خبر فوری

 
ارتباط پاکستان با گروه اخوان المسلمین در جهت پیشبرد اهداف خود در منطقه
کد خبر :1353728009

15:33 1400/11/21


برچسب ها : اخوان المسلمین, پاکستان و ترکیه, پاکستان و قطر, تروریسم هند, جامو و کشمیر, خالصتان, خبرگزاری الجزیره, خبرگزاری تی آر تی ورد ترکیه, دهلی نو, دولت هند, مسئله فلسطین, کشمیر هند,

پایگاه خبری تحقیقاتی موسوم به DisInfo Lab که به دلیل گزارش های جنجالی خود در افشای توطئه های هند علیه پاکستان از محبوبیت بالایی در میان فعالان پاکستانی شبکه های اجتماعی برخوردار است، این بار به افشای روابط کشورهای پاکستان، قطر و ترکیه با گروه اخوان المسلمون که از سوی بسیاری از کشورهای جهان به عنوان یک گروه تروریستی معرفی شده پرداخته است.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| پایگاه خبری تحقیقاتی موسوم به DisInfo Lab که به دلیل گزارش های جنجالی خود در افشای توطئه های هند علیه پاکستان از محبوبیت بالایی در میان فعالان پاکستانی شبکه های اجتماعی برخوردار است، این بار به افشای روابط کشورهای پاکستان، قطر و ترکیه با گروه اخوان المسلمون که از سوی بسیاری از کشورهای جهان به عنوان یک گروه تروریستی معرفی شده پرداخته است.

در این گزارش تحقیقاتی که شامل 111 صفحه می باشد و در وبگاه این پایگاه خبری تحقیقاتی منتشر شده است به نحوه و سطح ارتباطات سازمان اطلاعات پاکستان(ISI)، خبرگزاری الجزیره قطر و خبرگزاری تی آر تی وُرد ترکیه با گروه تروریستی اخوان المسلمون و حمایت از این گروه تروریستی می پردازد.

پاسخ به این سوال که پاکستان چه ارتباطی با گروه اخوان المسلمون دارد با مشاهده عنوان صفحه اول این گزارش مشخص می شود، در سربرگ صفحه اول این گزارش عنوان شده است: « آغاز جدید اخوان المسلمون: کشمیر» به این معنی که هدف جدید اخوان المسلمون منطقه تحت مناقشه کشمیر می باشد.

این گزارش شامل دو بخش می باشد؛ در بخش اول آن مسئله کشمیر، شبکه تروریستی فعال در این منطقه و همچنین نقش شخصیت ها، نهادهای امنیتی و خبرگزاری های مختلف پاکستان، ترکیه و قطر و چگونگی اتصال زنجیره های این افراد با گروه اخوان المسلمون مورد بررسی قرار گرفته است.

برای درک تمامی این روابط و زنجیره های ارتباطی ابتدا به صورت مختصر به معرفی گروه اخوان المسلمون می پردازیم:

گروه اخوان المسلمون در سال 1928 میلادی در شهر قاهره پایتخت مصر شکل گرفت، اما در حال حاضر هیچ اطلاعاتی در خصوص محل جغرافیایی دفتر مرکزی این گروه در دست نیست.

کشورهای مختلفی همچون عربستان سعودی، مصر، امارات متحده عربی، سوریه، بحرین، روسیه و ... این گروه را به عنوان یک گروه تروریستی معرفی نموده اند، علاوه بر آن استرالیا این گروه را تحریم کرده است و امکان اعمال تحریم قریب الوقوع این گروه از جانب آمریکا نیز وجود دارد.

در زمان دولت ترامپ پیش نویس اعمال تحریم علیه اخوان المسلمون در سنای آمریکا ارائه گردید. همچنین از زمانی که بایدن زمام ریاست جمهوری آمریکا را بر عهده گرفته است قانونگذاران مختلف آمریکایی خواستار درج نام این گروه در فهرست سازمان های تروریستی شده اند.

در این گزارش اشاره شده است که چگونه دو خبرگزاری الجزیره قطر و تی آر تی ترکیه با انتشار اخبار کذب مربوط به جنایت علیه اهالی مسلمان کشمیر هند در حال تحریک مسلمانان منطقه علیه دهلی نو هستند. این روند از سپتامبر سال گذشته پس از طرح اخوان المسلمون برای بایکوت هند آغاز شد، این کمپین اخوان المسلمون با سرپرستی و حمایت کشورهای پاکستان، قطر و ترکیه آغاز گردید.

بر همین اساس این کمپین به عنوان QTPi نامگذاری شد که به صورت مخفف از حروف اول کشورهای قطر، پاکستان و ترکیه تشکیل شده است، این نخستین کمپین اخوان المسلمون با حمایت QTPi بود، در این کمپین حجم وسیعی از تصاویر و کلیپ های ویدئویی دروغ و ساختگی برای تحریک مردم مسلمان کشمیر منتشر شد.

در واقع این کمپین نخستین آزمون اخوان المسلمون از جانب قطر، پاکستان و ترکیه با هدف سنجش میزان توانمندی این گروه بود که خبرگزاری الجزیره قطر نیز نقش فعال و کلیدی در آن ایفا کرد.

باید به یاد داشته باشیم که امیر قطر در شبکه خبری الجزیره سهامدار مالی است و این خبرگزاری با همکاری مالی وی فعالیت دارد.

مدارک دال بر هدف قرار گرفتن کشمیر از جانب اخوان المسلمون در دسامبر 2021 پس از تشکیل یک محکمه در بوسنی با موضوع کشمیر به دست آمد.

طبق گفته پایگاه تحقیقاتی دیس اینفو لیب، این کشورها و شخصیت ها سعی دارند با مطرح نمودن مکرر موضوع کشمیر در مجامع مختلف، حساب های بانکی خود را تقویت کنند، زیرا در گذشته نیز آنان با طرح و بزرگ نمایی مسئله فلسطین تا ده سال در حال گردانیدن صنعت خود و کسب درآمد بودند از این طریق بودند و اکنون آنان کشمیر را به هدف خود تبدیل نموده اند و این روند به صورت غیر محسوسی آغاز شده است.

آنان برای دستیابی به این هدف خود به استفاده از ابزار بی دی اس ام یعنی بایکوت(Boycott)، واگذاری(Divestment)، تحریم(Sanction) و جنبش(Movement) روی آورده اند، یعنی جنبشی که مهمترین ابزار او برای پیشبرد اهدافش بایکوت، واگذاری و تحریم باشد.

طبق این گزارش بیش از 60 نهاد خیریه با سوء استفاده از مظلومیت مردم کشمیر در حال مال اندوزی از کشورهای مختلف و گسترش دارایی های خود می باشند، این سازمان ها هیچگونه فعالیت حقیقی نداشته و تنها به امر جمع آوری ثروت مشغول هستند. بدین ترتیب ثابت گردید این نهادها از یک سو در حال کسب درآمد از خبرگزاری هستند و از جانب دیگر از طریق این آژانس ها و سازمان های مردم نهاد(NGO) در پی ثروت اندوزی هستند.

بر اساس این گزارش، کمپین ضد هند گروه اخوان المسلمون دارای چهار مرحله مختلف می باشد، ابتدا وارد نمودن شبه به نظریه ضد خشونت مهاتما گاندی بنیانگذار هند برای اثبات این موضوع که هند یک کشور خشونت طلب و افراط گراست. در مرحله دوم طرح مسئله اسلام هراسی در هند و بزرگ نمایی آن از طریق جلوه دادن اختلافات و درگیری های شخصی میان دو فرد مسلمان و هندو به عنوان درگیری مذهبی و فرقه ای، در مرحله سوم تلاش برای اثبات و معرفی هند به عنوان یک کشور فاشیست و مرحله چهارم نیز مطرح نمودن ایدئولوژی «هندوتوا» برای جلوه دادن هند به عنوان یک کشور افراط گرا.

چنانچه تمامی این مراحل را با دقت مورد بررسی قرار دهیم متوجه خواهیم شد، کلمات فاشیست و اسلام هراسی بیش از هر مقام سیاسی دیگر از سوی نخست وزیر پاکستان مورد استفاده قرار گرفته است. این موضوع نشان دهنده حقایق ارائه شده در گزارش تحقیقاتی پایگاه دیس اینفو لیب مبنی بر نوع روابط پاکستان با گروه اخوان المسلمون می باشد.

پایگاه تحقیقاتی دیس اینفو در این گزارش خود از چهره تمامی شخصیت هایی که در حال حاضر در حال پیشبرد ماموریت اخوان المسلمون و فعالیت علیه هند هستند پرده برداشته است.

مرحله اول این ماموریت یعنی بدنام کردن نظریه مهاتما گاندی در مخالفت با خشونت و افراط گرایی از طریق ایجاد شبه به دو فرد شاخص و سرشناس به نام های "بجن سینگ بهندر و پیتر فردریک" واگذار شده است. در خصوص فرد اول یعنی بجن سینگ بهندر باید گفت که بر هیچکس پوشده نیست که این فرد یکی از مهره های اصلی سازمان اطلاعات پاکستان(ISI) می باشد، وی با همکاری پیتر فردریک با طرح موضوع تشکیل یک کشور مستقل برای پیروان مذهب سیک در حال تلاش برای تحریک پیروان این مذهب جهت تجزیه هند و تشکیل کشور جدید با نام خالصتان می باشد.

مرحله دوم کمپین اخوان المسلمون که همان معرفی هند به عنوان یک کشور فاشیست می باشد، علاوه بر عمران خان و سازمان آی اس آی پاکستان از سوی "پیتر فردریک" و یک روزنامه نگار استرالیایی به نام "سی جی ویرلمین" دنبال می شود.

طبق این گزارش عمران خان نخست وزیر پاکستان همواره در سخنرانی و اظهار نظرهای مختلف خود درباره هند، کلمه فاشیست را به کار برده است، زیرا وی عضوی از کمپین QPTi می باشد، علاوه بر وی ورلمین روزنامه نگار استرالیایی نیز همواره برای انتشار مضامین ضد هند با موضوع کشمیر دست به قلم می شود.

مرحله سوم یعنی گسترش مواضع و تفکرات مربوط به اسلام هراسی نیز توسط اداره روابط عمومی ارتش پاکستان(ISPR)، خبرگزاری الجزیره، گروه اخوان المسلمون و پایگاه داده دوتو در حال اجراست.

در مرحله آخر یعنی شبکه انتشار اخبار کذب مربوط به نسل کشی مسلمانان، سازمان، احزاب و افراد مختلفی در حال فعالیت هستند که از جمله می توان به روابط عمومی ارتش پاکستان، حزب جماعت اسلامی پاکستان، گروه اخوان المسلمون و افرادی همچون "فرحان مجاهد چک" و "هاکان کموز" اشاره کرد. در این میان فرحان مجاهد چک و هاکان کموز دو شخصیت برجسته و فعال هستند که هدایت و رهبری گروه های ویژه خود را بر عهده دارند، تیم های این دو فرد به عنوان ستون فقرات اخوان المسلمون شناخته می شوند.

در خصوص فرحان مجاهد چک باید گفت وی یک پزشک پاکستانی الاصل است که در حال حاضر در قطر اقامت دارد، وی با جامعه خبرنگاران در ارتباط بوده و آنچه که در این بین از اهمیت بالایی برخوردار است مسئولیت های سابق وی در شبکه خبری الجزیره قطر و خبرگزاری تی آر تی وُرد ترکیه است.

هاکان کموز نیز یک فرد اصالتا ترکیه ای است که در انگلستان مقیم است، وی دارای نسبت خویشاوندی نزدیک با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه می باشد.

این دو فرد نامبرده دارای روابط نزدیک با نهاد و گروه های مختلف در کشورهایی همچون پاکستان، قطر، چین، کانادا و ایتالیا می باشند. هاکان کموز سابقه ریاست «بنیاد ترکیه» در بریتانیا را نیز دارد. وی یک سازمان به نام «استوک وایت» را تشکیل داده که ارتباط نزدیکی با «مجمع حقوقی کشمیر» پاکستان به ریاست علی نواز چوهان دارد. از سوی دیگر بنیاد ترکیه دارای روابط نزدیکی با اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز می باشد.

نکته حیرت انگیز در خصوص فرحان مجاهد این است که وی علی رغم آنکه در قطر سکونت دارد یک سازمان به نام «کشمیر سویتاس(Kashmir Civitas)» را راه اندازی نموده است، این سازمان دارای روابط نزدیکی با نهادها و سازمان های مختلف از جمله مسعود خان نخست وزیر منطقه کشمیر تحت کنترل پاکستان می باشد.

تمامی این سازمان ها برای گسترش مواضع خود علیه هند و مواضع حامی پاکستان در سطح جهان از حمایت همه جانبه مالی دولت های قطر، پاکستان و ترکیه و امکاناتی همچون خبرنگاران زبده و سرشناسی که در وارونه جلوه دادن حقایق و تبدیل جلاد به قهرمان دارای مهارت ویژه ای می باشند برخوردار هستند.

این سازمان ها با همکاری یکدیگر در حال تلاش برای معرفی دولت هند به عنوان یک نظام ظالم و جنایتکار هستند، این فعالیت ها به ایجاد چهره مثبت از پاکستان در سطح بین المللی کمک می کند به صورتی که پاکستان را نه به عنوان یک کشور حامی تروریسم بلکه به عنوان یک کشور مظلوم که قربانی تروریسم شده است جلوه خواهد داد. کشوری که همواره دارای موضعی محکم و قوی در قبال جنایت های کشمیر است.

این شبکه به اصطلاح حامی کشمیر که از افراد و نهادهای مختلف تشکیل شده است، نه تنها در حال ثروت اندوزی از طریق جذب کمک های مالی به نام کشمیر است بلکه در عرصه سیاسی، هند را به عنوان یک کشور فاشیست معرفی می کند که به گسترش غیر مستقیم تفکرات ضد هند گروه های تروریستی از جمله اخوان المسلمون در سطح جهان کمک می کند.

پایگاه تحقیقاتی دیس اینفو در این گزارش اسامی دیگر افراد مرتبط با این شبکه را نیز ذکر نموده است، یکی از این افراد "لُرد نذیر احمد" نماینده مجلس اعیان انگلستان می باشد، وی که با نام لُرد متجاوز نیز شناخته می شود توسط دستگاه قضایی بریتانیا به دلیل تجاوز به یک زن کشمیری مورد مجازات قرار گرفته است، وی چندی پیش نیز به دلیل تجاوز به دو پسر به تحمل 5 سال حبس محکوم شده است.

برای شخصیت شناسی این فرد همین موضوع کافی است که وی زنی از همان سرزمینی که دم از آزادی آن میزند را مورد تجاوز قرار داده است، گفته می شود این زن کشمیری به قصد دریافت کمک به لُرد نذیر احمد مراجعه کرد بود، اما متاسفانه از سوی این مرد کرکس صفت مورد تجاوز قرار گرفت. پس از دانستن این موضوع خوانندگان دلیل نامگذاری این گزارش به نام "فعالیت های جماعت کرکس" را متوجه خواهند شد.

"غلام نبی فئی" یکی دیگر از اعضای این شبکه می باشد، وی مامور سازمان آی اس آی پاکستان می باشد و برای خدمات خود برای سازمان متبوع خود روانه زندان نیز شده است.

«خانم هما دار» تبعه پاکستانی مقیم برکلی کالیفرنیا یکی دیگر از شخصیت های برجسته در این شبکه ضد هند می باشد، وی که فرزند یک افسر بازنشسته ارتش پاکستان است در دانشگاه هنر کالیفرنیا به عنوان یک استادیار در حال فعالیت می باشد.

"هما دار" در نهضت تشکیل کشور خالصتان و جدایی از هند فعالیت دارد و در راهپیمایی پیروان مذهب سیک که در سال 2017 میلادی در سان فرانسیسکو برگزار شد حضور داشت.

در صفحه 34 این گزارش نیز به اقدامات شبکه خبری الجزیره پرداخته شده و از نقش وی در شبکه جوسازی رسانه ای علیه هند پرده برداشته شده است.

طبق این گزارش، گردانندگان شبکه ضد هند به دنبال سوددهی فوری این شبکه در قبال سرمایه گذاری های صورت گرفته بودند و بر همین اساس به شبکه خبری الجزیره برای انتشار اخبار پر زرق و برق که دستیابی به اهداف تعیین شده را تسریع بخشد تحت فشار قرار دادند، بنابراین خبرگزاری الجزیره در سال 2021 نقش فعالی را در کمپین بایکوت هند که از سوی اخوان المسلمون راه اندازی شده بود ایفا کرد.

این گزارش نشان می دهد چگونه برخی از کشورها برای منافع خود اقدام به گسترش مناقشات می کنند و تمامی همت آنها بر این است که این مناقشات هرگز پایان نیابند و آنان از طریق این اختلافات به کسب منافع مالی خود ادامه دهند. بر همین اساس گاهی فلسطین، گاهی کشمیر و گاهی مسئله روهینگیا مورد توجه و حمایت ظاهری این افراد و کشورها قرار می گیرد در حالی که در حقیقت تمامی این نهادها، افراد و کشورها هیچ دلسوزی نسبت به مردم مظلوم این سرزمین ها نداشته و ندارند بلکه تنها هدف آنها دستیابی به منافع مالی و سیاسی خود و ایجاد چهره مثبت از خود در اذهان کشورها و جامعه جهانی می باشد، درست همانند پاکستان که تلاش دارد با استفاده از این شبکه حقایق مربوط به حمایت های ارتش پاکستان از تروریسم را از اذهان عمومی جهان پنهان نماید، همچنین این نکته نیز به اثبات می رسد که پاکستان همواره برای پیشبرد اهداف خود و القای مواضع خود در سطح جهانی دست به دامان گروه های تروریستی می شود.

ارسال نظر

 
1