خبر فوری

 
 
اشک های جانسوز خواهر بلوچ برای آزادی برادران ربوده شده خود
کد خبر :1299102646

17:27 1399/03/21


برچسب ها : ارتش پاکستان, افراد ربوده شده بلوچ,

غم حسبیه قمبرآنی آن است که وی پس از دریافت جسد یکی از برادران ربوده شده خود، حال درحال سر دادن فریاد عدالت خواهی برای دو تن از دیگر برادران ربوده شده خود بدست ارتش پاکستان است و می خواهد بداند که آیا آنها زنده هستند یا نه!


به گزارش راز نیوز| عاصمه شیرازی مقاله نویس بی بی سی اردو در مقاله ای با محوریت جنایات ارتش پاکستان علیه شهروندان بلوچ، نوشت: چند روزی است با شروع ترند هایی در تویتر، بوی تعفنی موجب ایجاد احساس خفگی شده است. در چنین وضعیتی فریاد خواهران و دختران بلوچ برای آزادی مردان خانواده هایشان قلب ها را به درد آورده است. یک هیئت پارلمان پاکستان مورخ 2 فروردین 1394 راهی منطقه دیره بگتی از توابع ایالت بلوچستان شد که من و چند تن از دیگر روزنامه نگاران به همراه این هیئت بودیم. طی این سفر که من آخرین مصاحبه را با نواب اکبر بگتی انجام دادم، وی سخنان قابل تاملی را ابراز داشت. در صورت پیش آمدن فرصتی، در مقاله ای خواهم نوشت که وی به چه نحو و اندازه ای از ظلمی که در حق خانم دکتر شازیه انجام شده بود، بدون مخالفت با قانون پاکستان ناراحت بود و این ناراحتی و خشم او به همراه گذشت روزها، افزایش پیدا می کرد. وی در این سفر با احزاب سیاسی هیئت گفتگو کرد؛ البته وی به شدت مخالف ژنرال پرویز مشرف بود که شاید همین دلیل خائن خوانده شدن وی بود. نواب اکبر بگتی آشکارا برتری قانون اساسی پاکستان را برجسته و در این زمینه سخن گفت، اما چگونه کسانی که قانون اساسی را نقض کردند می توانند وی را میهن پرست بدانند؟

در مورد کرونا پشت پرده بی کفایتی، چه سهل انگاری جنایی علیه مردم باشد یا کمیسیونی که در مورد افراد ربوده شده سکوت اختیار کرده است، یک دولت بی تفاوت باشد یا یک کشور مستبد...مولفه افراد ربوده شده لکه ای است که هیچ یک از مسئولین نسبت به آن نه ابراز پشیمانی می کند و نه شرمنده هستند! قانون اساسی یک توافق ضمنی بین دولت و مردم است، اما اشک های حسیبه قمبرآنی  نه برای احزاب مخالف علیه سازمان بازرسی کل کشور و نه برای احزاب متحد دولت، قابل مشاهده نیستند. این سوال بماند که دولت فدرال به چه اندازه از این موضوع اطلاع دارد.

سردار اختر مینگل رهبر حزب ملی بلوچستان نیز برای رسیدگی به موضوع افراد ربوده شده بلوچ از سوی دولت، به متحد آن تبدیل شد، اما پس از به دست آمدن چند موفقیت در این زمینه، وی نیز سکوت اختیار کرد. باید کسی باشد تا مولفه افراد ربوده شده را در سطح دولت فدرال برجسته و آن را پیگیری کند. حال سوال در مورد تضمیناتی است که طبق قانون اساسی برای اتحاد بین شهروندان و دولت وضع شده اند. ماده 10 قانون اساسی پاکستان که حقوق شهروندان را تضمین می کند، بیان می کند که دستگیری شهروند بدون بیان جرم آن و قبل از محاکمه آن در سطح قضایی، نقض حقوق بشر است و پاکستان اجازه انجام چنین اقدامی را نمیدهد. خانواده های افراد ربوده شده بلوچ، پشتون و غیره، همه آنها در این زمینه فریاد می زنند و خواستار اجرای عدالت و مبارزه با عناصر نقض کننده قوانین اساسی پاکستان هستند.

غم حسبیه قمبرآنی نیز در این زمینه است، وی پس از دریافت جسد یکی از برادران ربوده شده خود، حال درحال سر دادن فریاد عدالت خواهی برای دو تن از دیگر برادران ربوده شده خود است. تمامی خواهران و دختران معترض یادآوری میکنند توافقی را که میان آنها و دولت صورت گرفته بود، درحال نقض شدن است و دولت نیز همواره نسبت به این توافق بی تفاوت است. چه مشکلی وجود دارد که دولت این افراد را اگر در مسیر اشتباه هستند، تحویل مقامات قضایی داده و با این روند چراغ امیدی را در دل های خانواده های داغدار روشن سازد که این افراد زنده هستند، البته اگر زنده باشند!

 

گفتنی است مدتی است ویدیوی خانم حسبیه قمبرآنی یکی از دختر های بلوچ در حال گردش در فضای مجازی است که وی با اشک در مصاحبه ای خواستار آزادی دو برادر خود از بازداشت نیروهای امنیتی پاکستان می شود و می گوید: وی قبل از این نیز جسد یکی از برادر های خود را که توسط سازمان های امنیتی پاکستان ربوده شده بود، را تحویل گرفته و تنها می خواهد بداند که آیا دو برادر دیگر او زنده هستند یا نه؟ چون خیلی ها چشم انتظار آنها هستند.

ناگفته نماند روند ربایش افراد بلوچ، شیعه، پشتون، سندی و غیره بدست ارتش پاکستان درحال افزایش روز افزون بوده و علاوه بر آن، باتوجه به اعترضات گسترده این مردم علیه چنین اقدامات ضد بشری ارتش پاکستان، هیچ سازمان یا نهادی مسئولیت این اقدامات را برعهده نمی گیرد و اجساد بسیاری از افراد ربوده شده بلوچ در وضعیت زخمی و وخیم، از گوشه و کنار ایالت بلوچستان کشف می شوند.

ارسال نظر

 
1