خبر فوری

 
افراد کشته شده طی عملیات نیروهای امنیتی پاکستان در زیارت، افراد ربوده شده یا شبه نظامیان بلوچ؟
کد خبر :178538804

13:31 1401/04/30


برچسب ها : BLA, ارتش آزادی بخش بلوچ, ارتش پاکستان, افراد مسلح بلوچ, بلوچستان, بلوچستان پاکستان, درگیری, درگیری مسلحانه, زیارت, سازمان های اطلاعاتی پاکستان, سازمان های امنیتی, سرویس های اطلاعاتی پاکستان, شبه نظامیان بلوچ, ضیا لانگو, ضیاء لانگو, عملیات ساختگی, عملیات نظامی, گروه های مسلح بلوچ, نیروهای مسلح بلوچ,

نیروهای امنیتی پاکستان که تقریبا به صورت روزانه عملیات های مختلفی در بیشتر نقاط ایالت بلوچستان به منظور دستیابی به شبه نظامیان بلوچ و نابودی آنها انجام می دهند، هر از گاهی گزارش هایی منتشر می شود که برخی افراد کشته در این عملیات ها، افراد بی گناه یا ربوده شده توسط نهادهای امنیتی پاکستان می باشند که در عملیات های ساختگی کشته شده اند...


بلوچستان: به گزارش راز نیوز| نیروهای امنیتی پاکستان که تقریبا به صورت روزانه عملیات های مختلفی در بیشتر نقاط ایالت بلوچستان به منظور دستیابی به شبه نظامیان بلوچ و نابودی آنها انجام می دهند، هر از گاهی گزارش هایی منتشر می شود که برخی افراد کشته در این عملیات ها، افراد بی گناه یا ربوده شده توسط نهادهای امنیتی پاکستان می باشند که در عملیات های ساختگی کشته شده اند.

هفته گذشته نیز نیروهای ویژه ارتش پاکستان عملیات های گسترده ای را در شهر زیارت و اطراف آن آغاز کردند و علت این عملیات گسترده زمینی و هوایی، مفقود شدن سرهنگ دوم ارتش به نام لئیق بیگ و پسر عموی او از اطراف شهر زیارت بود. دو روز پس از مفقود شدن این سرهنگ ارتش، گروه ملی گرای مسلح بلوچ موسوم به "ارتش آزادی بخش بلوچBLA" مسئولیت ربایش و قتل دو فرد مذکور به اتهام دست داشتن به صورت مستقیم در اقداماتی چون ربایش زنان و کودکان بلوچ، اقدامات مسلحانه علیه مقاومت ملی بلوچ و غیره را برعهده گرفته بود.

به همین منظور روابط عمومی ارتش پاکستان از ادامه این عملیات گسترده پس از کشف اجساد به منظور تار و مار کردن عوامل قتل سرهنگ لئیق بیگ خبر داد و سپس گفته شد که طی عملیات در شهر زیارت، 9 تن از شبه نظامیان وابسته به سازمان بی ال ای کشته شده اند.

اما این دفعه نیز چون دیگر دفعات، افراد سیاسی و خبرگزاری های بلوچستان اعلام کردند که افراد کشته شده در این عملیات، افراد مفقود شده ای هستند که چندی پیش توسط نهادهای امنیتی دستگیر و به مکان نامشخصی منتقل شده بودند و درحال حاضر این افراد طی درگیری ساختگی به قتل رسیده اند و هیچگونه ارتباطی با سازمان مسلح بلوچ ندارند.

بخوانید: شناسایی سه کشته شده دیگر در عملیات زیارت به عنوان افراد ربوده شده

           جان باختن 2 فرد ربوده شده بلوچ طی عملیات ساختگی ارتش پاکستان در شهر زیارت

موضع سردار اختر مینگل

سردار اختر مینگل رئیس حزب بی ان پی از ایالت بلوچستان طی دیدار با شهباز شریف نخست وزیر پاکستان خواستار تحقیقات شفاف در این زمینه را کرد و گفت: 5 نفر از میان 9 نفر کشته شده در بازداشت دولت بودند یعنی توسط نهادهای امنیتی ربوده شده بودند، ما می دانیم که این افراد چه زمانی، از کجا توسط نهادهای امنیتی مفقود شده اند، گزارش و اسناد آن نزد ما وجود دارد و خانواده های این افراد نیز مدت ها است که برای آزادی عزیزانشان در کمپ صدای افراد ربوده شده حضور دارند. این 5 نفر در بازداشت نیروهای امنیتی بودند اما آنها را به قتل رسانده و اجساد شان را رها کرده اند و سپس گزارش کرده اند که اینها تروریست بودند!

 

اختر مینگل از نخست وزیر خواست تا تحقیقات قضایی درباره قتل کسانی که در جریان عملیات زیارت کشته شده اند توسط قاضی فائز عیسی انجام شود.

 

تظاهرات

مردم بلوچ در کویته و گوادر این اقدام نیروهای امنیتی پاکستان را غیرقانونی و ضد حقوق بشری خوانده و ضمن محکوم کردن آن، دست به تظاهرات و تحصن زدند.

معترضان در گوادر اظهار داشتند که مردم گوادر آماده اند تا با پای پیاده و هر وسیله نقلیه به سمت کویته راهپیمایی اعتراضی انجام دهند. معترضان گفتند که امروز هم 5 هزار جوان بلوچ در کمپ قلی زندگی سختی را دارند، ما از سازمان حقوق بشر جهانی درخواست داریم تا اقدامی جهت آزادی افراد اسیر در کمپ قلی یا حاضر کردن آنها نزد دادگاه ها به منظور انجام پروسه قانونی، انجام دهند.

 

موضع مشاور سروزیر ایالت بلوچستان

میر ضیاءالله لانگو مشاور امور داخلی سروزیر ایالت بلوچستان در واکنش به اظهارات رسانه ها و مقامات سیاسی ایالت بلوچستان در خصوص افراد کشته شده در عملیات زیارت، این اظهارات را رد کرده و گفت: این افراد که در فهرست مفقودین نشان داده شده اند، در حقیقت از اعضای سازمان های تروریستی بلوچ می باشند که مشغول مبارزه مسلحانه با ارتش هستند. وی 5 فرد از 9 نفر کشته شده در این عملیات را وابسته به یک سازمان تروریستی اعلام کرد و گفت: اما اسامی آنها در لیست مفقودینی بود که توسط سازمان صدای افراد ربوده شده بلوچ تدوین شده بود.

وی افزود: در این عملیات یک افسر سازمان اطلاعات نیز به شهادت رسید که از مجموع 9 تروریست کشته شده، اسامی 5 نفر در فهرست مفقودین قرار داشت. موضع هیئت حاکمه در این رابطه واضح و شفاف است زیرا بسیاری از افراد به اصطلاح ربوده شده درحال مبارزه مسلحانه علیه ارتش پاکستان می باشند.

مشاور سروزیر بلوچستان خاطر نشان ساخت: افرادی که در عملیات های تروریستی علیه بورس  کراچی، نوشکی و پنجگور دست داشتند نیز در فهرست افراد ربوده شده قرار داشتند.

گفتنی است اظهارات این مقام سیاسی دولتی به این معنی است که بسیاری از افرادی که توسط سازمان صدای افراد ربوده شده به عنوان افراد مفقود شده به دست نهادهای امنیتی معرفی می شوند درحقیقت خودشان غیب می شوند و سپس برای عملیات های تروریستی و خرابکارانه به سازمان های ملی گرای مسلح بلوچ که در نقاط مختلف بلوچستان فعالیت میکنند، می پیوندند.

اما این درحالی است که موضع مقامات سیاسی و مردم بلوچ خلاف این بیانیه و موضع می باشد.اینها بر این باورند که نهادهای امنیتی در عملیات های مختلف خود، افراد بی گناهی از مردان، زنان و حتی کودکان بلوچ را دستگیر و به مکان های نامشخصی منتقل می کنند. گفتنی است ربایش افراد توسط سازمان های امنیتی پاکستان یک امر حقیقی است که بسیاری از سازمان های حقوق بشری بین المللی و حتی دادگاه های پاکستان آن را به دلیل اقدامات غیرقانونی، ضد حقوق بشری و خودسرانه و خارج از دایره قانونی چون اسیر نگاه داشتن افراد تا ماه ها و سال ها بدون اطلاع دادن به خانواده هایشان، محکوم کرده اند.

 

ناگفته نماند یکی از دلایل عمده تشکیل گروه های مسلح بلوچ در ایالت بلوچستان پاکستان که تحت حمایت سازمان اطلاعاتی هند "را" فعالیت می کنند، غارت اموال و منابع طبیعی سرزمین بلوچستان به دست ارتش پاکستان و عدم ارائه سود حاصل از این غارت به مردم بلوچ یاد شده و گفته می شود که سرزمین بلوچستان سالهاست تحت استثمار ارتش اشغالگر پاکستان قرار گرفته و آنها اموال و منابع طبیعی ما را به غارت می برند درحالیکه مردم بلوچ از ضروریات اولیه زندگی چون آب، برق و گاز نیز بی بهره هستند.

از طرفی نیروهای امنیتی و ارتش پاکستان نیز به بهانه مبارزه با تروریسم و مبارزه با برهم زنندگان امنیت ملی، به مقابله با این گروه های مسلح ملی گرای بلوچ می پردازد.

 

بخوانید: روابط عمومی بلوچستان: سرهنگ دوم ربوده شده توسط ملی گرایان بلوچ کشته شده است

ارسال نظر

 
1