خبر فوری

 
 
ائتلاف گروه های تجزیه طلب خیبر پختون خوا و بلوچستان با هدف سرنگونی هیئت حاکمه نظامی پاکستان
کد خبر :159600132

20:50 1402/02/17


برچسب ها : ائتلاف, ائتلاف تروریستی, ارتش پاکستان, ایالت بلوچستان, ایالت خیبر پختون خوا, تجزیه طلب, تحریک طالبان پاکستان, تروریست های تحریک طالبان پاکستان, فرماندهان تحریک طالبان پاکستان, گروه های آزادی خواه بلوچ, گروه های تروریستی, هیئت حاکمه نظامی پاکستان,

گروه های تروریستی و تجزیه طلب ایالات خیبر پختون خوا و بلوچستان دست به دست هم برای تحقق اهداف شان با هر ذوق و سلیقه ای کنار یکدیگر می جنگند تا حاکمیت نظامی پاکستان را به زانو درآوردند.


 

پنجاب: به گزارش راز نیوز | گروه های تروریستی و تجزیه طلب ایالات خیبر پختون خوا و بلوچستان دست به دست هم برای تحقق اهداف شان با هر ذوق و سلیقه ای کنار یکدیگر می جنگند تا حاکمیت نظامی پاکستان را به زانو درآوردند.

اخیراً گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان به سرکردگی نور ولی محسود به دنبال تشکیل ائتلافی علیه ارتش پاکستان و هیئت حاکمه نظامی این کشور می باشد و توانسته در این راه نظر و دیدگاه گروه های تجزیه طلب مستقر در ایالت بلوچستان و خیبر پختون خوا را جلب نماید.

عناصر تروریستی تحریک طالبان به تازگی در کارنامه خود عملیات های گسترده ای علیه ارتش و نیروهای امنیتی پاکستان در ایالت بلوچستان به ثبت رسانده و این اقدامات موجب تشدید نگرانی های دولت و فرماندهان ارتش پاکستان شده است.

به همین مناسبت مؤسسه مطالعات صلح پاکستان (PIPS) یک نشستی را با نمایندگان احزاب سیاسی و جامعه مدنی، دانشگاهیان و روزنامه نگاران ترتیب داد که در آن مباحث مختلفی از جمله روابط دوجانبه پاکستان و افغانستان و چالش ها و استراتژی های آینده و وضعیت در حال تحول افغانستان و پیامدهای آن برای منطقه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

یکی از کارشناسان حاضر در جلسه بیان کرد: دیپلماسی و موضع پاکستان در قبال افغانستان روشن نیست و دولت پس از برگزاری چندین دور مذاکره با رهبران تحریک طالبان پاکستان با شکست مواجه شده و عجز و ناتوانی خود را در برقراری صلح و جلب اعتماد آنان ابراز کرده است.

وی افزود: گروه ممنوعه تحریک طالبان پاکستان و سایر عناصر تجزیه طلب محلی در حال پر کردن خلاء احزاب سیاسی و جریانات ملی گرا در ایالت خیبر پختون خوا هستند و آنها دیگر صرف یک گروه مذهبی جهادی نیستند بلکه برای رسیدن به منافع خود دست به هرگونه اقدامی از جمله ترویج افکار سیاسی و ناسیونالیستی خود در جامعه می زنند.

در همین حال، عدنان امیر روزنامه نگار اهل کویته اظهارات خود را این چنین بیان کرد: گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان در ماه اوت سال 2021، به توانایی های خاصی و منابع نظامی قابل توجهی دسترسی پیدا کرده است، بطوری که فراتر از محدوده و استقرار خود، نیروهای امنیتی و ارتش پاکستان را در ایالت بلوچستان مورد هدف حمله خود قرار می دهد.

وی در ادامه سخنان خود از عضویت حداقل 3 گروه شبه نظامی محلی بلوچ به گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان خبر داد و افزود: تحریک طالبان پاکستان با ابراز همدردی با مردم بلوچ در حال تزریق افکار و سیاست های خود در این ایالت می باشد و قصد دارد حضور خود در بلوچستان را افزایش دهد.

از این رو چنانچه گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان به هدف خود مبنی بر استقرار و حضور گسترده در ایالت بلوچستان دست یابد، تهدید بزرگی برای اهداف ایران که مبتنی بر ایجاد صلح و ثبات در منطقه است، خواهد بود و قطعا با دخالت در خاک این کشور، جمهوری اسلامی ایران جهت حفظ تمامیت ارضی خود دست به اقدامات مهمی از قبیل مبارزه با عناصر تروریستی خواهد زد و همچنین اقدامات تروریستی تحریک طالبان پاکستان در مرزهای این کشور، خطرات نامطلوبی از جمله انزوای پاکستان در منطقه و کمرنگ شدن روابط دیپلماسی با همسایگان را به دنبال خواهد داشت که مثال آن را هم اکنون میتوان در رابطه افغانستان با همسایگان خود مشاهده کرد.

محمد اسرار مدنی رئیس شورای تحقیقات بین المللی در امور مذهبی اظهار کرد: دولت اسلام آباد بایستی برای کاهش خصومت میان پاکستان و افعانستان، تبادلات تجاری و اقتصادی میان مردم دو کشور را افزایش دهد که در این عرصه برگرفتن از دیپلماسی مذهبی و حضور فعال علمان دینی الزامی می باشد.

در پایان این نشست، صفدر سیال مدیر مشترک مؤسسه مطالعات صلح پاکستان راه حل نهایی برای مرتفع نمودن تمامی مشکلات را تعامل و برقراری روابط سازنده با دولت امارت اسلامی طالبان افغانستان بیان کرد و گفت: دیپلماسی و سیاست در قبال افغانستان را بایستی یک مجموعه غیر نظامی با حمایت نهادهای امنیتی در پاکستان بر عهده بگیرد.

ارسال نظر

 
1