خبر فوری

 
 
ائتلاف نظامی چین، پاکستان و ترکیه در تلاش برای شکستن انحصار ساخت سلاح های نظامی توسط شرکت های غرب
کد خبر :208516868

17:06 1399/04/02


برچسب ها : پاکستان و ترکیه, پاکستان و چین, ناوچه, نیروی دریایی پاکستان,

خبرگزاری اکسپرس پاکستان در گزارشی ائتلاف نظامی چین، ترکیه و پاکستان را از جهات گوناگونی من جمله نیروی دریایی مورد بررسی قرار داده و در این گزارش سعی در بیان اهداف تشکیل از این ائتلاف را نیز بیان کرده است.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| خبرگزاری اکسپرس پاکستان در گزارشی ائتلاف نظامی چین، ترکیه و پاکستان را از جهات گوناگونی من جمله نیروی دریایی مورد بررسی قرار داده و در این گزارش سعی در بیان اهداف تشکیل از این ائتلاف را نیز بیان کرده است. چند ماه گذشته ماهواره ای با عبور از بالای پایگاه نظامی اقبال ارتش پاکستان در کراچی، عکس هایی گرفت که در آن مشاهده می شود که زیر دریایی در این پایگاه در حال گذراندن مراحل تکمیلی ساخت خود است. پی ان اس اقبال پایگاه نظامی نیروهای کماندوی اس اس جی (گروه خدمات ویژه) نیروی دریایی پاکستان است. این ارتش در سال 1966 میلادی برای انجام حملات غیر متعارف علیه دشمنان تشکیل شد که برای عملیات های نظامی خود از کشتی های جنگی کوچک، زیر دریایی های کوچک استفاده می کند. پاکستان برای نیروهای اس اس جی، در سال 1993 میلادی سه زیر دریایی کوچک از شرکت کوس موایس Cos.Mo.S ایتالیایی خریداری کرد.  که به این زیر دریایی ها در اصطلاح نظامی Midget و در پاکستان X Craft می گویند. در سال 2015، نیروی دریایی متوجه فرسوده شدن این زیر دریایی ها شده و تصمیم گرفت تا با استفاده از نیروی بومی و برای دستیابی به خودکفایی در این زمینه، زیر دریایی هایی را بسازد. در سال 2017 میلادی، دانشمندان، مهندسان و صنعتگران پاکستانی تصمیم گرفتن تا یک زیر دریایی کوچک جدید بسازند و این فعالیت تاریخی در کارگاه های نیروی دریایی پاکستان در کراچی آغاز شد. اکنون از تصاویر ماهواره های خارجی شاهکار صنعتگران پاکستانی ظاهر شده است. پاکستان بتدریج شروع به تولید سلاح های بزرگ نظامی کرده است که قبلا تنها توسط شرکت های نظامی غربی تولید می شدند. فناوری ساخت جت های جنگی، تانک، توپ، ناو و زیر دریایی  به یک انحصار شرکت های نظامی غربی تبدیل شده بود، اما اکنون، چین، از جمله ترکیه و پاکستان طی همکاری هایی در صدد شکستن این انحصار هستند که از آن به عنوان "انقلاب" یاد می کنند و هدف از این ائتلاف را شکستن انحصار خرید سلاح های نظامی از شرکت های غربی و تامین سلاح کشور های اسلامی به جای خرید از غرب، تلقی می کنند.

 

خطرات احتمالی

طبق گزارش پاکستان، نیروی دریایی پاکستان مسئول حفاظت از دریای عرب (که بخشی از اقیانوس هند است) از دشمنان است. اقیانوس هند و کشمیر در وضعیت در حال تغییر از مناطق مهم و استراتژیکی جغرافیایی برای قدرت نوظهور چین هستند. به همین دلیل طی درگیری چین و هند بر سر منطقه لداخ، چین با اظهار قدرت خود، به هند پیام داد که اینجا خط قرمز است و هند نمی تواند اهداف توسیع خواهانه خود را در این منطقه اجرایی سازد. در همین حال، تنش ها بین چین و آمریکا در دریای جنوبی چین و اقیانوس آرام در حال افزایش هستند و ایالات متحده در تلاش برای همسو کردن متحدان خود در منطقه است تا بتواند با چین رقابت کند که افزایش مشترکات نظامی هند و استرالیا نیز جزئی از این سیاست هستند. چین بیشترین تجارت جهانی خود را از طریق کشتی ها انجام می دهد، بنابراین اکنون او به دنبال دریای عرب به عنوان یک مسیر دریایی جایگزین است. نکته این است که اگر در آینده، اتحاد ارتش آمریکا در اقیانوس آرام، اقیانوس هند و دریای جنوبی چین، مسیر بازرگانی چین را مسدود کند، چین قادر باشد تا بخشی از تجارت جهانی خود را از طریق دریای عرب (بندر گوادر) از سر بگیرد. و این یکی از دلایلی است که کشور چین برای تقویت دفاع دریایی در دریای عرب، به پاکستان نیز کمک می کند. نیروی دریایی پاکستان قبلا نیز در آبهای خود فعال بود که حال با همکاری چین و ترکیه، قدرت نظامی پاکستان در حال افزایش است. و این باعث می شود تا چند سال آینده، قادر به مبارزه با قدرت چندین برابر بزرگتر از خود یعنی نیروی دریایی هند باشد.

 

 میدجت Midget چیست؟

زیر دریایی، یکی از منابع مهم دفاع دریایی است. به همین دلیل پاکستان در سال 2015 میلادی تصمیم به خرید 8 زیر دریایی نوع 039b از چین را اتخاذ کرد که 4 عدد از این زیر دریایی ها طی اشتراک پاکستان و چین، در پاکستان ساخته می شوند که به این وسیله صنعتگران پاکستانی خواهند توانست با استفاده از فرصت پیش آمده، تکنولوژی جدید نظامی ساخت زیر دریایی را یاد بگیرند. پاکستان در سال 2016 میلادی برای مجهز کردن زیر دریایی های آگوستا 90B را طی قرار دادی به شرکت سازنده سلاح نظامی ترکیه ای به اسم اس تی ام، داد. طبق این قرار داد، شرکت ترکیه ای همچنین تکنولوژی لازم برای ساخت زیر دریایی را به پاکستان خواهد داد. برخی از کارشناسان غربی بر این باورند که یک زیر دریایی کوچک پاکستانی با تلاش مشترک دو کشور در حال ساخت است.

زیر دریایی میدجت یا همان کوچک، در رساندن نیروهای اس اس جی به اهداف شان مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از میدجت ها برای نصب مین دریایی نیز استفاده می شود و این نوع از زیر دریایی ها نقش مهمی در اهداف دریایی ارتش دارند. این زیر دریایی ها علاوه بر دفاع، در هجوم نیز مورد استفاده قرار می گیرند و می شود بوسیله آن حرکات دشمن را تحت نظر گرفت. وزن چنین زیر دریایی هایی کمتر از 150 تن است. یک یا دو نفر می توانند این زیر دریایی را به حرکت در آورند. نخستین زیر دریایی های نسل میدجت توسط انگلیس ساخته شده اند که هدف از آن دفاع از بنادر بود. این نسل از زیر دریایی ها به طور گسترده ای در جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار گرفتند.

بر اساس گزارش، زیر دریایی میدجت جدید نیروی دریایی پاکستان یک رازی است که هیچ کس از سلاح و تکنولوژی های بروز بکار رفته در آن اطلاعی ندارد. اچ آی استن کارشناس مسائل نظامی آمریکایی در اظهار نظر خود نوشت: "طراحی این زیر دریایی محلی است، گویی از هیچ کشور خارجی گرفته نشده است."

سیاستگذاران نیروی دریایی هند از این بیم دارند که اگر پاکستان زیر دریایی های مدرن ساخت، ممکن است قادر به نظارت بر فعالیت های آن بخصوص در سر کریک، گجرات و بمبئی باشد. و این به نقطه ضعف هند تبدیل می شود که دیگر قادر به حمله ناگهانی نخواهد بود.

 

بهترین استراتژی نظامی

دکتر پرکاش پینرسلوان از اتاق فکر نظامی مستقر در بنگلور و وابسته به انستیتوی ملی مطالعات پیشرفته، در مقاله ای می نویسد: پاکستان هم اکنون در تلاش برای دسترسی به بیشترین مقدار از زیر دریایی ها است و هدف از این تلاش نیز کسب توانایی دور نگاه داشتن ناو های جنگی هند از دریای عرب است که به این اقدام در اصطلاح نظامی "ضد دسترسی و انکار منطقه (A2/AD)" می گویند. گویی زیر دریایی ها در صورت بروز جنگی در آینده، به عنوان یک تغییر دهنده بازی نقش ایفا خواهند کرد.

میدجت جدید پاکستان تقریبا به طول 60 فوت معادل 18.288 متر است. ویژگی های این زیر دریایی میدجت همچنان در پرده اسرار است. اما کارشناسان بر این باورند که این زیر دریایی در مقایسه با Xcraft بازنشسته، عملکرد بهتری خواهد داشت. این زیر دریایی بازنشسته پاکستانی ساخت کمپانی ایتالیایی در سطح آب با سرعت 9 گره (17 کیلومتر در ساعت) و زیر آب با سرعت 6 گره (11 کیلومتر در ساعت) حرکت می کند و قادر است 20 روز زیر آب باشد. وزن آن 102 تن بوده و می تواند به عمق 110 متر (360 فوت) دریا سفر کند. این زیر دریایی می تواند 14 نفر را حمل کند که زیر دریایی جدید پاکستان نیز دارای چنین خصوصیاتی خواهد بود.

گفتنی است نیروی دریایی پاکستان علاوه بر زیر دریایی ها، قصد خرید ناو های مدرن، کشتی های جنگی، قایق های بزرگ گشت زنی ساحلی و قایق های موشک بر تندرو را نیز دارد. و هدف از این روند، نه تنها تقویت دفاع ملی نیروی دریایی بلکه اثبات برتری در دریای عرب نیز است. کارشناسان مسائل نظامی معتقدند که بهبود دفاع، بهترین استراتژی نظامی است زیرا با اتخاذ آن، یک کشور می تواند با قدرتمند ترین حریف های خود بجنگد و شکست نخورد.

 

پاکستان و ترکیه دو برادر

میان دو کشور پاکستان و ترکیه روابط دیرینه ای بر اساس دین، فرهنگ و تمدن استوار هستند. هم اکنون روابط نظامی بین دو کشور نیز بتدریج در حال تقویت هستند. ترکیه در گذشته ابر قدرت بوده، و هم اکنون نیز در فهرست ده کشور برتری بشمار می رود که توانایی ساخت سلاح های نظامی برای نیروی زمینی، دریایی و هوایی را دارد. بنابراین پاکستان می تواند از تجربه و مهارت های نظامی ترکیه بهره مند شود.  

ترکیه در سال 2005 پروژه نظامی در مقیاس بزرگ با عنوان "ملی جم" را به منظور ساخت کشتی های جنگی متوسط "ناوچه ها Frigate " و کوچک (ناوچه سبک یا گشت ناو Corvette) آغاز کرد. براساس گفتگوی میان ترکیه و پاکستان در ژوئیه 2018، بنا بر این شد تا ترکیه برای نیروی دریایی پاکستان نیز 4 عدد ناوچه سبک (کورویتی) موسوم به "جناح کلاس" بسازد. در این ناوچه موشک ضد کشتی اتماکا ساخت شرکت رااکستین ترکیه ای نصب می شود. این موشک 800 کیلویی، قادر به برخورد با هدف در فاصله 250 کیلومتری را دارد. همچنین در این ناوچه موشک RIM-116 Rolling Airframe Missile   ضد موشک های دشمن نیز نصب می شود. نکته قابل توجه این است که نیروی دریایی پاکستان دو کشتی جنگی از نوع Ada کورویتی را در کارخانه کشتی سازی خود در کارخانه کشتی سازی و مهندسی بندر کراچی بسازد. به این ترتیب کارشناسان نیروی دریایی پاکستان در ساخت کشتی های جنگی و فناوری های نظامی تجربه کسب می کنند. چند روز گذشته نیز مراسم ساخت ناوچه سبک در کشتی سازی کراچی برگزار شد. کورویتی ناوچه سایز کوچکی است که وزن آن بین 500 تا 2 هزار تن است و ترکیه نیز تحت پروژه خود، درحال ساخت Ada نوع Corvette است که به نیروی دریایی پاکستان نیز خواهد داد. وزن کورویتی نوع اد 2400 تن است. از ویژگی های ناوچه سبک نوع اد می توان به داشتن فضای نشستن بالگرد، حمله به دشمن و دفاع، جاسوسی و نظارت، استفاده از فناوری مخفی در ساخت، دشواری در پیدا کردن توسط رادار دشمن، شلیک موشک دریا به خشکی، هدف قرار دادن موشک ها و کشتی های جنگی، اشاره کرد. ترکیه از اعضای "ناتو" ائتلاف نظامی اروپا است و به همین دلیل ناتو، تکنولوژی نظامی خود را با ترکیه به اشتراک می گذارد.

 

پاکستان هم اکنون دارای 8 ناوچه فریگت است و 4 عدد دیگر از این ناوچه ها از نوع 054AP تا اواخر سال آینده میلادی توسط چین تحویل پاکستان داده خواهند شد. هم اکنون تنها یک عدد ناوچه سبک کورویتی به اسم پی ان اس یرموک دارد و 5 عدد دیگر را سفارش داده است که 4 تای آن توسط ترکیه و یک عدد دیگر توسط شرکت سازنده سلاح هلند به اسم دیمن (سازنده ناوچه یرموک) در حال ساخت هستند.

ارسال نظر

 
1