خبر فوری

 
اظهارات عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان علیه ارتش این کشور پس از ترور نافرجامش
کد خبر :1486962903

19:14 1401/08/14


برچسب ها : ارتش پاکستان, اسلام آباد, پنجاب, ترور, رانا ثناء الله, ژنرال قمر جاوید باجوا, سخنرانی, سرلشکر فیصل نصیر, شهباز شریف, عمران خان, گزارش, گفتگوی مطبوعاتی, نخست وزیر پاکستان, نخست وزیر سابق پاکستان, وزیر کشور پاکستان,

عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان طی سخنرانی خود پس از ترور ناموفق وی در شهر وزیر آباد ایالت پنجاب، از مردم پاکستان خواست تا در تمام شهر های پاکستان تا زمانی که شهباز شریف نخست وزیر پاکستان، رانا ثناء الله وزیر کشور پاکستان و سرلشکر فیصل نصیر که دستور ترور او را داده بودند، از سمت خود استعفا نداده اند به تظاهرات خود ادامه دهند.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز | عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان طی سخنرانی خود پس از ترور ناموفق وی در شهر وزیر آباد ایالت پنجاب، از مردم پاکستان خواست تا در تمام شهر های پاکستان تا زمانی که شهباز شریف نخست وزیر پاکستان، رانا ثناء الله وزیر کشور پاکستان و سرلشکر فیصل نصیر که دستور ترور او را داده بودند، از سمت خود استعفا نداده اند به تظاهرات خود ادامه دهند.

عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان پس از ترور ناموفق وی در شهر وزیر آباد، اکنون در یکی از بیمارستان های شهر لاهور تحت درمان است. مردم پاکستان در شهرهای مختلف علیه ترور عمران خان نخست وزیر سابق این کشور اقدام به برگزاری تظاهرات کرده و خواستار مجازات عاملان این ترور و برکناری فرمانده نیروی پلیس ایالت پنجاب شدند.

عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان پس از انجام مراحل اولیه درمان خود، در مقابل دوربین ها حاضر شد و طی سخنرانی خود شهباز شریف نخست وزیر پاکستان، رانا ثناء الله وزیر کشور پاکستان و سرلشکر فیصل نصیر را عامران این ترور معرفی کرد.

البته شهباز شریف نخست وزیر پاکستان، ارتش و برخی مقامات دولت این کشور طی بیانیه هایی این ترور را محکوم کرده و اتهامات عمران خان علیه خود را بی اساس خواندند و خواستار ارائه مدارک مستدل از سوی وی در این زمینه شدند.

عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان طی سخنرانی خود از مردم خواست تا زمانی که این 3 عامر ترور وی از سمت خود استعفا نداده اند، به تظاهرات خود در تمام شهرهای پاکستان ادامه دهند. وی همچنین گفت که تا زمان استعفای آن ها، تحریک انصاف پاکستان در شهر لاهور اقدام به برگزاری تظاهرات گسترده خواهد کرد.

وی طی سخنرانی خود گفت: زمانی که کسی از ارتش پاکستان انتقاد می کند این سوء تفاهم به وجود می آید که وی مخالف ارتش پاکستان است. در تمام سازمان های هم افراد درستکار وجود دارند و هم افراد خلافکار، من می گویم که اگر گوسفندان سیاه از ارتش پاکستان اخراج شوند، ارتش کشور عزیزتر خواهد شد.

وی افزود: دوره انجام کودتا به سر آمده است و مردم هوشیار شده اند. دیگر نمی توان کودتا کرد. من زمانی که توانایی راه رفتن پیدا کنم دوباره به خیابان ها بازخواهم گشت.

وی در پاسخ به این سوال که چرا اجازه تشکیل پرونده علیه ترور شما داده نشد، گفت که جای تاسف است که بخواهند مرا ترور کنند، اقدام خشونت آمیز در 4 خرداد (25 ماه می) انجام شود، پرونده های آژانس تحقیقات فدرال (FIA) تشکیل شود، کمیسیون انتخابات تصمیمات خود را اعلام کند اما ما نتوانیم پرونده تشکیل دهیم و تمام سازمان های کشور به ما بگویند که ما برای انجام این اقدامات از مقامات بالا دستور گرفته ایم. من از رئیس دیوان عالی پاکستان خواستم تا تحقیقات مستقل در مورد پرونده ترور من انجام شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا به این دلیل که تحت نظر حکومت ایالت پنجاب اجازه تشکیل پرونده ترور شما داده نشده است، آیا شما به فکر تغییر چودری پرویز الهی وزیر ارشد ایالت پنجاب هستید، گفت که وی در این قضیه مقصر نیست و این شکست نشام سیاسی کشور است. در این نظام تعادل وجود ندارد، کشور به ارتش نیاز دارد اما ارتش از سیستم بالاتر نیست. اگر شما خود را بالاتر از آن بدانید که از شما انتقاد شود، مشکلات به وجود می آیند. تا زمانی که عدالت در جامعه اجرا نشود، شکوفایی ایجاد نخواهد شد.

وی در واکنش به گفتگوی مطبوعاتی رئیس سازمان اطلاعات پاکستان، گفت که اگر من به این گفتگوی مطبوعاتی واکنش نشان می دادم، آن ها شرمنده می شدند. این کار نباید توسط رئیس سازمان اطلاعات پاکستان انجام می شد بلکه سازمان های سیاسی دولت کنونی پاکستان باید سخن می گفتند.

پلیس اسلام آباد در واکنش به تظاهرات علیه ترور عمران خان نخست وزیر پاکستان، با شکایت دولت علیه 24 نفر از جمله برخی از رهبران تحریک انصاف پاکستان به نام علی احمد اعوان، عامر محمود کیانی، واصف قیوم و چودری شعیب پرونده تشکیل داده است. بر اساس این پرونده متهمان با نیروهای پلیس بوسیله سنگ و چوب درگیر شده و به اموال عمومی خسارت وارد کرده اند. طی این درگیری ها 9 سرباز سپاه مرزی پاکستان و 5 مامور پلیس زخمی شده اند. 30 نفر نیز توسط پلیس دستگیر شدند.

عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان همچنین طی سخنرانی خود گفت که به وی اطلاع داده بودند که در شهر وزیر آباد یا شهر گجرات قصد ترور وی را دارند. یک روز قبل از ترور نافرجام در شهر وزیر آباد، 3 نفر برای ترور من نقشه کشیدند. همین که بهبود پیدا کردم به خیابان ها بر می گردم و برای برگزاری تظاهرات تا شهر اسلام آباد به مردم پیام خواهم داد.

پزشک معالج وی اعلام کرد که 4 گلوله به پای عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان خورده است که یکی از آن ها از زیر رگ اصلی پای وی رد شد و یک گلوله دیگر در نزدیکی این رگ متوقف شده بود که ما با جراحی آن ها را خارج کرده ایم و دیگر خطری جان او را تهدید نمی کند.

عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان سپس طی سخنرانی خود گفت که 4 نفر قبل از این ترور با اتهام دشمنی من با دین و مذهب برای ترور من مانند ترور سلمان تاثیر که به دلیل توهین به مذهب ترور شد، نقشه کشیده بودند و 3 عامر ترور من در شهر وزیر آباد جزو آن ها نیستند. من در یک کلیپ اسامی آن ها را ذکر کرده ام و اگر من ترور شوم آن کلیپ منتشر خواهد شد.

وی سپس گفت: ما علیه ترور مذکور اقدام قانونی انجالم دادیم اما همه از پیگیری قانونی این ترور می ترسند زیرا عامران آن فرای قانون هستند. به مهاجم دستگیر شده دیوانه و افراطی گفتند. او افراطی نیست بلکه عوامل زیادی پشت وی هستند. ما آن عوامل پشت صحنه را رسوا خواهیم کرد. افراد زیاد دیگری نیز در این توطئه شرکت داشتند و این توطئه از پیش طراحی شده بود.

وی در ادامه گفت: پس از انتصاب سرلشکر فیصل افتخار در اسلام آّباد، او فشار بر حامیان تحریک انصاف پاکستان و رسانه ها را افزایش داد و سیاه نمایی کرد. اعضای مجلس ملی پاکستان که از اعضای حزب ما هستند، تهدید شده اند که دزدی های شما را برملا و اگر موردی پیدا نشد، کلیپ های زشت شما را منتشر خواهیم کرد.سازمان های امنیتی ما علیه دموکراسی اقدام می کنند و بجای درس گرفتن از اشتباهات خود، در حال تکرار آن ها هستند و فشار خود بر مردم را ادامه می دهند.

وی رئیس دیوان عالی پاکستان را مخاطب قرار داد و گفت که تا زمانی که حاکمیت قانون در کشور وجود نداشته باشد، کشور شکوفا نخواهد شد. کار به جایی رسیده است که با رهبر بزرگترین حزب سیاسی پاکستان ناعادلانه برخورد می شود. جناب رئیس دیوان عالی پاکستان، کاری که در 3 ماه اخیر علیه من انجام شد، هیچ کشوری با دشمن خود نیز انجام نمی دهد. برای جاسوسی از من و جاسازی دستگاه شنود به خدمتکاران من نیز رشوه داده شد. با این وجود که من نخست وزیر پاکستان بودم، مکالمات من ضبط و منتشر شده است.

وی همچنین در بخشی از اظهارات خود علیه ارتش پاکستان گفت: در دهه 1990 میلادی دو حکومت فاسد بر سر کار آمد و هر بار ارتش پاکستان به آن ها با دستور العمل آشتی ملی (NRO) آن ها را از محاکمه نجات می داد مردم کف می زدند و شیرینی پخش می کردند. پس از آن ژنرال پرویز مشرف قدرت را در دست گرفت و علیه آن ها کودتا کرد. پس از آن ژنرال پرویز مشرف با استفاده از دستور العمل آشتی ملی آن ها را از محاکمه نجات داد در حالی که وی حق این کار را نداشت.

وی افزود: پس از بازگشت این احزاب فاسد به قدرت، بدهی پاکستان 4 برابر می شود و مردمی که از این فساد خسته شده اند به من رای می دهند و دولت من به قدرت می رسد. ارتش پاکستان مدتی بعد تصمیم می گیرد که دوباره این احزاب فاسد را به قدرت بازگرداند. پس از اینکه مشخص شد فشارهای خارجی در برکناری من نقش داشته است، ارتش اعلام کرد که ما بی طرف هستیم. این به معنای این است که ما از توطئه خارجی خبر داشتیم اما اقدامی نکردیم.

وی گفت: ارتش پاکستان عادت کرده بود که مردم را به هر سمتی می برد، مردم نیز به همان سمت حرکت کنند، هر موقع آن ها حکومت عوض کردند، مردم شیرینی پخش کنند، اما به آن ها شوک وارد شد که مردم این بار نخواستند از کسانی که 30 سال در کشور دزدی و فساد کرده بودند، حمایت کنند. هیچ گروهی از ارتش پاکستان از من حمایت نکرده است. نواز شریف یا ذولفقار علی بوتو از حمایت ارتش پاکستان برخوردار بودند در حالی که من تنها از حمایت مردم برخوردار هستم.

وی ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده کل ارتش پاکستان را مخاطب قرار داد و گفت که اگر شما علیه گوسفندان سیاه در ارتش پاکستان اقدام کنید، عزت ارتش نزد مردم افزایش خواهد یافت. اما اگر برخی از فرماندهان ارتش پاکستان همچنان ما و مردم را گوسفند فرض کنند و با خشونت با آن ها برخورد کنند، نفرت علیه ارتش پاکستان افزایش خواهد یافت. آیا شما اجازه تحقیق از سرلشکر فیصل نصیر را خواهید داد؟ آیا اصلا امکان تحقیق کردن وجود دارد؟ تا زمانی که سرلشکر فیصل نصیر، شهباز شریف نخست وزیر پاکستان و رانا ثناء الله وزیر کشور مجوز تحقیقات را صادر نکنند، آیا اصلا امکان تحقیق کردن وجود خواهد داشت؟

وی افزود: اکنون تنها 2 امکان وجود دارد، یا یک انقلاب صلح آمیز انجام می شود که مسیر آن از صندوق های رای با ایجاد تغییراتی در حکومت می گذرد، یا یک انقلاب خونین مانند انقلاب ایران و انقلاب سریلانکا انجام خواهد شد. هیچ راه سومی وجود نخواهد داشت و باید یکی از این راه ها را انتخاب کرد. کشور تنها با حاکمیت قانون به شکوفایی خواهد رسید.

وی سپس گفت: ارتش پاکستان با ایجاد کودتا در سال 1971 علیه دولت منتخب مردم، حق مردم بنگلادش را از آن ها صلب کرد و این اشتباه موجب جدایی بنگلادش از پاکستان شد. ما حقوق مردم بنگلادش را به آن ها ندادیم و موجب این اتفاق تلخ شدیم، در حالی که مردم بنگلادش عاشق پاکستان بودند و نمی خواستند از کشور جدا شوند. اکنون دوباره در حال تکرار همان اشتباه هستیم. برخی تلاش می کنند رهبر بزرگترین حزب پاکستان را ترور کنند. تنها یک حکومت سیاسی می تواند کشور را یکپارچه نگه دارد. اگر حکومت نظامی می توانست کشور را یکپارچه نگه دارد، کشور دو تکه نمی شد. ارتش تنها می تواند به حکومت سیاسی برای یکپارچه نگه داشتن کشور کمک کند اما اکنون اشتباه قدیمی در حال تکرار شدن است.  

وی در ادامه گفت: رانا ثناء الله یک قاتل است و او به همراه شهباز شریف در سانحه مادل تاون 12 نفر را کشتند و طی آن 70 نفر زخمی شدند. آن ها این اقدام را به این دلیل انجام دادند که طاهر القادری یک سال قبل از این سانحه، در ایالت سند و قلمرو حزب مردم پاکستان راهپیمایی اعتراضی برگزار کرده بود و تهدید کرده بود که در ایالت پنجاب نیز راهپیمایی اعتراضی برگزار خواهد کرد و آن ها از این اتفاق می ترسیدند.

وی در ادامه گفت: رانا ثناء الله برای جلوگیری از برگزاری راهپیمایی اعتراضی مردم در ایالت پنجاب، مردم را کشت. پدر وی که یکی از رهبران بزرگ مافیای زمین بود، در گذشته 18 نفر را کشت و زمین آن ها را تصاحب کرد. بر اساس گزارش سازمان حقوق بشری علیه شهباز شریف زمانی که وی بین سال های 1997 تا 1999 وزیر ارشد بود، بیان شده است که به دستور وی 900 نفر در درگیری های ساختگی پلیس، به قتل رسیده اند. برای این ها فقط پول و اهدافشان مهم است و آن ها به همین دلیل دستور ترور من را صادر کرده اند.

وی علاوه بر این گفت: علیه بزرگترین حزب سیاسی پاکستان اقدام می کنند و می خواهند رهبر آن را به قتل برسانند. من همین که بهبود پیدا کنم دوباره بازخواهم گشت و برای برگزاری تظاهرات تا شهر اسلام آباد به مردم پیام خواهم داد.

اداره روابط عمومی ارتش پاکستان در واکنش به سخنرانی عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان اعلام کرد که اتهامات بی اساس و غیر مسئولانه وی علیه ارتش پاکستان و یکی از فرماندهان ارشد آن غیر قابل قبول و غیر قابل توجیه است.

این اداره اعلام کرد: ما به قوانین و مهارت حرفه ای خود افتخار می کنیم. ما دارای سیستمی در داخل ارتش پاکستان برای مجازات اقدامات غیرقانونی هستیم. ما از فرماندهان و سربازان ارتش پاکستان محافظت می کنیم و اجازه بدنام کردن هیچ فرمانده یا سرباز ارتش پاکستان را نخواهیم داد.

این اداره همچنین اعلام کرد: ما از دولت پاکستان برای انجام تحقیقات در این زمینه درخواست کرده ایم و اقدام قانونی علیه بدنام کردن بی اساس ارتش پاکستان انجام خواهد شد. آبرو و عزت ارتش پاکستان با اتهامات بی اساس در حال لکه دار شدن است. ما از دولت پاکستان می خواهیم که علیه این هتک حرمت اقدام قانونی انجام دهد.

ارسال نظر

 
1