خبر فوری

 
 
اعلامیه مذاکرات دوحه، توافق درخصوص جریان داشتن ارتباطات
کد خبر :1870743324

11:51 1398/04/18


برچسب ها : آمریکا, افغانستان, دوحه, طالبان, قطر, مذاکرات صلح,

پس از اختتام کنفرانس دو روزه درخصوص صلح افغانستان اعلامیه ای منتشر و طرف های حاضر در این مذاکرات از برگزاری نشست دو روزه استقبال و آن را امری قابل تحسین خواندند. براساس اعلامیه، اقدامات کشورهای منطقه، آمریکا، مخصوصا سازمان ملل متحد و دیگر دست اندر کاران و تلاش ها برای برگزاری کنفرانس افغانستان و حل کردن تنش قابل تحسین قرار داده شده و امید بر آن شد تا تمامی طرف ها به منظور برپایی امنیت بادوام در افغانستان به تلاش های خود ادامه خواهند داد.


واشنگتن: به گزارش راز نیوز، پس از اختتام کنفرانس دو روزه درخصوص صلح افغانستان اعلامیه ای منتشر و طرف های حاضر در این مذاکرات از برگزاری نشست دو روزه استقبال و آن را امری قابل تحسین خواندند. براساس اعلامیه، اقدامات کشورهای منطقه، آمریکا، مخصوصا سازمان ملل متحد و دیگر دست اندر کاران و تلاش ها برای برگزاری کنفرانس افغانستان و حل کردن تنش قابل تحسین قرار داده شده و امید بر آن شد تا تمامی طرف ها به منظور برپایی امنیت بادوام در افغانستان به تلاش های خود ادامه خواهند داد. شرکت کنندگان همچنین ابراز داشتند، مذاکرات به ایجاد درک متقابل در حال و آینده کمک کردند و همچنین از این طریق فرصتی برای غلبه بر موانع و درک یکدیگر بوجود آمده است؛ بنابراین تمامی شرکت کنندگان بر جریان داشتن چنین نشست هایی اصرار و تاکید کردند.

 


گفتنی است حاضران در این دور از مذاکرات بر موضوعات ذیل توافق کردند:

1) برپایی امنیت بادوام و باعزت خواسته تمامی مردم افغانستان بوده و این امر تنها با حضور تمامی گروه ها و جوانب امکان پذیر خواهد بود.

2)افغانستان یک کشور اسلامی با جوامع مختلف قومی، حاکمیت اسلامی، عدالت اجتماعی و سیاسی، اتحاد ملی و استقلال منطقه ای است که مردم افغانستان برای آنها ارزش قائل هستند.

3) ملت افغانستان همواره و مخصوصا طی 40 سال گذشته از دین، فرهنگ و سرزمین خویش دفاع کرده اند و برای آزادی قربانی داده اند. نمی توان اجازه جنگ مجدد در افغانستان را داد و اتحاد میان تمام بخش های جامعه افغانستان بسیار مهم و قابل توجه است. پس جهان باید به ارزش‌های افغانستان اهمیت دهد.

4) به دلیل آنکه ملت افغانستان از جنگ طولانی مدت متحمل خسارت های قابل توجهی شده است، بنابراین در مذاکرات افغانستان باید تضمین داده شود که گروه های مخالف در جلسات از تهدید، انتقام و کلمات نامناسب نسبت به طرف مخالف استفاده نکنند.
طبق اعلامیه، درخواستی مبنی بر آزادی افراد ضعیف، معلول و بیمار و تضمین حفاظت از نهادهای عمومی ارائه شد. همچنین درخواستی باتوجه به ارزش های اسلامی در بخش های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، آموزشی و فرهنگی، بابت حقوق زنان مطرح شد و گفته شد که بازگشت بدون مشکل مهاجران نیز تضمین شود. براساس اعلامیه، از کشورهای همسایه افغانستان درخواست شد تا در امور داخلی این کشور دخالت نکنند و همچنین از سازمان ملل متحد، شورای امنیت، کنفرانس اسلامی، اتحادیه اروپا و دیگر کشورهای افغانستان درخواست شد تا از کنفرانس دوحه و مسکو حمایت به عمل آورند.

ارسال نظر

 
1