خبر فوری

 
 
احتمال خروج یک هزار نیروهای نظامی آمریکایی از افغانستان
کد خبر :1656046559

16:56 1397/11/27


برچسب ها : ارتش آمریکا, اسکات میلر, افغانستان, جوزف ووتل,

علی رغم عدم نهایی شدن مذاکرات صلح در افغانستان، فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرد که امکان آن وجود دارد ارتش آمریکا شمار نظامیان این کشور در افغانستان را کاهش دهد.


 

مسقط: به گزارش راز نیوز به نقل از خبرگزاری دان، علی رغم عدم نهایی شدن مذاکرات صلح در افغانستان، فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرد که امکان آن وجود دارد ارتش آمریکا شمار نظامیان این کشور در افغانستان را کاهش دهد. بهینه‌سازی و ساده‌سازی نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان و قائل شدن یک نقش نطارتی برای آنان دور از کانون بحران در دستور کار وزارت دفاع آمریکا قرار گرفته است.

جوزف ووتل افزود:  تصمیم کاهش حدود ۱۴ هزار نظامی این کشور در افغانستان هیچگونه ارتباطی با مذاکرات صلح ندارد.

وی گفت: این تصمیم در ادامه تلاش‌های ژنرال اسکات میلر صورت میپذیرد که در مهر ماه سال جاری، برای بهینه‌سازی منابع آمریکا در افغانستان روی کار آمد.

وی خاطر نشان کرد: این کاری است که او پس از پذیرش مسئولیت خود آغاز کرده و می‌خواهد منابع‌مان را کارآمدتر و مؤثرتر کند.

تصمیم میلر نشان‌دهنده تغییراتی است که پس از سال‌ها مشاهده می‌شود. در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما تلاش می‌شد تا خروج نیروهای ارتش آمریکا از افغانستان کند و یا متوقف شود.

مشخص نیست که کاهش نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان تا چه حد میسر باشد. وزارت دفاع آمریکا شمار نیروهای آمریکایی در افغانستان را حدود ۱۴هزار نفر اعلام کرده اما در همان حال یادآوری کرده که ممکن است تعداد نیروهای نظامی مستقر در افغانستان متغیر باشد.

جوزف ووتل در گفتگو با اصحاب رسانه، در پاسخ به این پرسش که آیا ژنرال میلر، فرمانده نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان برای بهینه‌سازی این نیروها  بیش از یک ‌هزار نیروی نظامی را از افغانستان خارج می‌کند اظهار داشت:احتمالاً وی چنین خواهد کرد.

فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا افزود: برخی نیروها در نقاط دورتر مستقر خواهند شد و از دور بر جنگ نظارت خواهند کرد و این آسیب‌رسانیِ طولانی‌ترین حضور آمریکا در یک جنگ را کاهش خواهد داد.

هزینه‌ها به طور فزاینده‌ای محور مذاکرات کابل و واشنگتن بوده است. محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان به‌تازگی با ارسال نامه‌ای به ترامپ به وی پیشنهاد کاهش هزینه‌های ایالات متحده در افغانستان را داد.

رؤیا رحمانی، سفیر افغانستان در واشنگتن در این باره گفت: چگونگی انجام این کار به‌شکل موثر، موضوعی است که ما به مدت طولانی درباره آن تلاش خواهیم کرد.

روز گذشته، پنج‌شنبه ۲۵ بهمن وزیران دفاع کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، در دومین روز نشست خود در بروکسل اوضاع افغانستان را بررسی و بر ادامه پشتیبانی‌های مالی و آموزشی از نیروهای امنیتی افغانستان تأکید کردند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در یک نشست خبری در پایان نشست دو روزه وزیران دفاع ناتو تأکید کرد که مأموریت در افغانستان هنوزهم یک اولویت ناتو است.

او گفت: اوضاع در افغانستان همچنان سخت است اما ما شاهد روند جاری صلح در این کشور هستیم. مأموریت پشتیبانی قاطع ما برای آموزش، مشاوره و کمک به نیروهای امنیتی افغانستان ادامه دارد تا این نیروها با هراس‌افکنی بجنگند و شرایط برای صلح فراهم شود.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان در ماه‌های اخیر چهار بار مذاکره با طالبان و کشورهای مختلف را به پیش برده تا به جنگ ۱۷ ساله در افغانستان پایان دهد. او پنجمین دور سفرهای خود را از ۱۰ تا ۲۸ ماه فوریه (۲۱ بهمن تا ۹ اسفند) آغاز کرده و در این مدت از بلژیک، آلمان، ترکیه، قطر، افغانستان و پاکستان، دیدار خواهد کرد.

ارسال نظر

 
1