خبر فوری

 
ادامه اجتماعات جنبش دموکراتیک پاکستان به منظور سرنگونی دولت فدرال و افشای مداخلت های ارتش در سیاست
کد خبر :1990084574

17:08 1399/09/25


برچسب ها : اجتماع, اختر مینگل, ارتش پاکستان, جنبش دموکراتیک پاکستان, حزب مسلم لیگ نون, حزب ملی بلوچستان, دولت فدرال, عمران خان, فضل الرحمن, مریم نواز, نواز شریف,

جنبش دموکراتیک پاکستان با برگزاری اجتماع بزرگی در لاهور، خواستار استعفای دولت فدرال و دست کشیدن ژنرال های مقتدر ارتش از مداخلت در سیاست شد.


لاهور: به گزارش راز نیوز| اجتماع اخیر جنبش دموکراتیک پاکستان PDM در پارک گریتر اقبال لاهور برگزار شد که با واکنش تند در سطح درج شکایت علیه رهبران اپوزیسیون مواجه بود.

نواز شریف

نواز شریف رهبر حزب مسلم لیگ (ن) با شرکت از طریق ویدیو کنفرانس در این اجتماع، ضمن ادامه دادن به سخنرانی های ضد ارتش و هیئت حاکمه خود، اظهار داشت که برخی از ژنرال ها به جای بازی جنگی، درگیر یک بازی سیاسی هستند. تنها عمران خان نخست وزیر پاکستان مسئول بحران فعلی کشور نبوده و برخی از ژنرال های درگیر در مهندسی سیاسی نیز مسئول آن هستند که باعث شده ارتش را به یک نهاد جنجالی تبدیل کنند. وی افزود: اکنون راه حلی جز تغییر نظام فعلی نیست، این کشور نمی تواند بیش از این مداخلت های غیر جمهوری را تحمل کند.

نواز شریف نخست وزیر اسبق پاکستان اظهار داشت که امروز ما خواستار کشوری هستیم که در آن دولت بالای دولت نباشد. آیا ما پس از آزادی از چنگال انگلیس ها، باید غلام چند ژنرال شویم؟ آیا شما چنین غلامی را می پذیرید؟ اعضای ما در مجلس ملی جنبش استعفای خود را آغاز کرده اند و با وجود بسیاری از تاکتیک های منفی، آنها مانند کوه ایستاده اند و هیچ ضعفی نشان نمی دهند. هر وقت جنبش دموکراتیک پاکستان و مولانا فضل الرحمن (رهبر جنبش) در این رابطه دستورالعملی صادر کنند، ما آنها را اجرا خواهیم کرد. (شایان ذکر است تاکنون چند تن از اعضای احزاب اپوزیسیون در مجلس ملی و مراد علی شاه وزیر ارشد ایالت سند استعفا های خود را ارائه کرده اند. ) وی در ادامه با اشاره به اوضاع نامناسب سیاسی اقتصادی کشور، خاطر نشان کرد که تمامی این مشکلات زیر سر چند تن از ژنرال ها است. ارتش باید از سیاست دور باشد، نباید از این نهاد برای اهداف سیاسی استفاده شود، کارخانه های مهندسی سیاسی را ببندید، نباید آراء مردمی را غارت کنید، به رای احترام گذارید. وی خطاب به چند تن از ژنرال های ارتش پاکستان بدون ذکر نام، گفت: شما ها برای اهداف سیاسی خود رهبران سیاسی را زندانی می کنید. زمانیکه یک ژنرال (فرمانده اسبق سازمان اطلاعاتی ISI) به منزل قاضی می رود و می گوید که نباید نواز شریف و دخترش را رها کنی، و پس از آنکه این سخنان برملا می شوند، چه اقدامی علیه این ژنرال صورت می گیرد...؟ بلکه برعکس او را تشویق و ارتقاء درجه می دهند.

 

فضل الرحمن  

فضل الرحمن رهبر جنبش دموکراتیک پاکستان PDM  و رهبر جمعیت علمای اسلام (ف) طی سخنرانی در این اجتماع، در رابطه با راهپیمایی اسلام آباد، گفت: مسیر مردم را باز کنید، در غیر این صورت می تواند به مقابله مردم و هیئت حاکمه منجر شود. من امروز به قدرت دفاعی خود و هیئت حاکمه هشدار می دهم که مسیر مردم را باز کنید، اجازه دهید مردم به اسلام آباد برسند، دولت برای مردم خواهد بود، سیستم تقلب ادامه نخواهد یافت. نکند شاهد روزی باشیم که هیئت حاکمه با مردم مقابل یکدیگر قرار گرفته اند. زخم هایی که هیئت حاکمه طی تقلب و با روی کار آوردن دولت فعلی وارد کرده است، درحال عمیق تر شدن هستند.

وی ضمن آگاه سازی مردم از تصمیمات اعضای جنبش، خاطر نشان کرد که "پارلمان استقلال خواهد داشت، اجازه نخواهیم داد پارلمان را گروگان گیرند، به نقش سازمان های امنیتی و هیئت حاکمه در سیاست، پایان خواهیم داد و تصور یک عدالت آزاد و مستقل معرفی می شود. انتخابات آزاد برگزار خواهند شد و حقوق ایالت ها و اصلاحیه 18 حفظ خواهد شد" .

بلاول بوتو

بلاول بوتو رهبر حزب مردمی پاکستان ppp نیز اظهار داشت که مسیر دیگری وجود ندارد، زمان گفتگو و دیالوگ ها به پایان رسید، زین پس راهپیمایی بزرگ برگزار می شود، ای اسلام آباد، ما در راه هستیم. دیگر به تماس گرفتن پایان دهید، ما با رسیدن به اسلام آباد، دولت جعلی و ناشایست را مجبور به استعفا خواهیم کرد. ما عروسک خیمه شب بازی (دولت فدرال) را به چالش می کشیم، ما تسهیل کنندگان آن را به چالش می کشیم، تا ما بتوانیم حق قدرت را به مردم بدهیم. من به شما تضمین می دهم که این سیاستمداران خیمه شب بازی و انتخاب شده (ارتش) به زودی به خانه هایشان خواهند رفت.

 

مریم نواز

مریم نواز دختر نواز شریف نیز ضمن سخنرانی در این اجتماع، گفت: عمران خان نخست وزیر می گوید که آماده مذاکرات با اپوزیسیون در مجلس است، کدام مجلس؟ همان مجلسی که یک سرهنگ بازنشسته سازمان ISI آن را اداره می کند، آنجا می خواهی بنشینی و صحبت کنی؟  همان مجلس سنایی که امروز توسط یک سرگرد بازنشسته اداره می شود، می خواهی در آن صحبت کنیم؟ وی در ادامه سخنان خود اظهار داشت که کل اسلام آباد از اسم این سرگرد بازنشسته آگاه است.

مریم نواز در ادامه، گفت: اجتماع سال 2011 میلادی عمران خان توسط ژنرال پاشا رئیس اسبق آی اس آی صورت گرفته بود، مردم لاهور امروز بنیان تغییراتی را که سال 2011 میلادی زیر مناره پاکستان گذاشته شد را همین جا دفن کردند.

سردار اختر مینگل

سردار اختر مینگل رهبر حزب ملی بلوچ BNP، گفت: من درمورد آنچه مردم بلوچستان طی 70 سال تحمل کرده اند با شما صحبت می کنم، ما چیزهای زیادی از دست دادیم و هرگز صلح را ندیدیم. شمایی که امروز علیه موجود فضایی در این محوطه جمع شده اید، ما 70 سال است که درحال مقابله با هراس افکنی و خوف آنها (ارتش) هستیم. چه کسی مسئول تصمیمات غیراخلاقی آنها است؟ ظلم و ستمی که از 70 سال ادامه دارد، او مسئول این امر نیست، بلکه استان بزرگی است که امروز در این مکان حضور دارد. هم اکنون کنترل این جن وظیفه شما است. وی خطاب به اعضای جنبش دموکراتیک، گفت: اگر شما به دنبال نجات کشور هستید، پس این مخلوق فضایی را هل داده و حقیقت آن را آشکار سازید. به آن بقبولانید که این کشور برای مردم آن است. به گفته اختر مینگل، اگر نمی خواهید این کشور به بنگلادش دوم تبددیل شود، مسئولیت شما این است که این موجود فضایی را مهار کنید. امروز عزت و آبروی خواهران و مادران ما درامان نیست، ما امروز نیز با سر دادن شعار جمهوری، به میدان برای حفظ آن آمده ایم. اما برای دفاع از نوامیس و عزت ما کسی برنخاست. مادران ما درحال در به در شدن هستند اما کسی نیست که مراقب آنها باشد. وی افزود: خود مریم نواز می گوید که چگونه زنان و دختران بلوچ با اشک های خود خواستار آزادی و بازگردانی افراد ربوده شده خود (توسط ارتش پاکستان) شده اند. آیا واقعا این یک دولت اسلامی است، آیا این یک دولت جمهوری است؟ آیا واقعا ما آزاد هستیم؟

شایان ذکر است دولت فدرال پس از برگزاری این اجتماع، علیه رهبران اپوزیسیون شکایت نامه هایی درج کرده و مدعی شد که حین برگزاری این اجتماع، قفل درب های پارک شکسته شده و اعضای اپوزیسیون به زور وارد محوطه شده اند که مبلغ حدودی این خسارت ها 7 میلیون و 200 هزار روپیه برآورد شده است. گفتنی است دولت براساس ماده 1967 قانون درآمد زمین تصمیم به مقابله با جنبش دموکراتیک پاکستان را گرفته است. همچنین پرونده ای علیه مریم نواز نایب رئیس حزب مسلم لیگ (ن) به دلیل نقض پروتکل های بهداشتی و قانون سیستم صوتی از جمله خواجا سعد رفیق، احسن اقبال، شاهد خاقان، راناثناالله، خواجا آصف، طلال چودری، ایایز صادق، ملک پرویز، رانا مبشر اقبال، شیخ روحیل اسغر، اورنگزیب و دیگر افراد درج شده است.  

ارسال نظر

 
1