خبر فوری

 
اطمینان بخشی افغانستان در زمینه تامین امنیت خط ریلی عبوری از این کشور
کد خبر :478300480

15:27 1400/09/19


برچسب ها : بندر گوادر, بندر کراچی, پاکستان و افغانستان, پیشاور, خط ریلی, راه آهن, روسیه, قزاقستان, مزارشریف, کابل,

افغانستان به ازبکستان، پاکستان، قزاقستان و روسیه در زمینه تامین امنیت و ایمنی خط ریلی عبوری که به کشورهای آسیای میانه امکان دسترسی به بنادر کراچی و گوادر در پاکستان را می دهد، اطمینان داده است.


 

اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| افغانستان به ازبکستان، پاکستان، قزاقستان و روسیه در زمینه تامین امنیت و ایمنی خط ریلی عبوری که به کشورهای آسیای میانه امکان دسترسی به بنادر کراچی و گوادر در پاکستان را می دهد، اطمینان داده است.

دکتر حبیب الرحمن گیلانی رئیس راه آهن پاکستان طی گفتگو با مطبوعات اظهار داشت که این کشورها با دسترسی به بنادر پاکستان می توانند کالاهای خود را از طریق دریا به کشورهای مختلف به ویژه ازبکستان، قزاقستان و افغانستان صادر کنند.

وی افزود: در چارچوب پروژه راه آهن ترانس افغانستان که توسط مقامات افغانستان و پاکستان تهیه شده است، دو مسیر ارتباطی مزار شریف(افغانستان) به پیشاور (پاکستان) در نظر گرفته شده اند که طول یکی از این مسیر ها 700 و دیگری 900 کیلومتر است.

به گفته وی، در کنار بررسی تمهیدات مالی، امکان سنجی و غیره در مورد این مسیر، درحال کار بر روی 4 پیشنهاد هستیم. پاکستان متعتقد است که ارتباطات آسان، حمل و نقل سریع و عدم وجود موانع تجاری برای رشد اقتصادی مهم است زیرا این اقدامات منجر به توسعه همه جانبه کل منطقه می شود و یکپارچگی منطقه برای رشد اقتصادی ضروری است.

 باتوجه به این وضعیت، دولت فدرال پاکستان کار برای تقویت ارتباط منطقه ای از طریق شبکه ریلی را آغاز کرده است.

شایان ذکر است کنفرانس دو روزه کارگروه مشترک چندجانبه چند روز پیش به صورت مجازی به منظور بحث در مورد پروژه شاخص مسیر ریلی مزار شریف-کابل-پیشاور با شرکت نمایندگان کشورهای پاکستان، افغانستان، ازبکستان، روسیه و قزاقستان برگزار شد.

از طرفی قزاقستان علاقه خود برای تامین مالی پروژه 30 میلیارد روپیه ای به منظور بازسازی خط راه آهن فرسوده خان پور تا کوتری به طول 850 کیلومتر را ابراز داشته است.

ارسال نظر

 
1