خبر فوری

 
اشاره های آمریکا و اهداف پاکستان
کد خبر :1096398339

15:04 1399/11/03


برچسب ها : پاکستان و آمریکا, جو بایدن, رئیس جمهور آمریکا, وزارت امور خارجه آمریکا, وزارت دفاع آمریکا, کاخ سفید,

سید مجاهد علی در مقاله خود با عنوان "اشاره های آمریکا و اهداف پاکستان" نوشت: شخصیت های نامزد شده از سودی دولت جو بایدن برای سمت های وزارت دفاع و وزارت امور خارجه بر ضرورت بهبودی روابط با پاکستان تاکید کرده اند.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| سید مجاهد علی در مقاله خود با عنوان "اشاره های آمریکا و اهداف پاکستان" نوشت: شخصیت های نامزد شده از سودی دولت جو بایدن برای سمت های وزارت دفاع و وزارت امور خارجه بر ضرورت بهبودی روابط با پاکستان تاکید کرده اند. ژنرال لاید آستن نامزد سمت وزارت دفاع و تونی بلنکن نامزد برای وزارت خارجه طی مصاحبه خود در سنا علاوه بر مسئله صلح افغانستان، بر اهمیت پاکستان در رابطه با کنترل گروه های تروریستی نیز تاکید کردند.
ژنرال لاید آستن طی گفتگو در خصوص آسیای جنوبی، ضمن دادن پالس در خصوص احیای روابط دفاعی با پاکستان، گفت: پاکستان یک کشور مستقل است، اما ضمن برقراری مناسبات با ارتش آن، آمریکا علاوه بر صلح در افغانستان، می تواند عملیات علیه گروه های تروریستی را نیز بهبود بخشد. ایالات متحده و پاکستان می توانند از طریق روابط خود با ارتش پاکستان همکاری در برخی زمینه های اصلی مورد علاقه مشترک را ارتقاء دهند. ژنرال افزود: من استراتژی منطقه ای را درپیش خواهم گرفت که مطابق آن کشور همسایه افغانستان، چون پاکستان بتواند در برپایی امنیت و صلح نقش آفرینی کند و عناصر ایجاد کننده موانع در مسیر صلح، دلسرد شوند.
نامزد سمت وزارت دفاع آمریکا در ادامه افزود: پاکستان به درخواست آمریکا، نقش سازنده ای در روند صلح افغانستان ایفا کرده و همچنین اقداماتی علیه گروه های تروریستی ضد هند چون لشکر طیبه و جیش محمد نیز انجام داده است، هرچند که این فعالیت درحال حاضر کامل نیست. وی ابراز داشت که ایجاد مناسبات با پاکستان و برقرار کردن فضای اعتماد بسیار حائز اهمیت است که بدین ترتیب منافع آمریکا در منطقه حفظ خواهند شد و می توان امیدوار بود تا تروریسم برای همیشه خاتمه یابد.
تونی بلنکن نامزد سمت وزارت امور خارجه نیز ضمن اشاره به این گفتگو ها نیز بر لزوم روابط با پاکستان تاکید کرد و گفت: ما به دنبال پایان دادن برای همیشه تروریسم در افغانستان هستیم و برای همین ما باید از نوعی حضور نظامی در افغانستان اطمینان حاصل کنیم تا از تشکیل مجدد گروه های تروریستی در این کشور جلوگیری کنیم. ما باید مجددا در رابطه با توافق انجام گرفته با طالبان تصمیم گیری کنیم تا ببنیم بر چه موضوعاتی توافق صورت گرفته و از چه جنبه هایی می توان بهبودی حاصل کرد. وی اذعان کرد که هرگونه توافق با طالبان که باعث سلب حقوق زنان شود که به سختی به دست آورده اند، عملی نمی شود. جوبایدن در یک بحث انتخاباتی در رابطه با روند صلح در افغانستان و تهدید های منافع آمریکا در منطقه گفته بود که برای جلوگیری از حملات تروریستی از افغانستان به آمریکا به پایگاه های نظامی نیاز است که می توان در این راستا از پاکستان در خواست همکاری کرد.
سید مجاهد علی در ادامه این مقاله نوشت، نمی توان پالس های ارسالی از سوی نمایندگان دولتی را نادید گرفت. پاکستان و ارتش باید ببنند که در عوض احیای همکاری آمریکا چه نوع همکاری با پاکستان خواهد داشت و به چه اندازه می تواند سایر منافع و نیازهای منطقه ای خود را تحت تاثیر قرار دهد. این نکته نیز قابل تامل است که وزیر دفاع آمریکا در سخنرانی خود در سنا، به جای دولت پاکستان، بر ضرورت همکاری با ارتش پاکستان تاکید کرده است، این نکته نشان می دهد که قدرت های خارجی چه نهادی در پاکستان را سرچشمه قدرت می دانند. اما ارتش و دولت پاکستان پیش از خوشحال شدن از اشاره های دولت جدید آمریکا در خصوص روابط با پاکستان، باید بررسی کنند که پشت پرده این پالس، چه نوع اهداف، تقاضاها و نیازهای آمریکا وجود دارد.

ارسال نظر

 
1