خبر فوری

 
 
اعتراف عمران خان به طمع داشتن به ثروت عربستان
کد خبر :1051608490

11:11 1397/08/01


برچسب ها : صندوق بین المللی پول, عربستان سعودی, عمران خان,

عمران خان نخست وزیر پاکستان اذعان داشت با وجود قتل خاشقجی،ما نمیتوانیم عربستان را نادیده بگیریم و پاکستان خواهان ادامه روابط با عربستان سعودی است.


 

ریاض:عمران خان نخست وزیر پاکستان پیش از عزیمت به عربستان در مصاحبه با یک خبرگزاری خارجی در خصوص پرونده قتل خاشقجی گفت:عربستان سعودی درباره آنچه که با خاشقجی اتفاق افتاده است ملزم به ارائه توضیحات خواهد بود و ما منتظر شفاف سازی از سوی مقامات عربستان در این خصوص هستیم و امیدواریم که آنان با توضیحات خود،بتوانند جامعه جهانی و مردم را قانع کنند،اما آنچه که صورت گرفت بسیار تاسف آور ضد حقوق انسانی است.

پس از دو هفته انکار و اعلام بی خبری از وضعیت خاشقجی،بالاخره عربستان در 20 اکتبر لب به اعتراف گشود و اذعان نمود که خاشقجی در جریان یک درگیری در داخل ساختمان کنسولگری کشته شده است.

علی رغم آنکه مجامع بین المللی و کشورهای مختلف دنیا،عربستان سعودی را به علت قتل جمال خاشقجی مورد انتقادات شدید خود قرار داده اند و بسیاری از کشورها و شرکت های بزرگ تجاری بین المللی از جمله صندوق بین المللی پول و مقامات آمریکایی اعلام نموده اند که در اجلاس سرمایه گذاری عربستان شرکت نخواهند نمود،مقامات پاکستان با قبول دعوت عربستان در صدر بزرگترین مقام سیاسی پاکستان برای شرکت در اجلاس سرمایه گذاری عربستان به این کشور رفته اند.

سازمان ها و انجمن ها متعدد حمایت از حقوق بشر شرکت عمران خان و هیئت پاکستانی در اجلاس بین المللی سرمایه گذاری را مورد انتقاد شدید قرار داده و اظهار داشتند پاکستان نیز باید از تصمیم کشورها و سازمان های بین المللی پیروی میکرد.

عمران خان نخست وزیر پاکستان اذعان داشت با وجود قتل خاشقجی،ما نمیتوانیم عربستان را نادیده بگیریم و پاکستان خواهان ادامه روابط با عربستان سعودی است.

وی گفت:پاکستان در حال حاضر با بحران شدید مالی روبروست و ما در این شرایط قادر به رد دعوت دوست قدیمی خود یعنی عربستان سعودی نیستیم.

وی افزود:من برای بهره وری و استفاده از فرصت پیش رو تصمیم به شرکت در این اجلاس گرفته ام،کشور 210 میلیون شهروند پاکستانی در بدترین نوع بدهکاری به سر میبرد و ما نیاز شدید به پول داریم.

عمران خان در ادامه اظهار داشت:تا زمانی که ما از کشورهای دوست خود قرض دریافت نکنیم،ما ارز کافی برای پرداخت بدهی ها و هزینه واردات را نخواهیم داشت و بنابر این تا زمانی که ما وام خارجی و یا سرمایه گذاری خارجی نداشته باشیم،قادر به حل مشکلات خود نخواهیم بود.

وی پیش از این اعلام نموده بود که پاکستان به منظور مقابله با بحران اقتصادی پیش رو و پرداخت بدهی ها به صندوق بین المللی پول مراجعه خواهد کرد و امید به دریافت مبلغ 8 الی 12 میلیارد دلاری را از این صندوق دارد.

پس از این تصمیم دولت عمران خان،ارزش پول ملی پاکستان با کاهش روبرو شد و هر دلار آمریکایی برای اولین بار در تاریخ پاکستان از 124 روپیه به ارزش 136 روپیه به ازای هر دلار رسید.

کارشناسان اقتصادی معتقدند که مراجعه به چین و صندوق بین المللی پول راه حل نهایی برای برون رفت از بحران است زیرا ذخایر ارزی پاکستان در حال کاهش شدید است و کسری بودجه نیز رو به افزایش است.

طی هفته های گذشته کارشناسان اقتصادی هشدار داده بودند که با توجه به وضعیت فعلی و بحران کسری بودجه،ارزش روپیه با کاهش روبرو خواهد شد و بر این اساس مبلغ وام های خارجی و واردات نیز به صورت بسیار چشمگیری تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

ارسال نظر

 
1