خبر فوری

 
ابراز اطمینان ایالات متحده در رابطه با تحقیق قضیه عافیه صدیقی
کد خبر :1035423018

15:37 1397/08/17


برچسب ها : آمریکا, پاکستان,

اسلام آباد : آمریکا ،به پاکستان اطمینان داد که درمورد عافیه صدیقی مجددا تحقیق و تمرکز کند.


اسلام آباد : آمریکا ،به پاکستان اطمینان داد که درمورد عافیه صدیقی مجددا تحقیق و تمرکز کند.

طبق بیانیه صادره از وزارت خارجه پاکستان، دولت همیشه و به طور متواتر دررابطه با قضیه دکتر عافیه صدیقی با آمریکا به گفتو گو پرداخته است. سرکنسولگر پاکستان در هوستون متعددا با دکتر عافیه صدیقی دیدار کرده و می‌کند تا علاوه بر باخبر شدن از سلامتی وی، درصورت وجود پیامی، آنرا به خانواده دکتر صدیقی برساند.

در این بیانیه بیان شده است که تمامی مسائل مربوط به مسائل حقوقی و قانونی دکتر عافیه صدیقی در تاریخ 6 نوامبر با معاون وزیر امور خارجه آمریکا، ایلس ویلز مطرح شده بود. پس از آن هیئت آمریکا دررابطه با خواسته پاکستان در این زمینه ابراز امیدواری کرده و گفته است که دراین رابطه تفکر خواهیم کرد.

طبق گفته سخنگوی وزارت خارجه پاکستان، به زودی شاه محمود قریشی با خواهر دکتر عافیه صدیقی در اسلام آباد دیدار خواهد کرد.

لازم به ذکر است که روز گذشته دکتر عافیه صدیقی نامه ای خطاب به عمران خان نخست وزیر پاکستان نوشته بود، در آن نامه وی خواستار آزادی خود از نخست وزیر پاکستان شده بود .

خواهر عافیه صدیقی، دکتر فوزیه صدیقی ابراز داشته است که آمریکا درعوض دریافت چیزهای خواسته شده از پاکستان، عافیه را رها خواهد کرد.

طبق مدعای فوزیه صدیقی، نشانه ها و پالس هایی از سوی آمریکا دریافت کرده ام، اما نمی توانم آنها را قبل از مطرح سازی با محمود قریشی در رسانه ها منتشر کنم.

لازم به ذکر است که دکتر عافیه صدیقی در سال 2008 به اتهام کشف شدن مواد شیمیایی و نوشته هایی مبنی بر چگونگی نابودی نیویورک ، توسط پلیس افغانستان دستگیر شده بود.

براساس گفته های مقامات ، با مطرح کردن سوال پلیس در رابطه با مواد شیمایی و این نوع نوشته ها، دکتر عافیه صدیقی با به دست گرفتن اسلحه به سوی نظامیان پلیس تیراندازی کرد. این درحالی است که دراثر تیراندازی وی هیچ یک از نظامیان آمریکایی و افغان آسیبی ندیدند.

این درحالی است که وکلای دکتر عافیه صدیقی در رابطه با تیراندازی وی گفته اند که او به دلیل نامساعد بودن شرایطش دست به اسلحه شده بود. وکلا ابراز داشتند که این اقدام صدیقی، اقدام تروریستی نبوده است.

دادگاه آمریکایی در افغانستان، دکتر عافیه صدیقی را علاوه بر تیراندازی به سوی نظامیان به اتهام 7 مورد دیگر، وی را به عنوان مجرم معرفی کرده بود.

روز گذشته در گفت‌و گوی مطبوعاتی دفتر وزارت خارجه پاکستان گفته شده بود، سرکنسولگر پاکستان در هوستون با دکتر عافیه صدیقی برای دفعات متعدد دیدار کرده است. در دیدار اخیر وی با دکتر عافیه صدیقی، وی با اشاره به پیام صدیقی گفت : دکتر عافیه صدیقی در پیام خود خطاب به نخست وزیر عمران خان گفته است که خواستار آمدن به پاکستان هستم.

عافیه صدیقی در پیام خود اظهار داشته است که : عمران خان را به عنوان یکی از قهرمانان زندگی خود قبول دارد و وی آرزو دارد تا عمران خان خلیفه تمامی مسلمانان جهان شود.

براساس مدعای فوزیه صدیقی، خواهر عافیه صدیقی، وی در گفت‌و گوی خود با BBC گفته است ، در گزارش ملاقات سرکنسولگر با عافیه گفته شده است ، مقامات زندان به دکتر عافیه صدیقی گفته اند :درصورت تغییر دین وی را آزاد خواهند کرد.

فوزیه صدیقی همچنین ابراز داشته است که خواهرش عافیه صدیقی را در زندان آمریکا علاوه بر آنکه مورد آزار و اذیت جنسی قرار می‌دهند، مانع از عبادت وی نیز می‌شوند.

براساس گفته های فوزیه صدیقی، برای بازگرداندن عافیه صدیقی به پاکستان سه راه وجود دارد :
1) پاکستان عضو قراردادی شود که براساس آن قرارداد مجرمان را می‌توان به کشور انتقال داد.

آمریکا از قبل این توافقنامه را امضا کرده است اما پاکستان عضو آن نیست.

فوزیه صدیقی مدعی است، دستیار معاون دادستان کل ایالات متحده آمریکا بروس شورتز، در نامه ای ابراز داشته است درصورت عضویت پاکستان در این قرارداد، آمریکا حاضر به آزادی و فرستادن عافیه صدیقی به پاکستان است. درحال حاضر این نامه در نزد فوزیه وجود ندارد اما طبق مدعای وی، این نامه نزد مقامات پاکستانی موجود است.

2)مذاکرات میان پاکستان و آمریکا راه حل دوم برای بازگرداندن عافیه به پاکستان است. طبق ادعای فوزیه صدیقی، آمریکا دراین مورد پالس و اشاره های مثبتی را ارسال کرده است. این درحالی است که وی گفته است قبل از ملاقات با محمود قریشی در این رابطه سخنی نخواهم گفت.

3) عذر خواهی دولت. فوزیه صدیقی اذعان داشت راه حل سوم عذر خواهی ریاست جمهوری است. وی افزود، در زمان ریاست جمهوری بارک اوباما پاکستان درحال آماده شدن بر این امر بود اما به دلیل عدم اتخاذ و عملی کردن اقدام به طور فوری، این راه حل نیز لغو شد.

ارسال نظر

 
1