خبر فوری

 
 
ارمغان سفر عمران خان به عربستان سعودی/دریافت کمک 12 میلیارد دلاری اسلام آباد از ریاض
کد خبر :1086146609

09:43 1397/08/02


برچسب ها : پاکستان, عربستان سعودی, عمران خان,

طی معاهده ای که به امضای وزاری خزانه داری پاکستان و عربستان رسید،عربستان مبلغ 3 میلیارد دلار را به حساب پاکستان واریز خواهد نمود که طبق آن پاکستان قادر به پرداخت بدهی های خود خواهد بود.


 

اسلام آباد:به گزارش راز نیوز به نقل از خبرگزاری جیو،عمران خان نخست وزیر پاکستان و هیئت همراه که به منظور شرکت در کنفرانس سرمایه گذاری در ریاض به سر میبرند توانستند نظر مقامات عربستان سعودی را برای دریافت کمک جلب نمایند.

بر اساس جزئیات منتشر شده توسط دفتر نخست وزیری پاکستان،در طی سفر نخست وزیر پاکستان به عربستان سعودی،تصمیمات مهمی در خصوص همکاری مالی و اقتصادی میان دو کشور صورت پذیرفت.

نخست وزیر پاکستان پس از شرکت در کنفرانس سرمایه گذاری،به دیدار شاه سلمان پادشاه عربستان و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی رفت.

در این دیدار محمد بن سلمان با قبول پیشنهاد عمران خان،در خصوص کاهش هزینه ویزا برای کارگران و کارمندان پاکستانی اظهار آمادگی کرد.

همچنین طی معاهده ای که به امضای وزاری خزانه داری پاکستان و عربستان رسید،عربستان مبلغ 3 میلیارد دلار را به حساب پاکستان واریز خواهد نمود که طبق آن پاکستان قادر به پرداخت بدهی های خود خواهد بود.

همچنین عربستان حاضر به پرداخت بالغ بر سالانه 3 میلیارد دلار نفت به صورت قرض پاکستان شد و این روند تا 3 سال ادامه خواهد داشت و پس از اتمام این دوره،تمدید مجدد آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

بر اساس اعلام دفتر نخست وزیری پاکستان، پس از سفر اخیر هیئت عربستان سعودی به پاکستان برای بررسی فرصت های سرمایه گذاری در بخش پالایشگاه نفت،مقامات عربستان نسبت به سرمایه گذاری در این زمینه اظهار علاقه نشان دادند و پس از توافق کابینه دولت پاکستان در این زمینه،دو طرف توافق نامه را امضا خواهند نمود.

علاوه بر این، مقامات سعودی نسبت به پروژه حفاری معادن پاکستان نیز اظهار علاقه نشان داده است و اکنون دولت مرکزی پاکستان پس از مشاوره و توافق با دولت محلی بلوچستان،از مقامات عربستان برای سفر به پاکستان دعوت به عمل خواهد آورد.

طبق اعلام کارشناسان،پس از واریز وجه در حساب پاکستان،از میزان فشار بر ذخایر ارزی کاسته خواهد شد و پس از این توافق ارزش روپیه در مقابل دلار افزایش خواهد یافت.

همچنین محمد بن سلمان ولیعهد عربستان با درخواست عمران خان مبنی بر کاهش هزینه ویزا برای کارگران پاکستانی موافقت نمود.

هیئت عربستان سعودی به زودی برای توافقات بیشتر به پاکستان سفر خواهد کرد.

لازم بذکر است که عمران خان در اولین سفر خود پس از نخست وزیری به عربستان سعودی رفته بود که در همان زمان زمزمه هایی مبنی بر دریافت نفت از عربستان به صورت قرض به گوش میخورد.

و اکنون نیز عمران خان برای شرکت در کنفرانس بین المللی سرمایه گذاری در عربستان سعودی حضور دارد و وی هدف خود از شرکت در این کنفرانس را درخواست کمک مالی از عربستان عنوان کرد.

عمران خان در سخنرانی های متعدد خود به کاهش ذخایر ارزی و افزایش کسری بودجه اشاره نموده و ابراز داشته است که بدون کمک از صندوق بین المللی پول(IMF) و کشورهای دوست،پاکستان قادر به پرداخت بدهی های خود نخواهد بود.

ارسال نظر

 
1