خبر فوری

 
 
احزاب مذهبی تنها 9% درصد آراء را کسب کردند.
کد خبر :207141146

21:21 1397/05/11


مجلس ملی پاکستان : احزاب مذهبی تنها 9% درصد آراء را کسب کردند.


 

مجلس ملی پاکستان : احزاب مذهبی تنها 9% درصد آراء را کسب کردند.

کراچی :در انتخابات 25 جولای، 12 حزب مذهبی شرکت کردند که توانستند تنها 523 هزار و 285 رأی را ازآن خود کنند. یعنی این احزاب توانستند تنها 9/58 درصد آراء را به خود اختصاص دهند.

به گزارش خبرگزاری دان : با وجود افزایش تعداد احزاب مذهبی شرکت کننده در این دوره از انتخابات پاکستان ، با کاهش آراء نسبت به انتخابات دور گذشته از انتخابات مواجه شدند.

به گفته کمیسیون انتخاباتی پاکستان : این احزاب مذهبی در ایالت پنجاب توانستند 274 هزار و 856 رأی را ازآن خود کنند.
اما این تنها 7/98 درصد آراء کسب شده توسط این احزاب در پنجاب است.

برخلاف آراء کسب شده از سوی احزاب مذهبی در پنجاب، این احزاب در ایالت سِند نیز موفق تر بودند که مجموع آراء آنها : 1 میلیون و 116 هزار و 664 رأی بوده است. درحالیکه این تنها 10/57 درصد آراء در ایالت سِند بوده است.

اما این احزاب بیشترین آراء را توانستند در ایالت خیبر پختون خواہ بدست آورند. که این احزاب در ایالت خیبر پختون خواہ موفق به کسب 18/84 درصد آراء ایالتی در این ایالت شدند درحالیکه در بلوچستان نیز موفق به کسب 16/78 درصد از آراء ایالتی شدند.


در انتخابات برگزار شده 5 حزب از احزاب مذهبی با متحد شدن توانستند جمعا 250 هزار رأی به همراه 12 جایگاه در مجلس ملی را ازآن خود بکنند اما این رقم نسبت به انتخابات برگزار شده درسال 2002 بسیار ناچیز است چون در آن موفق به کسب 350 هزار رأی و 31 جایگاه در مجلس ملی شدند.


پس از اعلام منع شرکت در انتخابات برای حزب جماعت اسلامی در سال 2008 بقیه احزاب متحد وی نیز تصمیم به مستقل شدن از این حزب را گرفتند، درحالیکه حزب جمعیت اسلامی در سال 2013 به تنهایی توانست 760 هزار رأی را ازآن خود کند اما همین حزب در انتخابات سال جاری توانست 960 هزار رأی را برای خود جمع آوری بکند.

به همین ترتیب احزابی همچون :
نظریه علمای اسلام ، جمعیت علمای پاکستان (نورانی)، مجلس وحدت مسلمین و حزب اتحاد سنی، برای بدست آوردن رای در انتخابات سال جاری، نسبت به کسب آراء انتخابات در دور گذشته ناموفق تر بودند.

این درحالی است که این احزاب پس از تلاش های زیاد برای کسب آراء در انتخابات، نسبت به سال های گذشته، در انتخابات سال جاری ناموفق تر بودند، درحالی‌که حزب تازه تأسیس ‌‌شده ای به نام تحریک لبیک پاکستان(TLP )،  با شرکت در انتخابات توانست به عنوان پنجمین حزب موفق در انتخابات سال جاری،  بیشترین آراء را نسبت به احزاب مذهبی قدیمی در اکثر نقاط کسب بکند. این حزب جدید توانست 2میلیون و 234 هزار و 38 رأی در کل پاکستان را از آن خود بکند.

این نکته قابل تفکر است که باوجود تعداد بالای نامزدهای این حزب در سرتاسر پاکستان و تعداد بالای آراء اکتسابی تنها موفق به، بدست آوردن 2 جایگاه در مجلس ملی شده است!!!

ارسال نظر

 
1