خبر فوری

 
 
ابراز نگرانی اسلام آباد و پکن در خصوص توافقنامه استراتژیک نظامی آمریکا و هند
کد خبر :242202482

12:52 1399/08/07


برچسب ها : پاکستان و هند, توافقنامه نظامی, هند و آمریکا, هند و چین,

به دنبال امضای توافقنامه همکاری استراتژیک نظامی میان آمریکا و هند در جریان سفر وزرای امور خارجه و دفاع ایالات متحده آمریکا به دهلی نو، پاکستان و چین نسبت مراتب نگرانی خود را نسبت به این توافقنامه ابراز داشتند.


 

اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| به دنبال امضای توافقنامه همکاری استراتژیک نظامی میان آمریکا و هند در جریان سفر وزرای امور خارجه و دفاع ایالات متحده آمریکا به دهلی نو، پاکستان و چین نسبت مراتب نگرانی خود را نسبت به این توافقنامه ابراز داشتند.

بر اساس جزئیات منتشر شده، در جریان سفر مائیک پمپئو وزیر امور خارجه و مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا به دهلی نو، روز گذشته نشست سالانه دو به دو میان آمریکا و هند برگزار گردید و دو طرف توافقنامه همکاری و تبادل اساسی اطلاعات موسوم به BECA را به امضاء رساندند.

طبق این توافقنامه هند به منظور ارتقای دقت تسلیحاتی خود مثل موشک و پهپاد، اجازه دسترسی به اطلاعات فضایی و جغرافیایی ماهواره‌ای گردآوری شده از سوی آمریکا را خواهد داشت.

دولت پاکستان در واکنش به امضای این توافقنامه استراتژیک هشدار داد: امضای توافقنامه جهت فراهم سازی جدیدترین امکانات سخت افزاری و فناوری اطلاعات در بخش دفاعی امنیت و ثبات منطقه را به خطر خواهد انداخت.

زاهد حفیظ چودری سخنگوی دفتر وزارت امور خارجه پاکستان اظهار داشت: دستیابی گسترده به اسلحه و گسترش سطح  فعالیت های هسته ای هند در واقع گامی به سوی ایجاد تهدید برای امنیت و ثبات منطقه آسیای جنوبی است.

وانگ وین بین سخنگوی دفتر وزارت امور خارجه جمهوری خلق چین نیز در واکنش به اظهارات مائیک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر همکاری مشترک برای مقابله با تهدیدات احتمالی از سوی چین اعلام نمود: ما از مائیک پمپئو درخواست می کنیم توهمات خود در زمینه جنگ سرد را کنار گذاشته و ادعاهای خود مبنی بر اعلام چین به عنوان یک قدرت تهدید کننده پایان دهد، هند مشکلات خاص خود را با چین دارد.

لازم به ذکر است مائیک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا پس از امضای توافقنامه در نشست سالانه دو به دو در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اتفاقات بزرگی در حال رخ دادن است و کشورهای دموکراتیک ما برای محافظت بهتر از شهروندان و دنیای آزاد در کنار هم حضور دارند.

وی گفت: رهبران و شهروندان ما می توانند مشاهده کنند که حزب کمونیست چین حامی دموکراسی، حاکمیت قانون، شفافیت، آزادی و یک فضای آزاد نیستند.

مارک اسپر وزیر دفاع ایالات متحده نیز طی سخنانی در جمع اهالی رسانه ابراز داشت: توافقنامه همکاری و تبادل اساسی اطلاعات نقطه عطفی در روابط دو کشور است که به مقابله مشترک دو کشور با گروه های تروریستی و شبه نظامی کمک خواهد نمود.

وی افزود: ما تصمیم به فروش بیشتر جنگنده های نظامی و هواپیماهای بدون سرنشین به هند را داریم، با امضای توافقنامه مذکور هند امکان دسترسی به تمامی داده های توپوگرافی، دریایی و هوانوردی که در امر هدف قرار دادن موشک ها و هواپیماهای بدون سرنشین مورد استفاده قرار می گیرند را خواهد داشت.

ارسال نظر

 
1