خبر فوری

 
 
اتهامات بی بی سی علیه ایران / بررسی موضوع حملات ایران به مناطق مرزی پاکستان توسط رئیس مجلس سنای پاکستان
کد خبر :1035947011

16:56 1398/01/09


برچسب ها : ایران, بلوچستان, بمباران, پاکستان, تیراندازی, حمله, مرز,

کشور ایران مناطق نزدیک مرزهای پاکستان_ایران را بدون هدف خاصی مورد بمباران قرار می دهد.


 

به گزارش راز نیوز به نقل از بی بی سی، کشور ایران مناطق نزدیک مرزهای پاکستان_ایران را بدون هدف خاصی مورد بمباران قرار می دهد.
این خبرگزاری پس از انجام مصاحبه ای با مردم محلی نوشت : به دلیل بمباران منطقه، شبها کودکان نمی توانند با آرامش استراحت کنند. یکی از مردم محلی روستای تالاب به نام قیوم در این مصاحبه به بی بی سی گفت : اگر پس از غروب خورشید من به این منطقه بروم، نیروهای مرزی ایران خودرو را هدف تیراندازی قرار می دهند.

تالاب یکی از روستا های مرزی پاکستان و ایران است که فاصله آن با مرز ایران تنها نیم کیلومتر است. مقابل این روستا ایست بازرسی نیروهای مرزی ایران و در پشت آن پایگاه نظامی نیروهای اف سی پاکستان و با فاصله کمتری مقر نیروهای محلی وجود دارد. جمعیت سنی بلوچ در دو طرف مرزها ساکن هستند .
قیوم به بی بی سی ظرف پنج کیلویی روغنی را نشان داد که در آن تکه هایی از موشک های شلیک شده از سوی ایران بود. وی طی اشاره به سوراخ هایی که در دیوارهای مغازه اش وجود داشت گفت : این سوراخ ها در اثر تیراندازی نیروهای مرزی ایران بوجود آمده اند.

قیوم در ادامه از شکایت تیراندازی و بمباران نیروهای مرزی به نیروهای اف سی پاکستان خبر داد و گفت : FC می گوید که دست های ما بسته است و باید با پایتخت تماس بگیرم. قیوم همچنین با نماینده منطقه در مجلس پاکستان در این رابطه گفتگو کرد اما تاکنون پاسخی به وی داده نشده است.

تالاب روستای استان چاغی است که در فاصله 40 کیلومتری از تفتان واقع شده است. مرز مشترک‌ کشورهای ایران و پاکستان به طول 904 کیلومتر است که استان های چاغی، واشک، پنجگور ، کیچ، تربت و گوادر از ایالت بلوچستان در امتداد آن قرار دارند.

نجیب الله یکی از جوانان منطقه مصاحبه با بی بی سی، دو تکه از بقایای موشک های شلیک شده از سوی نیروهای ایرانی در نزدیکی زمین خود را نشان داد. نجیب الله خاطر نشان کرد، درصورتی که این موشک ها به شخصی یا به پمپ آب نزدیک زمین کشاورزی برخورد می کردند، متحمل خسارت جانی یا مالی می شدیم. شب های نادری هستند که در آن نیروهای مرزی ایران تیراندازی با بمباران نکرده باشند.

این خبرگزاری در تحلیل خود در این میان نوشت : درحالی که کودکان میان مناطق تالاب تا تفتان به طور آزادانه بازی می کنند و خوشحال هستند، اما خوف و هراس را می توان در میان مردم این منطقه مشاهده کرد. با غروب خورشید، مردم روستا خود را در منزلشان حبس می کنند.

روستا جمعیتی بالغ بر 150 خانوار داشت، اما به دلیل چنین اقدامات نیروهای امنیتی، جمعیت به نصف کاهش پیدا کرده است. یکی از نظامیان نیروهای امنیتی محلی ( لیویز ) در این رابطه با اشاره به بقایای موشک های شلیک شده، اذعان داشت که این بقایای موشک هایی هستند که نیروهای ایرانی به داخل پاکستان شلیک می کنند. نمی گذارند حتی به مرزها نزدیک شویم، درصورت نزدیک شدن به طور فوری به سوی ما تیراندازی می کنند. درپی تیراندازی نیروهای ایرانی تعدادی از مردم نیز زخمی شده اند.
مرز مشترک ایران و پاکستان در منطقه تالاب مقداری حصار کشی شده است، اما این درحالی است که تا دو دهه قبل،مردم دو طرف به راحتی برای دید و بازدید به آن سوی مرزهای مشترک سفر می کردند.

پس از ربوده شدن 11 تن از نیروهای مرزی ایران توسط جیش العدل، چندی پیش 9 تن از آنها طی دو مرحله آزاد شدند، که این اقدام در منطقه چاغی انجام شد.
جیش العدل گروهک سنی است که پس از به هلاکت رسیدن رهبر گروهک جندالله " عبد المالک ریگی " تشکیل شد. گروهک در سال 2005 میلادی علاوه بر حمله به رئیس جمهور اسبق " محمود احمدی نژاد "، حملات بسیار زیادی در کشور ایران انجام داده است.

نجیب الله جوان مقیم روستای تالاب، هدف از تیراندازی و بمباران مناطق مرزی پاکستان توسط نیروهای امنیتی را تخلیه شدن این مناطق از مردم خواند. وی افزود : نیروها پس از تیراندازی می گویند : اینها جند الله یا قاچاقچی هستند اما تمامی این سخنان دروغ است. آن قدر تیراندازی شدید انجام می شود که مردم نمی توانند از خانه هایشان خارج شوند.

معاون کمیساریا منطقه چاغی " فتح خان خجک" در اظهاراتش در گفتگو با بی بی سی، خبر تیراندازی نیروهای مرزی به داخل خاک پاکستان همچون چاغی و هوشاب را تایید کرد و گفت : در این رابطه با مقامات ایرانی نیز گفتگویی انجام داده و اعتراض کرده ایم. در این میان طرفین در این رابطه توافق کردند که درصورتیکه مجددا چنین اتفاقی انجام شود، مقامات میرجاوه ایران به همراه مقامات محلی کشور پاکستان از محل دیدن خواهند کرد.
وی خاطر نشان کرد که قاچاقچیان مواد مخدر افغانستان از این منطقه به داخل ایران وارد می شوند.
در کشورهای ایران و پاکستان سه کمیته در سطوح مختلف مرزی وجود دارند.

سال گذشته، دراثر بمباران و تیراندازی نیروهای ایرانی ، 4 تن از مردم محلی جان باختند و 6 تن نیز زخمی شدند، اما باوجود انتشار خبرها در خبرگزاری ها، دولت پاکستان هیچ گونه واکنش جدی در این زمینه از خودش نشان نداد.
در فوریه سال جاری میلادی، اتوبوس حامل نیروهای سپاه پاسداران هدف حمله انتحاری قرار گرفت. ایران پس از این اقدام، در هشداری به پاکستان اعلام کرد که باید علیه گروه های تروریستی اقدام کند، در غیر این صورت ایران تحت قوانین بین المللی می تواند خودش عناصر تروریستی را هدف قرار دهد.

بی بی سی در پایان نوشت : ایران، پاکستان را متهم به فراهم کردن پناهگاه برای تروریست های جیش العدل می کند، اما پاکستان به طور دائم این اتهام ایران را تکذیب کرده است. پس از حمله انجام شده، اثرات منفی تنش در روابط دو کشور را مردم مرزی احساس می کنند.

 

لازم به ذکر است که پس از انتشار خبر فوق در رسانه های پاکستان ، موضوع وارد مرحله حساسی شده است که در پی آن صادق سنجرانی رئیس مجلس پاکستان ، شخصا مسئله را مورد پیگیری قرار داده و نامه ای به معاون وزیر امور خارجه نوشته است .


این درحالی است که خبرگزاری اردو پوینت پاکستان در این رابطه نوشت : نیروهای مرزی ایران به طور مداوم از چند روز گذشته، مناطق مرزی ایالت بلوچستان را هدف بمباران خود قرار داده اند. خبر ها حاکی از آن است که نیروهای مرزی ایران مناطق مرزی ایالت بلوچستان همچون چاغی را بدون دلیل خاصی از چند روز گذشته هدف حملات خود قرار داده اند. مردم محلی در این رابطه می گویند که پس از غروب خورشید، حملات نیز آغاز می شوند، که حملات منجر به وارد شدن خسارت هایی شده است.
صادق سنجرانی رئیس مجلس سنای پاکستان ، پس از متوجه شدن از بمباران مناطق مرزی ایالت بلوچستان از جانب نیروهای ایرانی از طریق وصول شکایت های مردمی، از معاون وزیر امور خارجه پاکستان خواستار فراهم کردن گزارشی در این رابطه طی 15 روز آتی شد. وی در دستور خود گفت : باید در گزارش ، اقدامات انجام شده از سوی دولت نیز ذکر شود. وی در نامه رسمی خود به معاون وزیر امور خارجه پاکستان نوشت : پس از انجام بررسی های لازمه و گفتگو با مقامات ایران، گزارش طی 15 روز آینده باید تحویل من داده شود.

ارسال نظر

 
1