خبر فوری

 
 
اعجاز احمد شاه وزیر کشور جدید پاکستان و " پاکستان جدید"
کد خبر :800669869

21:21 1398/02/08


برچسب ها : ارتش, اعجاز احمد شاه, پاکستان, سازمان اطلاعاتی, وزیر کشور,

منتخب شدن اعجاز احمد شاه چهره نظامی موجب انتقادات شدید برخی گروه ها مخصوصا حزب پیپلزپارتی شده است، گفته می شود که انتقادات پیاپی حزب PPP از این تصمیم نخست وزیر پاکستان می تواند به دلیل این باشد که نخست وزیر اسبق پاکستان مرحومه بی‌نظیر بوتو وی را به عنوان دشمن خود می‌خواند.


 

 

به گزارش رازنیوز، منتخب شدن اعجاز احمد شاه چهره نظامی موجب انتقادات شدید برخی گروه ها مخصوصا حزب پیپلزپارتی شده است، گفته می شود که انتقادات پیاپی حزب PPP از این تصمیم نخست وزیر پاکستان می تواند به دلیل این باشد که نخست وزیر اسبق پاکستان مرحومه بی‌نظیر بوتو وی را به عنوان دشمن خود می‌خواند. اعجاز احمد شاه سرتیپ بازنشسته ارتش پاکستان در گذشته رئیس سازمان اطلاعاتی بیورو IB نیز بوده است. برخی از کارشناسان و تحلیل گران امور سیاسی با ابراز نظرات خود در این خصوص گفتند: انتخاب شخصیتی نظامی به عنوان وزیر کشور پاکستان می تواند برای آن باشد که ارتش می‌خواهد اثر و نفوذ خود در دولت مردمی را حفظ کند. درحالی که برخی از مقامات و گروه ها بر روی کار آمدن عمران خان نخست وزیر فعلی پاکستان را منوط به دخالت های ارتش این کشور می دانند، اما مقامات سیاسی دولت فدرال و ارتش پاکستان این ادعا را تکذیب و رد کرده اند.
اعجاز احمد شاه طی گفتگوی اخیر خود با خبرگزاری انگلیسی در پاسخ به سوالات مطرح شده خاطر نشان کرد :" من 15 سال قبل ارتش را کنار گذاشته بودم و پشت پرده تعیین شدن وی به عنوان وزیر جدید کشور، ارتش پاکستان هیچگونه نقشی ندارد." وی افزود، من به عنوان یک شهروند معمولی در انتخابات پارلمانی گذشته نیز شرکت کرده بودم.
اما این درحالی است که نخست وزیر و اعجاز شاه سرتیپ بازنشسته ارتش و رئیس سازمان اطلاعاتی بیورو IB تاکنون واکنشی نسبت به ادعاهای حزب پیپلزپارتی نشان نداده اند.
حزب تحریک انصاف PTI، اعجاز شاه سرتیپ بازنشسته را در سال 2018 میلادی به عنوان نامزد انتخاباتی حزب خود معرفی کرده بود. اعجاز شاه برای پیروزی در انتخابات به عنوان نامزد انتخاباتی از منطقه اجدادی خود در ایالت پنجاب شرکت کرده بود. وی سال گذشته پس از پیروزی مقابل خانوم شیزه منصب علی، توانست عضو پارلمان فدرال شود.
برخی از افراد در رابطه با قتل بی‌نظیر بوتو نخست وزیر اسبق پاکستان، سازمان های اطلاعاتی را مقصر می دانند و دلیلشان نامه ای از سوی مرحومه بی‌نظیر بوتو به پرویز مشرف بود که در آن نام چهارتن از اعضای ارتش من جمله اعجاز احمد شاه ذکر شده بود. اعجاز شاه همزمان با حمله به بی‌نظیر بوتو که منجر به قتل وی شد، رئیس سازمان اطلاعاتی بیورو بوده است.
قبلا نیز خبرگزاری راز نيوز در این رابطه در خبری با تیتر " علل تغییر سمت وزرای فدرال پاکستان " به طور مختصر اشاره ای کرده است.

ارسال نظر

 
1