خبر فوری

 
اعلامیه مشترک سفر نخست وزیر پاکستان به عربستان سعودی / قریشی: ولیعهد به زودی به پاکستان می آید
کد خبر :543013198

13:32 1400/02/19


برچسب ها : اعلامیه, پاکستان و عربستان سعودی, شاه محمود قریشی, عمران خان, محمد بن سلمان, نخست وزیر پاکستان, وزیر امور خارجه پاکستان, ولیعهد عربستان سعودی,

اعلامیه مشترک سفر عمران خان نخست وزیر پاکستان به همراه هیئت عالی رتبه به ریاض و دیدار با ولیعهد عربستان منتشر شده است که براساس آن: محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی از نخست وزیر پاکستان استقبال گرمی به عمل آورد ، دو طرف طی دیداری در مورد امور مورد علاقه منطقه ای و بین المللی به رایزنی پرداختند، همچنین دو طرف در زمینه تقویت بیشتر روابط دوجانبه در تمامی بخش ها به تبادل نظر نشستند. ...


 

اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| اعلامیه مشترک سفر عمران خان نخست وزیر پاکستان به همراه هیئت عالی رتبه به ریاض و دیدار با ولیعهد عربستان منتشر شده است که براساس آن: محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی از نخست وزیر پاکستان استقبال گرمی به عمل آورد ، دو طرف طی دیداری در مورد امور مورد علاقه منطقه ای و بین المللی به رایزنی پرداختند، همچنین دو طرف در زمینه تقویت بیشتر روابط دوجانبه در تمامی بخش ها به تبادل نظر نشستند.

براساس اعلامیه، ولیعهد عربستان سعودی متعهد به حمایت از موضع عمران خان نخست وزیر پاکستان برای تبدیل پاکستان به کشور رفاهی توسعه یافته، شد. عمران خان نخست وزیر پاکستان نقش هدایتگر شاه سلمان پادشاه عربستان سعودی جهت گسترش اتحاد اسلامی را مورد ستایش قرار داد و از عملکرد مثبت عربستان سعودی و تلاش های آن برای حل مشکلات پیش روی جهان اسلام تمجید کرد. وی نقش عربستان سعودی در رابطه با صلح و ثبات منطقه ای و بین المللی را نیز ستود.

رهبران دو کشور برای گسترش همکاری های دوجانبه آغاز شورای عالی هماهنگی را اعلام کردند.

دو کشور درخصوص تلاش برای دستیابی به یک راه حل جامع سیاسی در خصوص درگیری های یمن تاکید کردند، و حملات موشکی و پهپادی علیه تاسیسات مهم و شهروندان عربستان سعودی محکوم شد، درحالیکه در مورد تهدیدات برای صادرات نفت و ثبات منابع انرژی به شدت ابراز نگرانی شد.

نخست وزیر پاکستان از نقش عربستان برای حل بحران یمن قدردانی کرد و متقابلا ولیعهد عربستان نیز عملکرد پاکستان در زمینه صلح افغانستان را ستود، دو کشور ضمن تاکید بر یک راه حل سیاسی جامع و گسترده برای درگیری های افغانستان، برای ادامه دادن به مشورت در خصوص ماموریت صلح افغانستان توافق کردند.

  طبق اعلامیه مشترک، پاکستان و عربستان سعودی توافق کردند به پشتیبانی چندجانبه خود ادامه دهند و همکاری برای حفظ منافع مشترک را تقویت بخشند.

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی تفاهمنامه اخیر میان پاکستان و هند جهت آتش بس در خط کنترل مرزی را مورد استقبال قرار داد و بر ضرورت گفتگو میان دو کشور پاکستان و هند برای حل تنش کشمیر تاکید کرد.

نخست وزیر پاکستان به ولیعهد بابت رهبری موفقیت آمیز نشست های جی20 و تصمیمات مثبت تبریک گفت، طرفین چشم انداز 2030 و راه های ارتقا توسعه اقتصادی و روابط تجاری، فرصت های احتمالی سرمایه گذاری را مورد بحث قرار دادند و از همکاری فعلی در روابط نظامی و امنیتی دوجانبه ابراز خرسندی کردند.

براساس اعلامیه، رهبران دو کشور در زمینه امور جهان اسلام نیز به گفتگو پرداختند، در این بین به همراه مبارزه با افراط گرایی و فرقه گرایی، چالش های پیش روی امت اسلامی مورد بررسی قرار گرفتند، بر ضرورت انجام اقدامات جدی توسط کشورهای اسلامی برای دستیابی به صلح و امنیت بین المللی نیز تاکید شد.

دو طرف برای ادامه دادن به تلاش ها جهت مقابله با تروریسم توافق کردند، پاکستان و عربستان سعودی همچنین توافق کردند که تروریسم نمی تواند به هیچ دین، مذهب، قوم یا نژادی مرتبط باشد. همچنین رهبران دو کشور از درخواست مردم فلسطین از جمله حق دولت مستقل و استقلال حمایت کردند، بر ضرورت حل سیاسی مسائل سوریه ولیبی نیز تاکید شد.

شایان ذکر است شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان طی مصاحبه با شبکه عربستانی از سفر قریب الوقوع محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی به پاکستان خبر داد و افزود: عربستان سعودی به همبستگی کامل با پاکستان درباره اوضاع افغانستان اشاره کرده است. به هیچکس نمی توان اجازه داد که اسلام را به عنوان دین تروریسم معرفی کند.

ارسال نظر

 
1