خبر فوری

 
 
اظهارات سردار رمضان مینگل به مناسبت آزمایش های موفقیت آمیز هسته ای توسط پاکستان
کد خبر :196497120

23:14 1398/03/11


برچسب ها : آزمایش هسته ای, اختر مینگل, انرژی هسته ای, بلوچستان, سرویس های اطلاعاتی پاکستان, وزیرستان جنوبی, یوم تکبیر,

سردار اختر مینگل رهبر حزب ملی بلوچستان(BNP) و عضو پارلمان پاکستان با اشاره به مناسبت یوم تکبیر و بیست و یکمین سالگرد آزمایش موفقیت آمیز هسته‌ای توسط پاکستان، به انتقاد از اقدامات صورت گرفته توسط دولت وقت پاکستان پرداخت.


 

اسلام آباد: هم‌زمان با بیست و یک سالگی موفقیت پاکستان در دستیابی به انرژی هسته‌ای و انفجار آزمایشی 5 بمب در منطقه چاغی ایالت بلوچستان سردار اختر مینگل رهبر حزب ملی بلوچستان (BNP) و عضو پارلمان پاکستان با اشاره به مناسبت یوم تکبیر و بیست و یکمین سالگرد آزمایش موفقیت آمیز هسته‌ای توسط پاکستان، به انتقاد از اقدامات صورت گرفته توسط دولت وقت پاکستان پرداخت.

وی در اظهارات خود با انتقاد از سیاست‌های تبعیض گرایانه سران پشت پرده و لابی‌های نظام پاکستان، آنان را متهم به سوء استفاده از سرزمین و مردمان اقوام بلوچ و پختون نمود و گفت: دولتمردان و لابی پاکستانی در هنگام نیاز به سرزمین مردمان بلوچستان و وزیرستان، با آنان به مهربانی و عطوفت برخورد می‌کنند اما پس از برطرف شدن نیازهایشان هیچ‌گونه توجهی به آنان نمی‌کنند و آنان را از کمترین امکانات رفاهی محروم داشته‌اند.

وی در ابتدای سخنان خود اظهار داشت: در زمان آزمایش هسته‌ای پاکستان در منطقه چاغی، من به‌عنوان وزیر ارشد بلوچستان، زمام دولت محلی این ایالت را بر عهده داشتم، اما در آن زمان هیچ‌گونه هماهنگی در خصوص آزمایش هسته‌ای مذکور با بنده انجام نشد و هیچ اطلاع رسانی به دولت محلی وقت بلوچستان صورت نگرفت و پس از اعتراض ما به این اقدام خودسرانه دولت مرکزی، ما مجبور به ترک منصب خود و خداحافظی با دولت محلی شدیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر و در سالگرد آزمایش هسته‌ای، سیاستمداران و احزاب سیاسی مختلف سعی بر آن دارند تا این موفقیت را از تلاش‌های خود به شمار بیاورند گفت: من هیچ‌گونه انتقادی به این نکته ندارم که این موفقیت، نتیجه اقدامات و زحمات کدام رهبر و حزب سیاسی صورت گرفته است؟! اما آیا هیچ‌کدام از آقایان نخست وزیر، روسای جمهور، وزرای دولت و یا نمایندگان مجلس از آن زمان تاکنون، حتی یک بار از منطقه استفاده شده برای انفجارهای هسته‌ای بازدید نموده‌اند؟!

وی افزود: پس از انجام انفجارهای هسته‌ای در منطقه چاغی بلوچستان، این منطقه با آفات و بلایای طبیعی بسیاری مواجه گردیده است و بلایای دولتی نیز بر بلایای طبیعی این منطقه افزون گردیده است؛ آزمایش هسته‌ای در این منطقه از بلوچستان باعث ابتلای مردم آن منطقه به بیماری های خطرناکی همچون سرطان گردیده است.

سردار اختر مینگل با اشاره به سیل اخیر در ایالت بلوچستان خاطر نشان کرد: بیشترین خسارت های سیل امسال در منطقه چاغی وارد آمده است، آیا هیچ‌کدام از نمایندگان حاضر در صحن پارلمان، اقدامی را جهت کمک به مردمان مظلوم و سیل زده منطقه چاغی انجام داده اند؟ و فریادی را برای حمایت از این مردم رنج دیده بلند نموده اند؟! قطعاً خیر...

وی خاطر نشان کرد: ما تنها به دنبال برگزاری مراسم جشن سالگرد آزمایش موفقیت آمیز هسته ای و بزرگداشت یوم تکبیر هستیم و با سر دادن شعارهای ا.. اکبر به هسته‌ای شدن پاکستان افتخار می‌کنیم؛ اما وضعیت مردمان چاغی را مورد توجه قرار نمی‌دهیم که حتی برای تأمین آب آشامیدنی  خود نیز با مشکل مواجه هستند و از حداقل‌ترین امکانات اولیه زندگی همچون مراکز بهداشتی و درمانی، مدارس و وسایل حمل و نقل محروم هستند.

وی ادامه داد: احساس محرومی که از آن سخن به میان آورده‌ام، اکنون از بلوچستان فراتر گردیده است و مردمان دیگر مناطق پاکستان نیز دچار آن شده‌اند؛ حادثه چند روز گذشته در منطقه وزیرستان، ناشی از چه عوامل و اقداماتی صورت گرفته است؟! تیراندازی ابتدایی توسط کدام طرف صورت گرفته است و محرک اصلی این حادثه چه کسی بوده است؟ ارتش و یا مردم؟ تمامی این نکات محل بحث و بررسی است، اما به من بگویید که آیا مردم وزیرستان در تشکیل کشور پاکستان نقشی نداشته‌اند؟ و در جنگ 1948 کشمیر از مردم کدام مناطق قبایلی استفاده شده بود؟ آیا همان مردمانی نبودند که امروز متهم به خیانت علیه کشور شده‌اند؟ آیا همان کسانی نبودند که امروز به عناوین مختلف خائن و عهدشکن ملقب می‌شوند؟!

اگر تعداد کسانی را که از ابتدای تشکیل پاکستان تاکنون متهم به خیانت علیه کشور و نظام شده‌اند را برشماریم، خانم فاطمه جناح خواهر محمد علی جناح بنیان‌گذار این نظام نخستین فردی بود که متهم به خیانت شده بود، پس از وی نیز افراد متعددی همچون باچا خان، ولی خان، عطاء ا.. مینگل، خیر بخش مری، اکبر بگتی، ذوالفقار علی بوتو، نواز شریف، بینظیر بوتو و الطاف حسین به عنوان خائن به کشور و ملت اعلام شده و می شوند. زمانی که این افراد را به عنوان خائن به کشور و نظام میدانیم، پس بنابراین تمامی کسانی که این رهبران را منتخب نموده‌اند نیز خائن به کشور و نظام پاکستان هستند و با توجه به این نکته، نزدیک به 80 درصد مردم پاکستان خائن به کشور هستند و تنها 20 درصد مردم، وفادار به کشور و دوستدار وطن می‌باشند؛ و چقدر تعجب آور است زمانی که مردم در جناح مقابل حضور دارند خائن و وطن فروش شناخته می‌شوند و اگر همان مردم بدون هیچ‌گونه اعتراض در کنار ارتش و دولت حضور یابند به وفادار به کشور تبدیل می‌شوند و اگر مجدداً در جناح مقابل حضور پیدا کنند، مجدداً خائن به کشور خواهند بود!

این‌گونه طرز رفتار و حکمرانی راه حل مقابله با مشکلات کشور نیست، ما باید با گردآوری تمامی گروه‌های معترض و یا مخالف، با گفتگو و مذاکره با آنان و بررسی اعتراضاتشان، مشکلات و مسائل به وجود آمده را حل و فصل نماییم، مشکلاتی که در گذشته باعث شد پاکستان به دو بخش تبدیل شود و اکنون همان شمشیر مشکلات در حال رقص بر روی سرهای ماست؛ ما باید مشکلات کشور اعم از بلوچستان و خیبر پختون خوا و وزیرستان را از طریق مسالمت آمیز حل و فصل نماییم.

ما باید با تشکیل کمیته ای در پارلمان کشور در خصوص  مشکلات و وقایع بلوچستان و خیبر پختون خوا از جمله واقعه اخیر در وزیرستان، به بررسی اجمالی آنان بپردازیم تا عوامل بروز وقایعی از این قبیل را شناسایی و با آنان مقابله نمائیم.

نکته دیگری که می خواهم به آن بپردازم و واقعا تاسف آور و رنج آور است این است که در کشور مدام، دم از تغییرات میزنند و سعی دارند این نکته را القا نمایند که با روی کار آمدن دولت جدید، تغییرات متعددی در کشور ایجاد گردیده است، بله اگر با دیدگان واقعیت گرا بنگریم خواهیم دید که واقعا تغییراتی در پاکستان صورت گرفته است البته نه در وضعیت اقتصادی و نوع زندگی مردم بلکه این تغییرات تنها در اذیت و آزار شهروندان صورت گرفته است، در گذشته در ایالت بلوچستان جوانان ذکور بلوچ توسط نیروهای امنیتی ربوده می شدند، سپس مردان مسن و کهن سال نیز توسط ماموران سرویس های اطلاعاتی ربوده شدند و اکنون حتی زنان و کودکان بلوچ نیز از جنایات سرویس های امنیتی پاکستان در امان نیستند.

گروه های مسلحی که امروز متهم به خیانت علیه کشور هستند و خائن نامیده می شوند از ابتدا سرکرده و شورشی نبوده اند بلکه عواملی همچون افزایش فشارها از سوی سازمان های اطلاعاتی و امنیتی کشور علیه این مردمان و عدم ارائه امکانات اولیه زندگی برای این اقوام باعث گردیده است آنان به مرور زمان به سلاح روی بیاورند.

وی خطاب به سران پاکستان گفت: شما می توانید به مهربانی و عطوفت با این افراد رفتار نمایید، زیرا این مردمان بخشی از ملت پاکستان هستند و برای تشکیل این کشور ایثار و جانفشانی نموده اند و با چشم پوشی از فرهنگ، تاریخ و هویت قومی چندین ساله خود، نظام پاکستان را پذیرفته اند.

وی در ادامه با اشاره به جنگ افغانستان افزود: از سال 1979 میلادی و افزایش تنش ها و شعله ور شدن آتش جنگ در افغانستان، بیشترین خسارات این جنگ متوجه چه گروه، قوم و یا کشوری گردیده است؟! و چه کسی باعث آن بوده؟ دلارهای آمریکایی که برای هزینه در این جنگ، وارد پاکستان گردیده بسیاری از سیاستمداران وقت پاکستان را به میلیاردر و بیلیونر تبدیل نموده است و اکنون صاحب اموال و دارایی در داخل و خارج از کشور شده اند؛ اما اکنون مردم پاکستان به خصوص مناطق قبایلی بیشتر از دلارهای آمریکا، برای جنگ افغانستان متحمل هزینه شده اند و مناطق قبایلی به گورستان این مردم تبدیل گردیده است، زیرا در زمان نیاز در جنگ افغانستان از آنان استفاده شده است و پس از رفع نیاز مورد بی توجهی و ظلم قرار میگرند؛ همانگونه که نام مناطق چاغی و گوادر بلوچستان مورد سوء استفاده قرار گرفته و میگیرد.

وی در انتها خطاب به سران پاکستان به آنان هشدار داد با این روش نخواهید توانست بر این کشور و ملت حکمرانی کنید، و اگر قصد حکمرانی را دارید باید تمامی حقوق متعلق به تمام اقوام و اقلیت های ساکن در پاکستان را مورد توجه قرار دهید و نیازهای آنان را فراهم نمایید، شماها هرگز نخواهید توانست با قدرت چوب و چماق و گلوله، احساس محرومی این اقوام را پایان دهید.

ارسال نظر

 
1