خبر فوری

 
اعلام عدم صلاحیت عمران خان به مدت 5 سال/ بازی بر سر سازش در دو امر مهم
کد خبر :274512985

15:50 1401/07/29


برچسب ها : PTI, اسلام آباد, اعتراضات, پاکستان, تحریک انصاف, تظاهرات, حزب تحریک انصاف, حزب تحریک انصاف پاکستان, رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان, ژنرال قمر جاوید باجوا, عمران خان, فرمانده ارتش پاکستان, کمیسیون انتخابات,

درپی اعلام کمیسیون انتخاباتی پاکستان مبنی بر عدم صلاحیت عمران خان، هواداران حزب تحریک انصاف در بیشتر شهر های پاکستان به خیابان ها آمده و درحال اعتراضات می باشند...


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| تنها یک روز پس از اعلام شکست مذاکرات جاری میان حزب تحریک انصاف PTI با هیئت حاکمه، امروز جمعه 29 مهر ماه کمیسیون انتخابات پاکستان با استناد به گزارش خزانه هدایای بین المللی به دولت پاکستان، عمران خان نخست وزیر اسبق پاکستان و رئیس حزب تحریک انصاف را برای مدت 5 سال فاقد صلاحیت اعلام کرد.

نذیر تارر وزیر قانون پاکستان اظهار داشت که این تصمیم توسط تیم 5 نفری کمیسیون انتخاباتی اتخاذ شده است.

کمیسیون انتخابات در بیانیه ای کوتاه گفت که عمران خان اطلاعات نادرست ارائه کرد، سوگندنامه دروغ ارائه کرد و مرتکب اعمال فساد مالی شده است، کرسی عمران خان در مجلس ملی خالی اعلام شده است، باید علیه عمران خان اقدام قانونی صورت گیرد و وی طبق اصل 36P قانون اساسی رد صلاحیت می شود.

کمیسیون اظهار داشت که سوابقی از بخش کابینه و بانک مرکزی به دست آورده است که براساس آن عمران خان عمدا حقایقی را در طول سال 19-2018 میلادی مخفی کرده است. عمران خان از سال 2018 تا 2021 میلادی اظهارات نادرستی داشته است که ارائه نادرست اظهارنامه های سالانه عواقب جدی دارد، اما عمران خان را طبق ماده 36پی تنها رد صلاحیت می کنیم.

عمران خان متهم است 3 هدیه ای را که در سال 2019 میلادی دریافت کرده بود را فاش نکرده است و با فروش این 3 هدیه مبلغی که به دست آورد را در گزارش دارایی های خود ارائه نکرده است.

عمران خان در واکنش به این اقدام در پاسخی که به کمیسیون انتخابات ارائه کرده، گفته بود که پرونده سازی علیه من مبنی بر فروش سه هدیه از خزانه هدایای بین المللی برای دولت غیرموجه و بی اساس است. این پرونده سازی به منظور مقاصد سیاسی می باشد.

از طرفی علی زیدی وزیر اسبق حزب تحریک انصاف فورا پس از صدور بیانیه عدم صلاحیت عمران خان، در نشست مطبوعاتی با بیان اینکه پاکستان یک رهبر وفادار به دست آورده بود، اما امروز کمیسیون وی را در پرونده ای مضحک رد صلاحیت کرده است، افزود: قرار بود رسیدگی به این پرونده به صورت زنده برگزار شود اما به نظر می رسد که این تصمیم در یک جایی دیگر گرفته شده است.

 

وی افزود: ما به پیروان حزب خود توصیه کردیم صبور باشند، اما این حق قانونی ما است که اعتراض کنیم، هیچکس نمی تواند ما را از اعتراض باز دارد.

همچنین عمران خان نخست وزیر اسبق پاکستان در بیانی اظهار داشت که به زودی فراخوانی برای راهپیمایی بزرگ را خواهیم داد، اعتراضات به صورت مسالمت آمیز برگزار خواهند شد.

ناگفته نماند اوضاع اکثر شهر های پاکستان پس از اعلام این تصمیم مساعد نبوده و هواداران حزب تحریک انصاف در بیشتر شهرهای پاکستان به خیابان ها آمده و درحال اعتراض می باشند.

 

ژنرال قمر جاوید باجو تنها چند دقیقه پس از اعلام رد صلاحیت عمران خان توسط کمیسیون انتخاباتی پاکستان، در پیامی با بیان اینکه تنها 5 هفته از مدت من در سمت فرماندهی ارتش باقی مانده و تمدید آن را نخواهم پذیرفت، بیان داشت که ارتش پاکستان در سیاست هیچگونه نقش آفرینی نخواهد کرد. که به گفته تحلیلگران این به معنای عدم مداخلت ارتش در تنش و درگیری های میان حزب حاکم مسلم لیگ ن و حزب تحریک انصاف می باشد.

ژنرال بازنشسته عدیل راجا تحلیلگر امور ژئوپلیتیک در پیام های خود اتخاذ این تصمیمات علیه عمران خان را یک جنگ اعصاب عنوان کرد و گفت: از این تاکتیک برای متقاعد کردن عمران خان برای موافقت با یک معامله استفاده شده است.

وی افزود: تصمیم کمیسیون انتخابات با هدف راضی کردن عمران خان به سازش در زمینه سیاست خارجی مستقل و عدم حسابرسی دزدهای ملی می باشد، معامله میان عمران خان و هیئت حاکمه پاکستان تنها بر سر این دو مسئله می باشد. اعلام دریافت وام توسط اسحاق دار، تصمیم کمیسیون انتخابات و تضمین فرمانده ارتش در مورد بازنشستگی خود پس از 5 هفته، تمامی اینها حلقه هایی از یک زنجیر می باشند.

ارسال نظر

 
1