خبر فوری

 
ارتش و سیاست / فرضیات سخنرانی داغ نواز شریف در کنفرانس مشترک احزاب
کد خبر :1572161914

18:24 1399/07/06


برچسب ها : ارتش پاکستان, پاکستان, حزب مسلم لیگ نون, دموکراتیک, سیاستمداران, محمد شهباز شریف, مریم نواز, نواز شریف, هیئت حاکمه پاکستان, هیئت حاکمه نظامی پاکستان,

سهیل ورائچ روزنامه نگار و تحلیلگر ارشد پاکستانی در مقاله ای نوشت: درصورتیکه کتاب قانونی را بخوانید، در الفاظ صریح بیان شده است که ارتش نباید دخالتی در سیاست داشته باشد، درحالیکه مسئله طی 60 سال گذشته در پاکستان چیزی جز این به چشم می خورد...


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| سهیل ورائچ روزنامه نگار و تحلیلگر ارشد پاکستانی در مقاله ای نوشت: درصورتیکه کتاب قانونی را بخوانید، در الفاظ صریح بیان شده است که ارتش نباید دخالتی در سیاست داشته باشد، درحالیکه مسئله طی 60 سال گذشته در پاکستان چیزی جز این به چشم می خورد، در طول تاریخ پاکستان،  چهار مرتبه حکومت نظامی زمام دولت را به دست گرفته است، درحالیکه پس از تلاش ها و مبارزت طولانی جمهوری به پایان رسید. در کنفرانس اخیر رهبران پارلمان نیز مجددا تاکید شد که ارتش در سیاست هیچ دخالتی ندارد و سیاست را باید خود سیاستمداران اداره کرده و پیش ببرند.

وی نوشت: جزئیات این گزارش ارتش پس از نشست مشترک احزاب سیاسی پاکستانAPC ظاهر شد، هرچند تمامی اقدامات و بیانیه های این نشست مشترک مطابق با آن چیزی بود که انتظار می رفت، اما محتوا و لحن سخنرانی نوازشریف رهبر حزب مسلم لیگ (ن) و نخست وزیر سابق که به صورت مجازی از لندن در این نشست شرکت کرده بود، غیر منتظره بود. ایده کلی این بود که سفر نواز شریف به لندن در طول بیماری اش براساس یک معامله پشت پرده ای صورت گرفته است و به دلیل همین معامله او به جای تهاجم به سمت توافق مایل شده است، اما کل سخنرانی نواز شریف سرشار از همان لحن پرخاشگری و مقاومت بود که وی بارها و بارها طی جمله "چرا من را بیرون کردید؟" بود. برخی از فرضیات و داستان های توطئه در مورد سخنرانی نواز شریف و سپس جلسه توجیهی نظامی وجود دارد که باعث می شود داستان سخنرانی نواز شریف، جلسات نظامی و نشست محمد زبیر فرماندار اسبق قابل درک شود.

فرضیه نخست این است که لهجه توام با خشم و پرخاشگری نواز شریف به دلیل عدم نتیجه مثبت در دو دیدار محمد زبیر و فرمانده ارتش بود. باتوجه به این فرضیه، نواز شریف پیامی را به هیئت حاکمه ارسال کرد که اگر همچنان به همان روش پشتیبانی از سیستم فعلی ادامه دهید، حزب مسلم لیگ (ن) رویکرد تهاجمی را در پیش خواهد گرفت.

فرضیه دوم بر خلاف نخست است که براساس آن، افرادی که نواز شریف را از نزدیک میشناسند، می دانند که او بدون تفکر سخنرانی نمی کند و بنابراین وی پیش از ایراد سخنرانی با ذهنی باز استراتژی ساخته است. هرچند سخنرانی با لحن تندی صورت گرفت، اما احساسی نبود و طرح برنامه ریزی شده ای است. گفته می شود که احتمالا نواز شریف از جایی این پیام را دریافت کرده است که هم اکنون زمان تهاجم است زیرا به نظر می رسد که اکنون داستان دولت برای مدتی طولانی دوام نخواهد آورد و برای همین سخنرانی او همراه با پرخاشگری و لحن مقاومتی بود.

ساختار فرضیه سوم مشابه توطئه های جهانی است، براساس این فرضیه، نواز شریف در لندن با دست روی دست گذاشتن ننشسته است ، وی که برخی از نقش های مهم بین المللی را می شناسد، از طریق آنها در حال ساخت لابی برای خود در پاکستان با استفاده از نفوذش است.  جناح های دولتی اسلام آباد مطمئن هستند که هرچند دیگر گروه ها و عناصر در خراب کردن روابط میان دولت عمران خان و عربستان سعودی نقش آفرینی می کنند، در همین حال گروه بانفوذ نواز شریف نیز نقش خود در عربستان سعودی را ایفا می کند. همچنین گفته می شود که اخیرا ارتباطاتی میان نواز شریف و دیپلمات های عربستان سعودی برقرار بوده است. همچنین گفته میشود که باوجود منافع متضاد چین و آمریکا، درحالیکه نگرانی هایی در مورد سرعت سی پیک چین در پاکستان وجود دارد، پاکستان علیرغم کمک به آمریکا در افغانستان هنوز نتوانسته است کمک های آمریکا در قبال خود را باز گرداند و بنابراین به نظر می رسد که نه چین و نه ایالات متحده دستاورد چندانی برای پاکستان نداشته اند.

فرضیه چهارم این است که به نظر نمی رسد سیاستی که حزب مسلم لیگ (ن) با جام خوب و جام بد بازی کرده است، کارساز شود. شهباز شریف با در دست گرفتن جام خوب سخن از سیاست مسالمت آمیز و صلح میزند اما نواز شریف و مریم نواز با قرار گرفتن در مسیر ضد هیئت حاکمه، درحال انجام سیاست مقاومتی و تهاجمی هستند. گفته می شود که علیرغم اظهارات آشتی آمیز شهباز شریف، حبس طولانی مدت حمزه شهباز و پرونده های جدید تی تی و پولشویی علیه شهباز شریف به موقعیت وی آسیب زده است و اکنون این حزب چاره ای جز اظهارات تهاجمی ندارد. بنابراین، این بیانیه به تصویب رسیده است.

سهیل ورائچ در ادامه به بیرون درز کردن دیدار های محمد زبیر فرماندار سابق ایالت سند طی دو ماه اخیر با فرمانده ارتش پاکستان در مورد سیاست، نواز شریف و مریم نواز را خلاف معمول توصیف کرد و افزود: این دیدار ها پشت پرده می مانند و درصورتی که روزنامه نگاران نیز از چنین دیدارهایی مطلع شوند، موضوع آن را بیان نمی کنند. کنفرانس مشترک احزاب، گزارش ارتش و دیدار های محمد زبیر فضای سیاسی پاکستان را گرم کرده اند. توقع بر این بود تا میدان سیاست پس از اوت گرم شود و سپس در ماه مارس دولت و اپوزیسیون به دلیل انتخابات مجلس سنا، سازماندهی شوند، اما سخنرانی داغ نواز شریف زودتر از موعد مقرر فضای سیاسی را به فضایی پر سر و صدا تبدیل کرده است.

ارسال نظر

 
1