خبر فوری

 
 
ارتباط مخفیانه رئیس کل ارتش پاکستان با هم منصب خود در هند برای انجام مذاکرات دوکشور
کد خبر :2085992207

11:12 1397/06/16


برچسب ها : پاکستان, هند,

فرمانده کل ارتش پاکستان قمر جاوید باجوه با همتای هندی خود بیپن راوت در طی تماس تلفنی مخفی از وی خواستار برگزاری مذاکرات دوجانبه شد


به گزارش راز نيوز به نقل از خبرگزاری آمریکایی ' نیویورک تایمز'، فرمانده کل ارتش پاکستان قمر جاوید باجوه با همتای هندی خود بیپن راوت در طی تماس تلفنی مخفی از وی خواستار برگزاری مذاکرات دوجانبه شد ، اما همتای هندی وی به قمر جاوید باجوه پاسخ قاطعی در این مورد ارائه نکرده است.

طبق اخبار ارائه شده، این ارتباط قبل از برگزاری انتخابات نخست وزیر پاکستان بوده است. به گفته کارشناسان، امکان دارد دلیل این ارتباط از جانب فرمانده کل ارتش پاکستان قمر جاوید باجوه به منظور جلوگیری از آسیب دیدن امنیت منطقه به دلیل وضعیت بد اقتصادی پاکستان صورت گرفته باشد.

طبق گزارشات، جاوید باجوه طی بیانیه ای نظر خود مبنی بر احتمال ضربه خوردن امینت منطقه به دلیل وضعیت بد اقتصادی پاکستان را ابراز کرده بود. طبق تفکرات باجوه، امکان افزایش ناامنی ها در کشور به دلیل وضعیت خراب اقتصادی وجود دارد و اگر با هند بتوان مذاکرات را انجام داد، علاوه بر حل مسئله کشمیر می توان تجارت خود را نیز افزایش داد، که از این طریق می توان وضعیت اقتصادی پاکستان را نیز بهبود بخشید.

سرپرست معاون بازنشستگی وزارت دفاع ملی ' طلعت مسعود'، در طی انجام مصاحبه ای با ' VOICE OF AMERICA' گفته است : انجام مذاکرات با هند از خواهش های دیرینه دولت و ارتش پاکستان است اما پس از مشاهده ی عدم واکنش هند نسبت به این امر ، خواستیم این مسئله را از جانب فرماندهان ارتش پیگیری کنیم تا شاید این عمل سودمند باشد.
اما فرمانده کل ارتش هند در پاسخ گفته است، که ارتش نمی تواند در امور سیاسی کشور دخالت کند و یا احتمال دارد که دولت هند ،رئیس ارتش کشور را از دادن پاسخی قاطع منع کرده باشد. زیرا در نزد حکومت هند، انجام مذاکرات پاکستان تنها از جانب دولت یا وزارت امور خارجه هند امکان پذیر خواهد بود.

طلعت مسعود در ادامه افزود، البته برقراری روابط پاکستان با هند به نوعی به روابط پاکستان با آمریکا نیز مربوط است. درحال حاضر باتوجه به پالس هایی که از ایالات متحده دریافت می‌شود، به نظر می‌رسد روابط پاکستان با آمریکا و پس از آن با هند نیز به زودی بهبود نخواهند یافت.

شامل جونجو از تحلیلگران سیاسی مقیم لندن و از متخصصین ماهر در زمینه ارتش، در طی مصاحبه خود با 'صدای آمریکا' گفته است که : طبق آئین و قوانین پاکستان، ارتش یک سازمانی است زیر نظر دولت، حال این سوال مطرح میشود که باتوضیحات ارائه شده آیا فرمانده کل ارتش این عمل را با اجازه ی عمران خان و وزارت امور خارجه انجام داده است یا نه؟!
وی افزود، موقعیت و مقام ارتش هند همچون رئیس کل ارتش پاکستان نیست. به همین دلیل در این ارتباط، رئیس ارتش هند با درنظر گرفتن مقام خود در این کشور از دادن پاسخی قاطع به قمر جاوید باجوه، بدون هماهنگی یا مشاورت با دولت و وزارت امور خارجه هند خودداری کرده است. درپی این عمل رئیس کل ارتش پاکستان قمر جاوید باجوه ، این اقدام وی در سطح آسیای جنوبی زیر سوال است و به جای آنکه مسائل مابین دوطرف حل شود، پیچیده تر شده است.

رئیس ارتش پاکستان و هند در سال های گذشته از دوستان همدیگر بوده اند و علاوه بر آن با یکدیگر در ارتش صلحبانان سازمان ملل متحد نیز همکاری داشته اند.

طبق گزارشات کارشناسان هند، نخست وزیر این کشور به نام نرندر مودی در پی تلاش برای پیروزی انتخابات در سال آینده است. وی نمی تواند در چنین شرایطی، مذاکراتی مبنی بر بازسازی روابط مابین هند و پاکستان انجام دهد. زیرا شکست در مذاکرات، برای پیروزی حزب وی در انتخابات خطرناک است. به همین دلیل قبل از برگزاری انتخابات، احتمال انجام مذاکرات هند با پاکستان بسیار کم است.

نخست وزیر پاکستان عمران خان نیز پس از مراسم تحلیف درنخستین سخنرانی خود گفته بود، خواهان برقراری روابطی دوستانه با کشورهای همسایه است.

این درحالی است که خبر ارتباط تلفنی مخفی رئیس ارتش پاکستان با هم منصب خود در هند، از سوی بخش روابط عمومی بین المللی ارتش پاکستان نه تایید شده است و نه تکذیب.

ارسال نظر

 
1