خبر فوری

 
اتهامات افسار گسیخته توهین به مقدسات در پاکستان
کد خبر :1635434354

13:43 1401/07/19


برچسب ها : TLP, افراد تکفیری, افراط گرا, افراط گرایان اهل سنت, تحریک لبیک پاکستان, توهین, توهین رسالت, تکفیری, قانون توهین رسالت و مذهب,

براساس گزارشی که در رسانه پاکستانی در خصوص افزایش اتهام زنی های مذهبی منتشر شده، آمده است که از تشکیل پاکستان تاکنون چندین نفر به اتهام "توهین به مقدسات" به قتل رسیده اند...


پنجاب: به گزارش راز نیوز| براساس گزارشی که در رسانه پاکستانی در خصوص افزایش اتهام زنی های مذهبی منتشر شده، آمده است که از تشکیل پاکستان تاکنون چندین نفر به اتهام "توهین به مقدسات" به قتل رسیده اند. به گفته متخصصان، دولت برای کنترل جرایم این چنینی موظف است تا برخورد شدیدی را با متهمان داشته باشد.

براساس گزارش، فعالان حقوق بشر، سیاستمداران و اعضای جوامع اقلیت در پاکستان نگرانی جدی خود را نسبت به افزایش جنایات نفرت انگیز و اتهامات توهین به مقدسات در این کشور را ابراز داشته اند. این سازمان ها و افراد مدعی هستند که عواملی چون فرهنگ نجات از مجازات، عنصر رعب، ظهور برخی گروه های مذهبی و عدم عملکرد مناسب دولت باعث شده اند تا این روند وخامت بیشتری به خود گیرد. همچنین برخی از فعالان براین باورند که افزایش چشم گیر مدارس دینی وهابی و اهل سنت نیز از عوامل موثر در ازدیاد افراط گرایی در پاکستان می باشند.

خانم نغمه اختیار از فعالان سیاسی می گوید که شاهد افزایش سریع مدارس دینی در ایالت سند بوده ایم، بیست سال قبل ما در ایالت سند به این مقدار مدرسه دینی نداشتیم، درحالیکه امروز در هر محله و منطقه ای می توانیم یک مدرسه دینی ببینیم.  

یکم اکتوبر-9 مهر ماه سال جاری یکی از دانش پژوهان مدرسه دینی در شهر میرپور ماتیلو شهرستان گوتکی ایالت سند یک فرد معلول را به اتهام توهین به مقدسات آتش زد و زمانیکه فرد قربانی برای خاموش کردن آتش خود را به داخل حوض آب نزدیک پرتاب کرد، این دانش پژوه با خفه کردن او را به قتل رساند. این عمل باعث ایجاد وحشت میان اقشار مختلف جامعه شد. پس از انتشار ویدیوی این اقدام، مردم با نگرانی جدی روبرو شدند.

 

 

همچنان خوف و هراس ناشی از این اقدام میان جامعه حاکم بود که قتل یک مداح شیعه به اسم عالم نوید عاشق در ایالت پنجاب موجی از غم و اندوه را میان اقشار مختلف حاکم کرد. پیش از این یکی از علمای دینی افراط گرای ایالت پنجاب پیشنهاد داده بود تا زنان باردار فرقه احمدی کشته شوند. شایان ذکر است فرقه احمدی (قادیانی) اقلیتی هستند که براساس قانون در پاکستان غیرمسلمان شناخته می شوند.

سازمان های حقوق بشری بر این باورند که بیشتر اتهامات توهین به مقدسات در پاکستان به عنوان سلاحی علیه مخالفان برای حل و فصل منافع شخصی، اختلافات مالکیتی یا مسائل جزئی استفاده می شود. از سال 1947 میلادی تا 2021 میلادی به 1415 نفر اتهام توهین به مقدسات زده شد. براساس گزارش مرکز تحقیقات و مطالعات امنیتی یک اندیشکده غیردولتی در اسلام آباد، از 81 نفری که تاکنون به اتهام توهین به مقدسات کشته شده اند، 10 زن و 71 نفر مرد بوده اند.

نقش تحریک لبیک پاکستان

در طول 14 سال گذشته شاهد محبوبیت بسیار زیاد یک سازمان مذهبی به نام تحریک لبیک پاکستان TLP بوده ایم، این سازمان مذهبی افراط گرا با هرگونه اصلاحیه قوانین در زمینه توهین به مقدسات به سختی مخالفت می کند و به همین منظور با تحصن سنگین خود در سال 2017 میلادی، اسلام آباد را فلج کرده است. بسیاری از منتقدان مدعی هستند که این سازمان نه تنها به طور وحشیانه ای به اقلیت های کشور حمله می کند، بلکه هرکسی را که جرات به چالش کشیدن دیدگاه های آن را داشته باشد نیز هدف قرار می دهد . این سازمان پیش از این در مسئله حمایت رئیس جمهور فرانسه از توهین کنندگان به مقدسات مسلمانان، بر دولت فدرال پاکستان فشار آورده بود تا سفیر فرانسه را از کشور اخراج کند و به دلیل عدم پذیرش این درخواست، دولت فدرال را مورد انتقاد قرار داده بود. همچنین گفته می شود یک فرد فرقه احمدی که چند هفته قبل به قتل رسیده بود، توسط یکی از پیروان تحریک لبیک به قتل رسیده است.

 

بخوانید: تصمیم دولت پاکستان برای بررسی "برنامه اقدام ملی" پس از حادثه قتل تبعه سریلانکایی

            ابراز نگرانی اتحادیه اروپا از وضعیت تاسف بار حقوق بشر در پاکستان

ارسال نظر

 
1