خبر فوری

 
 
افراسیاب ختک: پاکستان باید از سیاست دوران ضیاء الحق خارج شود
کد خبر :895924702

14:38 1398/12/24


برچسب ها : ایران, پاکستان و افغانستان,

افراسیاب ختک سیاستدان، محقق و فعال حقوق بشری پاکستان پس از بازگشت از افغانستان به پاکستان، ابراز داشت که مردم افغانستان نگران سیاست پاکستان در مورد کشورشان هستند که اسلام آباد باید این فکر را اشتباه ثابت کند. پاکستان باید از سیاست دوران ژنرال ضیاءالحق در مورد افغانستان خارج شود.


 

خیبر پختون خوا: به گزارش راز نیوز| افراسیاب ختک سیاستدان، محقق و فعال حقوق بشری پاکستان پس از بازگشت از افغانستان به پاکستان، ابراز داشت که مردم افغانستان نگران سیاست پاکستان در مورد کشورشان هستند که اسلام آباد باید این فکر را اشتباه ثابت کند. وی به همراه دیگر رهبران سیاسی پشتون چون افتاب احمد خان شیرپاو رهبر حزب ملی مردمی، فرحت الله بابر و فیصل کریم کندی حزب مردمی پاکستان PPP، حاجی غلام احمد بلو و دیگر افراد به دعوت رسمی اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان برای شرکت در مراسم تحلیف به کابل سفر کرده بود.

ختک در ادامه رفتار پاکستان در مورد افغانستان را همواره مهم خواند و افزود، به همین دلیل بیشترین مسئولیت بازگشت صلح افغانستان برعهده پاکستان بود. مردم افغانستان نگران سیاست های پاکستان در رابطه با کشور شان هستند. در گذشته هدف سیاسی پاکستان در مورد افغانستان دستیابی به عمق استراتژیک در این کشور بوده که اقدام بسیار اشتباهی بوده است. از طرفی این سیاست پاکستان موجب وارد آمدن خسارت به خود آن نیز شده است. تجدید نظر پاکستان در رابطه با سیاست قبلی خود به نفع دو کشور خواهد بود.

سیاستمدار پشتون در ادامه طی توصیه ای خطاب به سیاستگذاران پاکستانی، گفت: پاکستان باید سیاستی اتخاذ کند تا بوسیله آن قلب افغان ها را تسخیر و آنها را به دوست خود تبدیل سازد نه دشمن؛ پاکستان و افغانستان مشابهات زیادی دارند که نظیر آن میان دو کشور دیگر در جهان یافت نمیشود. این مشترکات می توانند باب دوستی نزدیک میان دو طرف را فراهم کنند اما این زمانی ایجاد خواهد شد که اسلام آباد سیاست خود در مورد کابل را تغییر دهد و پاکستان در این زمینه باید از سیاست دوران ژنرال ضیاءالحق خارج شود.

افراسیاب ختک در پایان گفتگو اظهار داشت که علاوه بر پاکستان، ایران نیز در این زمینه مسئولیت مهمی دارد، جنگجویان افغانستان در کشور های پاکستان و ایران مقیم بوده اند که دو کشور باید این روند را خاتمه بخشند.

ارسال نظر

 
1