خبر فوری

 
 
اسحاق دار: ما به آمریکا اطلاع دادیم که از روسیه نفت خواهیم خرید
کد خبر :445402026

11:42 1401/07/28


برچسب ها : پاکستان و ایران, پاکستان و روسیه, پروژه خط لوله انتقال گاز, پنجاب, خرید نفت, خط لوله گاز ایران-پاکستان, سخنرانی, مجلس ملی پاکستان, محمد اسحاق دار, نماینده مجلس, واردات, وزارت نفت پاکستان, وزیر خزانه داری پاکستان,

اسحاق دار وزیر خزانه داری پاکستان در اولین سخنرانی خود پس از بازگشت از آمریکا اعلام کرد: پاکستان، آمریکا را از تصمیم خود برای خرید نفت و گاز از روسیه مطلع کرده است.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز | اسحاق دار وزیر خزانه داری پاکستان در اولین سخنرانی خود پس از بازگشت از آمریکا اعلام کرد: پاکستان، آمریکا را از تصمیم خود برای خرید نفت و گاز از روسیه مطلع کرده است.

وی همچنین طی این سخنرانی گدایی از صندوق بین المللی پول برای سیل زدگان پاکستان را رد کرد. وی سپس گفت که ذخایر ارزی پاکستان به زودی افزایش خواهد یافت.

وی طی این سخنرانی گفت: دولت پاکستان از سیاست خرید نفت ارزان روسیه پیروی خواهد کرد و من طی دیدار با مقامات آمریکایی این تصمیم پاکستان را به اطلاع آن ها رسانده ام. اگر هند با خرید نفت روسیه سود می کند پس پاکستان نیز می تواند سود کند. ما در این شرایط هیچ توافقی که بدتر از توافق نفتی هند باشد، نخواهیم کرد.

شیخ فیاض الدین یکی از نمایندگان مجلس ملی پاکستان و از اعضای حزب مسلم لیگ ن در مجلس ملی این کشور از مقامات وزارت نفت پاکستان در مورد واردات نفت و گاز از روسیه و ایران به پاکستان سوال کرد.

مقامات وزارت نفت پاکستان در جواب این نماینده مجلس ملی پاکستان گفتند که به دلیل تحریم های بین المللی ایران، نمی توان از این کشور نفت و گاز وارد کرد زیرا به زیان پاکستان خواهد بود. به دلیل جنگ روسیه و اوکراین نیز مشکلاتی در واردات نفت از روسیه وجود دارد و در این زمینه اقداماتی انجام شد.

مقامات این وزارت خانه اعلام کردند که پالایش نفت روسیه به دلیل سنگین بودن آن در پالایشگاه های پاکستان سخت است. پالایشگاه های پاکستان توانایی پالایش نفت سبک را دارند. اگر پاکستان از روسیه و ایران نفت و گاز وارد کند، با مشکلات جدی روبرو خواهد شد.

بر اساس گفته های وزارت نفت پاکستان، این کشور تمایلی به واردات نفت و گاز از ایران و روسیه ندارد و واردات نفت و گاز از این دو کشور را به رفع تحریم های بین المللی مشروط کرده است. سخنان وزیر خزانه داری پاکستان نیز بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد.

مقامات این وزارت خانه همچنین گفتند که پاکستان پس از رفع تحریم های بین المللی ایران از این کشور گاز وارد خواهد کرد. ما همچنان خواستار وارد کردن گاز ایران از طریق خط لوله انتقال گاز هستیم. تاکنون توافقی برای واردات نفت از قطر نیز انجام نشده است.

لازم به ذکر است که با وجود تحریم های بین المللی ایران، کشورهایی مانند عراق، افغانستان، ترکیه، آذربایجان و غیره از ایران نفت و گاز وارد می کنند و مشکلات خاصی برای آن ها به وجود نیامده است. حتی آمریکا به عراق برای وارد کردن گاز معافیت هایی اعطا کرده است.

با وجود جنگ روسیه و اوکراین، چند کشور از جمله چین، هند و چند کشور اروپایی در حال وارد کردن گاز و نفت روسیه هستند و تحریم های بین المللی تاکنون مشکلات خاصی برای آن ها بجز افزایش قیمت نفت و گاز ایجاد نکرده است. چین یکی از بزرگترین وارد کنندگان نفت و گاز جهان حتی در حال احداث یک خط لوله انتقال گاز از روسیه است تا با کمترین هزینه بیشترین مقدار گاز را به کشورش وارد کند.

پاکستان چند سال است که با وجود کمبود شدید گاز به بهانه های مختلف پروژه احداث خط لوله انتقال گاز را تکمیل نکرده و واردات گاز از ایران را به رفع تحریم های بین المللی مشروط کرده است. برخی از کارشناسان مداخله کشورهایی از جمله عربستان و آمریکا را علت اصلی عدم تکمیل این پروژه و انتقال گاز ایران به پاکستان می دانند.

ارسال نظر

 
1