خبر فوری

 
اذعان بانک مرکزی پاکستان به دو برابر شدن نرخ تورم کشور
کد خبر :26560925

01:11 1398/02/31


برچسب ها : بانک مرکزی پاکستان, نرخ تورم, وضعیت اقتصادی,

بانک مرکزی پاکستان در نشست تعیین سیاست های پولی کشور با اعلام افزایش نرخ بهره در کشور، نسبت به افزایش 100 درصدی هزینه ها و دو برابر شدن نرخ تورم در پاکستان اذعان داشت.


 

کراچی: به گزارش راز نیوز بانک مرکزی پاکستان در نشست تعیین سیاست های پولی کشور با اعلام افزایش نرخ بهره در کشور، نسبت به افزایش 100 درصدی هزینه ها  و دو برابر شدن نرخ تورم در پاکستان اذعان داشت.

بر اساس جزئیات منتشر شده، در نشست تعیین سیاست های پولی که به ریاست رضا باقر رئیس بانک مرکزی پاکستان برگزار گردید، سیاست های پولی کشور طی ماه آینده تعیین و اعلام گردید.

بانک مرکزی در این نشست با افزایش 1.5 درصدی نرخ بهره موافقت نمود که بر این اساس نرخ بهره از رقم 10.75 به 12.25 درصد افزایش یافت.

بر اساس اعلام بانک مرکزی علی رغم تشدید سیاست های پولی کشور، حجم بدهی های بخش خصوصی 9.4 درصد است، همچنین بر اساس اعلام بانک مرکزی میزان گرانی محصولات و خدمات در کشور دو برابر افزایش یافته است و نرخ تورم از 3.8 درصد به رقم 7 درصد رسیده است؛ طی سه ماه گذشته با افزایش قیمت مواد خوراکی، حامل های انرژی و دیگر مایحتاج، نرخ تورم افزایش یافته است و امکان افزایش نرخ تورم در سال آینده نیز وجود دارد.

طبق گفته بانک مرکزی پاکستان، دولت طی یک سال مبلغ 4.8 تریلین روپیه از کشورها و موسسات مالی خارجی وام دریافت کرده است.

بر اساس اعلام کمیته سیاست گذاری پولی بانک مرکزی تعیین هزینه های جدید مالیاتی در برنامه بودجه کشور افزایش نرخ تورم خواهد شد و به منظور مقابله با اثرات افزایش نرخ تورم، نیاز به اجرای سیاست های عملی است.

در ادامه این بیانیه بانک مرکزی نسبت به افزایش ماهانه نرخ تورم اظهار نگرانی نموده است و اعلام داشته است کاهش ارزش روپیه نیز می تواند در افزایش نرخ تورم موثر باشد.

طبق بیانیه بانک مرکزی پاکستان، چاپ اسکناس به منظور جبران کسری بودجه و یا افزایش قمیت حامل های انرژی تنها باعث افزایش نرخ تورم در سطح کشور خواهد شد و با توجه به همین نکات، نرخ بهره را افزایش داده ایم.

بانک مرکزی با اشاره به کسری بودجه فعلی آن را چالشی برای کشور توصیف نمود و گفت: کسری دارایی های خالص خارجی بانک ها به بالاترین میزان خود رسیده است و با توجه به هزینه های امنیتی و پرداخت بهره وام ها امکان افزایش کسری مالی وجود دارد.

بانک مرکزی اذعان داشت: میزان وام های دریافتی دولت پاکستان در سال جاری مالی در مقایسه با مدت زمان تیرماه 96 تا اردیبهشت ماه 97، حدود یک و نیم برابر افزایش داشته است و دولت تنها در سال جاری مالی مبلغ 4.8 تریلین روپیه وام خارجی دریافت نموده است.

بانک مرکزی در پایان با اشاره به نوسانات شدید نرخ ارز در پاکستان اعلام کرد: نرخ روپیه در کشور طی روزهای اخیر با نوسان قابل توجهی مواجه است، در صورتی که نرخ ارز بیش از اندازه با نوسان روبرو گردد وارد میدان خواهیم شد.

ارسال نظر

 
1