خبر فوری

 
 
اعزام هیئت مخفی مذاکره کننده برای مذاکره با تحریک طالبان پاکستان از سوی دولت اسلام آباد
کد خبر :830687734

13:18 1400/11/06


برچسب ها : ارتش پاکستان, افغانستان, پاکستان, تحریک طالبان پاکستان, تروریست های تحریک طالبان پاکستان, سازمان اطلاعات پاکستان, سازمان های اطلاعاتی پاکستان, سازمان های امنیتی, فرماندهان تحریک طالبان پاکستان, مذاکره, نیرو های امنیتی, کابل,

منابع آگاه به رادیو مشال خبر دادند پاکستان در راستای تلاش های خود برای برقراری امنیت آرامش با گروه‌های تروریستی هیئت مخفی را برای مذاکره با تحریک طالبان پاکستان به افغانستان اعزام کرده است.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| منابع آگاه به رادیو مشال خبر دادند پاکستان در راستای تلاش های خود برای برقراری امنیت آرامش با گروه‌های تروریستی هیئت مخفی را برای مذاکره با تحریک طالبان پاکستان به افغانستان اعزام کرده است.
تی تی پی که با عنوان طالبان پاکستان نیز شناخته می شود پس از پایان موقعیت آتش بس از یک ماه گذشته و همچنین پایان مذاکرات صلح در ماه دسامبر حملات خود را در پاکستان شدت بخشیده است.
یک منبع آگاه در خصوص مذاکرات در این باره خبر داد هیئت پاکستانی مذاکرات چندین روزه با نور ولی محسود سرکرده تی تی پی و چندین تن از اعضای شورای ریاست گروه های تروریستی در استان پکتیکا واقع در جنوب شرقی افغانستان را داشته است.
این منابع خبر دادند که هیئت مذکور که از تاریخ ۹ ژانویه در شهرستان برمل استان پکتیکا حضور دارند شامل رهبران با نفوذ قبایلی پشتون می‌باشد.
بسیاری از اعضای گروه تروریستی تحریک طالبان مردان پشتون از اهالی ایالت خیبر پختونخوا  که در گستره مرز افغانستان واقع در شمال غربی پاکستان قرار دارد هستند.
عملیات گسترده ارتش پاکستان در سال ۲۰۱۴ میلادی باعث گردید بسیاری از تروریست های پشتون از مناطق قبایلی بیرون رانده شوند.
منابع نزدیک به هیئت مذاکره کننده در تشریح جزئیات این خبر افزودند که این بزرگان مدت ۲ الی ۳ شب را در افغانستان حضور داشته و سه الی چهار مرحله از مذاکرات میان طرفین صورت گرفته است و رهبران تحریک طالبان پاکستان مطابق با سنت دیرینه پشتون میزبانی خوبی را از هیئت مذاکره کننده پاکستانی به عمل آورده اند و چندین رأس گوسفند را نیز بدین منظور ذبح نموده اند.
این منابع افزودند موضوع اصلی مذاکرات اجرای مجدد آتش بس به اتمام رسیده و پایان درگیری های ۱۴ ساله تحریک طالبان پاکستان از طریق گفت و گو است زیرا در نتیجه درگیری های متعدد میان ارتش و تحریک طالبان پاکستان هزاران نفر جان خود را از دست داده اند.
گفتنی است مذاکرات صلح میان هیئت پاکستانی و تحریک طالبان پاکستان با میانجیگری طالبان افغانستان که روابط نزدیکی با این گروه تروریستی دارد صورت گرفته است.
طالبان افغانستان همچنین به عنوان متحد دیرینه اسلام آباد شناخته می شود و اسلام آباد نیز مهمترین اسپانسر غیربومی این گروه می باشد.
منابع مطلع و نزدیک به هیئت مذاکره کننده همچنین از سفر هیئت پاکستانی به کابل پایتخت افغانستان خبر داده و افزودند هیئت پاکستانی در جریان این سفر با رهبران عالی رتبه شبکه تروریستی حقانی دیدار داشته‌اند.
این گروه از سوی ایالات متحده آمریکا به عنوان یک گروه تروریستی معرفی شده است.
سراج الدین حقانی سرکرده شبکه تروریستی حقانی و وزیر کشور دولت فعلی افغانستان به عنوان نقشه اصلی میانجیگر در مذاکرات فاصله میان اسلام آباد و تحریک طالبان پاکستان شناخته می شود. اما با این وجود هیئت پاکستانی هیچگونه دیداری با وی نداشته است و طبق گفته منابع آگاه دلیل آن نامشخص است.
در ماه نوامبر طالبان افغانستان موفق شد برای آتش بس یک ماهه میان پاکستان و تحریک طالبان میانجیگری کند و پس از چندین هفته مذاکرات مخفی میان مقامات نظامی پاکستان و نمایندگان تحریک طالبان پاکستان این آتش بس نهایی گردید، اما به دلیل عدم پایبندی طرفین به شرایط مذاکرات، این آتش‌بس در تاریخ ۹ دسامبر پایان یافت که پس از آن موج جدیدی از حملات تحریک طالبان علیه پاکستان آغاز گردید.
تحریک طالبان پاکستان در گفتگوهای صورت‌گرفته خواستار آزادی حدود صد نفر از شبه نظامیان خود از زندان‌های پاکستان شد، اما پاکستان تنها ده تن از تروریست های طالبان را آزاد کرد و در ازای آن خواستار اجرای آتش‌بس همه گیر در سرتاسر کشور شد.
تحریک طالبان علاوه بر این خواستار اجرای شریعت اسلامی در مناطق قبایلی پاکستان شد، پیش شرطی که از ابتدا کارشناسان پیش بینی نمودند از سوی دولت رد خواهد شد.
یک عضو هیئت مذاکره کننده به شرط آنکه نامش فاش نشود در این باره خبر داد دولت پیشنهاد آزادی نیمی از ۱۰۰ زندانی تحریک طالبان پاکستان را ارائه داد که با مخالفت رهبران تحریک طالبان پاکستان مواجه گردید.
منابع نزدیک به هیئت مذاکره کننده پاکستانی اعلام نمودند رهبران تحریک طالبان پاکستان از خلف وعده اسلام آباد در عمل به وعده آزادی زندانیان گله مند هستند.
هیئت مذاکره کننده ۱۱ ژانویه سال جاری به پاکستان بازگشتند و در بازگشت به پاکستان گزارشی از گفتگوهای صورت‌گرفته را به مقامات نظامی اسلام آباد ارائه دادند.
یک مقام مسئول دولت پاکستان که خواست نامش فاش نشود در گفتگو با رادیو مشال گفت مجاز به گفتگو با رسانه نیست، وی نیز این موضوع را تایید نمود که ارتش قدرتمند پاکستان یک هیئت مخفی مذاکره کننده را برای مذاکره با تحریک طالبان پاکستان به افغانستان اعزام کرده است.
این در حالی است که اداره روابط عمومی ارتش پاکستان تاکنون هیچ پاسخی به ایمیل ارسالی از سوی رادیو مشال نداده است.
اخبار مربوط به گفتگوهای دولت با تحریک طالبان پاکستان جهت برپایی امنیت و آرامش در حالی منتشر می شود که تحریک طالبان پاکستان حملات خود علیه نیروهای وابسته به اسلام آباد در شمال غربی پاکستان را افزایش داده است.
گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان به دلیل اختلافات داخلی، مرگ پی در پی مقامات و همچنین ترک اجباری مواضع مستحکم خود به عنوان بخشی از گذشته شناخته می شد، اما این گروه تروریستی طی دو سال اخیر مجدداً در حال قدرت یافتن است و با متحد نمودن گروهک های مختلف تروریستی در حال آغاز موج جدیدی از حملات سهمگین می باشد.
این گروه تروریستی مدعی انجام ۴۵‌ عملیات علیه نیروهای ارتش پاکستان طی ماه دسامبر شده است که بیشتر از تمامی دیگر ماه های سال می باشد.
طبق‌ گفته موسسه مطالعات درگیری و امنیتی پاکستان در اسلام آباد، در سال ۲۰۲۱ میلادی دست کم ۹۴ حمله تروریستی ثبت شده است، این آمار در مقایسه با سال گذشته دارای رشد ۵۶ درصدی بوده است و مسئولیت بیشتر این حملات از سوی تحریک طالبان پاکستان بر عهده گرفته شد. پس از آغاز سال جدید میلادی نیز حملات تحریک طالبان پاکستان متوقف نشده است.
این گروه تروریستی مسئولیت حمله مسلحانه به مرکز ایست و بازرسی پلیس اسلام آباد در تاریخ ۱۸ ژانویه را بر عهده گرفت که پس از آن وزیر کشور پاکستان نسبت به امکان افزایش اینگونه حملات تروریستی در سطح پایتخت هشدار داد.
طبق گفته پلیس اسلام آباد در جریان این حمله تروریستی یک افسر پلیس جان باخت و دو تن از مهاجمان نیز به هلاکت رسیدند.
کارشناسان معتقدند به روی کار آمدن طالبان در افغانستان به تقویت تحریک طالبان پاکستان کمک نموده است.
از سوی دیگر طالبان افغانستان حاضر به اجرای خواسته های اسلام آباد در اخراج شبه نظامیان تحریک طالبان از افغانستان و یا منع این گروه از استفاده از خاک افغانستان برای انجام حملات علیه پاکستان نیست.
تحلیلگران ابراز داشتند خروج نیروهای خارجی از خاک افغانستان در ماه اوت ۲۰۲۱ منجر به کاهش چشمگیر حملات هوایی آمریکا در منطقه شده است که فرصتی مناسب برای تحریک طالبان پاکستان جهت انجام آزادانه فعالیت های تروریستی فراهم آورده است.
شبه نظامیان تحریک طالبان پاکستان جدیدترین و پیشرفته ترین سلاح ها را در اختیار گرفته اند.

ارسال نظر

 
1