه قدرت های ضد جمهوری به طور آزادانه، از سیاست خارج کرده بودند. منابع، حمایت آزادانه این دو فرد از جنبش محافظت پشتون را نیز از عوامل تعلیق این افراد می‌دانند.

اما به گفته افراسیاب ختک، در میان احزاب جمهوری خواه اختلاف نظر وجود دارد، و شاید حمایت از PTM نیز دلیل خاصی داشته است. اما به گفته وی، حزب، قبل از تشکیل PTM نیز برای ساکت کردن افراسیاب ختک تحت فشار بوده است.

چنین سخنانی را سابقا نیز ما می‌گفتیم، در آن زمان نیز برخی قدرت ها این سخنان را دوست نداشتند.

احزاب پشتون موجود در پاکستان نیز همیشه و هر زمانی که در حق پشتون زبان ها سخن گفته اند، به حمایت از استحکام و ثبات قدرت های جمهوری خواه افغانستان نیز سخنانی را بیان کرده اند.

اما به گفته افراسیاب ختک، به دلیل سکوت این احزاب هم در قبال مسائل قبیله ای و منطقه ای و هم در قبال نفوذ قدرت های بیگانه در افغانستان موجب تشکیل PTM شده است.

ارسال نظر

 
1