خبر فوری

 
اتاق بازرگانی لاهور: توافقنامه تجارت ترجیحی برای افزایش حجم مبادلات تجاری پاکستان و تونس بسیار ضروری است
کد خبر :25512294

13:49 1401/08/05


برچسب ها : اتاق بازرگانی و صنایع لاهور, برهان الکامل, پاکستان و تونس, تجارت ترجیحی, تجارت دوطرفه, سفیر تونس, لاهور, همکاری دوجانبه,

برهان الکمال سفیر تونس در اسلام آباد با شرکت در اجلاس اتاق بازرگانی و صنایع لاهور با تاکید بر استفاده تجار پاکستان طی همکاری با تجار تونسی از ظرفیت تجارت و سرمایه گذاری، گفت: تونس مسیر مهمی برای دسترسی به بازارهای اتحادیه اروپا و آفریقا می باشد.


لاهور: به گزارش راز نیوز| برهان الکمال سفیر تونس در اسلام آباد با شرکت در اجلاس اتاق بازرگانی و صنایع لاهور با تاکید بر استفاده تجار پاکستان طی همکاری با تجار تونسی از ظرفیت تجارت و سرمایه گذاری، گفت: تونس مسیر مهمی برای دسترسی به بازارهای اتحادیه اروپا و آفریقا می باشد. هیئت تجاری لاهور به منظور بررسی فرصت های سرمایه گذاری و تجارت به تونس سفر کند.

وی افزود: تجار دو کشور طی همکاری متقابل می توانند در ارزیابی و جستجوی فرصت های بازرگانی میان دوکشور نقش خود را ایفا کنند و بازدید هیئت اتاق بازرگانی لاهور از تونس عملکرد مهمی در این زمینه ایفا خواهد کرد.

سفیر تونس با اشاره به این نکته که کشورش قرار داد های تجارت ترجیحی را با بسیاری از کشور ها منعقد کرده است، خاطر نشان ساخت که پاکستان برای افزایش صادرات خود به کشورهای اتحادیه اروپا، آفریقا و خاورمیانه می تواند از آنها بهره مند شود. پاکستان از طریق تونس همچنین می تواند صادرات مجدد داشته باشد. دو کشور روابط سیاسی خوبی دارند که باید شاهد انعکاس آن در تجارت نیز باشیم.

برهان الکمال گفت: امکانات زیادی برای برنامه ریزی های مشترک در بخش های مختلف میان دو کشور وجود دارد، تونس می تواند به مقدار زیادی کود و لباس های مستعمل را به پاکستان صادر و برنج، محصولات نساجی و پنبه را از آن وارد کند. 80 درصد صادرات تونس به اتحادیه اروپا و تنها 20 درصد دیگر به آمریکای شمالی، آفریقا، کشورهای آسیایی، چین و ژاپن می باشد. اقدامات عملی برای تسهیل صدور رواید برای تجار درحال انجام می باشند.

کاشف انور رئیس اتاق بازرگانی و صنایع لاهور در این میان طی سخنرانی خود دو کشور پاکستان و تونس را برادر اسلامی و دوست عنوان کرد و با مطرح کردن همکاری و حمایت دو کشور از مواضع یکدیگر در هر سطحی، اظهار داشت: صادرات ما به تونس در سال 21-2020 حدود 10.2 میلیون دلار و در سال 22-2021 با افزایش معمولی به ارزش 17.2 میلیون دلار بوده است. درحالیکه در همین بازه زمانی واردات ما از تونس از 3.1 میلیون دلار به 2.1 میلیون دلار کاهش داشته است. دو کشور با بهره مندی از بخش های مستحکم متقابل، ضروری است برای یکدیگر فرصت های موجود را جستجو کنند که این امر باعث افزایش قابل توجه حجم تجاری دوجانبه می شود که اتاق های بازرگانی بزرگ هر دو کشور باید نقش اساسی در این زمینه ایفا کنند.

وی گفت: تونس یکی از کشورهای بزرگ تولید کننده روغن زیتون در جهان می باشد و از پاکستان برای عضویت در اتحادیه بین المللی زیتون حمایت کرده است، بنابراین می توان از تخصص تونس برای کشت زیتون در پاکستان استفاده کرد و نیاز مبرمی به انتقال فناوری و سرمایه گذاری مشترک در این بخش وجود دارد. تعدادی از شرکت های خصوصی از چند سال گذشته در حال کشت زیتون در پاکستان می باشند و تعدادی نیز کارخانه های استخراج روغن زیتون را راه اندازی کرده اند. پاکستان با همکاری تونس نه تنها می تواند واردات روغن زیتون را به زودی متوقف سازد بلکه می تواند در چند سال آتی به یکی از کشورهای صادر کننده این محصول نیز تبدیل شود.

عدنان خالد بت نایب رئیس اتاق بازرگانی لاهور در صحبت های خود امکانات گسترده برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور در بسیاری از بخش ها از جمله منسوجات، محصولات چرمی، ابزار جراحی، تجهیزات ورزشی، دارویی، قطعات خودرو، فناوری اطلاعات، گردشگری، آموزشی و دفاعی را مطرح کرد .

گفتنی است اعضای اتاق بازرگانی لاهور توافقنامه تجارت ترجیحی میان پاکستان و تونس را از نیازهای مبرم دانسته و گفتند: این امر در افزایش حجم تجاری دوجانبه کمک خواهد کرد.

ارسال نظر

 
1