خبر فوری

 
 
آینده نگری ژنرال قمر جاوید باجوا پیش از بازنشستگی برای سمت فرماندهی ارتش پاکستان در سال 2025
کد خبر :1702607158

19:20 1401/07/25


برچسب ها : اداره روابط عمومی ارتش پاکستان, ارتقاء, ارتقاء درجه, ارتقای درجه, بازنشسته, بازنشسته ارتش, ژنرال قمر جاوید باجوا, سپهبد بازنشسته, فرمانده ارتش پاکستان,

ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش پاکستان یک و نیم ماه قبل از بازنشستگی خود در اقدامی غیر عادی 12 سرلشکر را به درجه سپهبدی ارتقا داد در حالی که قرار است سمت فرماندهی ارتش پاکستان در سال 2025 از میان 12 سپهبد تازه ارتقاء یافته انتخاب گردد.


پنجاب: به گزارش راز نیوز | ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش پاکستان یک و نیم ماه قبل از بازنشستگی خود در اقدامی غیر عادی 12 سرلشکر را به درجه سپهبدی ارتقا داد در حالی که قرار است سمت فرماندهی ارتش پاکستان در سال 2025 از میان 12 سپهبد تازه ارتقاء یافته انتخاب گردد.

بر اساس گزارش روابط عمومی ارتش پاکستان، اسامی 12 سرلشکری که به درجه سپهبدی ارتقاء یافته اند به شرح ذیل می باشد:

 

  1. سرلشکر انعام حیدر ملک
  2. سرلشکر فیاض حسین شاه
  3. سرلشکر نعمان زکریا
  4. سرلشکر محمد ظفر اقبال
  5. سرلشکر ایمن بلال صفدر
  6. سرلشکر احسن گلریز
  7. سرلشکر سید عامر رضا
  8. سرلشکر شاهد امتیاز
  9. سرلشکر منیر افسر
  10. سرلشکر افتخار بابر
  11. سرلشکر یوسف جمال
  12. سرلشکر کاشف نذیر

لازم به ذکر است که در ماه های اکتبر و نوامبر روند بازنشستگی شش سپهبد ارشد پاکستان آغاز شده است بطوری که موعد بازنشستگی فیض حمید رئیس سابق اطلاعات ارتش پاکستان و عاصم منیر فرمانده ارتش گجرانوالا سه روز پیش از ژنرال قمر جاوید باجوا می باشد.

همچنین اسامی مقاماتی که قرار است در این دو ماه بازنشسته بشوند شامل، شاهین مظهر محمود فرمانده ارتش منگلا، فرمانده آموزش بازرس کل سپهبد سید محمد عدنان شاه، سپهبد وسیم اشرف مدیرکل ستاد مشترک، سپهبد عبدالعزیز فرمانده ارتش لاهور و سپهبد ندیم زکی منج مدیرکل بخش برنامه های راهبردی می باشد.

در صورت انتصاب فرمانده جدید ارتش و رئیس ستاد مشترک، حداقل دو پست افسری خالی خواهد ماند در حالی که تحولات اخیر نیز برای جای گذاری در سمت های خالی صورت گرفته است.

شایان ذکر است که شش سال پیش ژنرال قمر جاوید باجوا بلافاصله پس از تصدی فرماندهی ارتش، هفت سرلشکر را به درجه سپهبدی ارتقا داد.

سپهبد نعمان زکریا در حال حاضر در سمت معاونت ستاد کل ارتش پاکستان مشغول به کار است و پیش از این مدیر کل عملیات نظامی ستاد کل ارتش و فرمانده لشکر پیاده نظام در شهرستان وزیرستان ایالت خیبر پختون خوا بوده است.

سپهبد سید عامر رضا هم اکنون به عنوان رئیس صنایع سنگین در منطقه تاکسیلا مشغول به کار است؛ وی پیش از این در سمت مدیر کل تسلیحات و تجهیزات ستاد کل ارتش فعالیت داشته است.

بازرس کل سپاه مرزی بلوچستان جنوبی، افسر کل فرماندهی بخش پیاده نظام سیالکوت و خدمت در دانشگاه دفاع ملی اسلام آباد از جمله سوابغ کاری سپهبد ایمن بلال صفدر مسئول بخش ویژه در ستاد کل می باشد.

بازرس کل سپاه مرزی بلوچستان شمالی و مربی ارشد در دانشگاه دفاع ملی بلوچستان از جمله خدمات سپهبد فیاض حسین شاه مدیرکل ارزشیابی شعبه آموزش و ارزشیابی ستاد کل ارتش می باشد.

سپهبد احسن گلریز به عنوان مدیرکل آموزش نظامی در واحد آموزش و ارزیابی مشغول به کار است؛ وی پیش از این فرماندهی حفاظت از کریدور اقتصادی چین پاکستان را بر عهده داشت.

شپهبد شاهد امتیاز فرمانده آموزش پیاده نظام کویته در سمت های مدیریت کل وظایف ستادی در دبیرخانه ارشد ارتش و فرماندهی لشکر پیاده نظام در منطقه جهلم خدمت کرده است.

سپهبد بابر افتخار در حال حاضر رئیس روابط عمومی ارتش پاکستان می باشد و پیش از این فرماندهی لشکر مسلح در ملتان را بر عهده داشته است.

مدیر کل فرماندهی ستاد کل ارتش پاکستان، رئیس ارتباطات و اطلاعات ارتش و همچنین خدمت در سازمان اطلاعات پاکستان از جمله سوابغ کاری سپهبد محمد منیر افسر بازرس کل سپاه مرزی خیبر پختونخوا جنوبی می باشد.

سپهبد یوسف جمال در حال حاضر مدیر کل لجستیک ملی می باشد و پیش از این در سمت افسر کل فرماندهی لشکر پیاده نظام در سیالکوت فعالیت داشته است.

سپهبد محمد ظفر اقبال به عنوان سرپرست فرماندهی پدافند هوایی در حال خدمت است که در گذشته سمت های فرماندهی لشکر پدافند هوایی در کراچی و لشکر پیاده نظام در سیالکوت را تجربه کرده است.

سپهبد انعام حیدر ملک در حال حاضر به عنوان مهندس ارشد و مدیر کل در ستاد کل ارتش مشغول به کار است وی پیش از این، در سمت های مدیرکل سازمان کار مرزی و فرماندهی لشکر پیاده نظام در کویته فعالیت داشته است.

حال پس از متوجه شدن مسئولین فعلی در مقر فرماندهدی و ستاد مشترک ارتش پاکستان همچنین افرادی که ارتقاء رتبه یافته اند، سوالی مطرح می شود که آیا ارتقاء ناگهانی 12 سرلشکر به درجه سپهبدی اقدامی غیر عادی است یا اینکه هدف خاصی در این کار نهفته شده است؟

در همین حال، ماجد نظامی روزنامه نگار ارشد در پاسخ به این سوال بیان می کند: پاسخ این سوال را در سه سال آینده می توان دریافت بطوری که اگر در ماه نوامبر سال 2022 رئیس جدید ارتش پاکستان منصوب گردد، تمامی ژنرال های ارتقاء یافته می بایست خود را برای تصدی سمت های عالی از جمله فرمانده ستاد کل و مشترک ارتش پاکستان در نوامبر سال 2025 آماده کنند.

از سوی دیگر، برخی از افسران که سال گذشته لایق ارتقاء درجه بودند، هیچ گونه تغییری در درجه انها رخ نداد و از این جهت اجتمال می رود طبق سوابق سیاست های هیئت حاکمه پاکستان، چنین افسرانی طی گذشت 3 سال در نوامبر 2025 بدلیل اینکه مدت مدیدی، درجه آنها ارتقاء نیافته است، به سمت های عالی رتبه از جمله فرماندهی ستاد کل ارتش نائل گردند.

لازم به ذکر است، با توجه به تغییرات پیش آمده، در نوامبر سال 2025 سمت های موجود در ارتش و ستاد مشترک را ژنرال هایی که در این ماه ارتقاء درجه یافته اند بر عهده خواهند گرفت بطوری که در صدر این سمت ها اعم از فرماندهی ستاد کل و مشترک ارتش پاکستان، افرادی از جمله سرلشکر فیاض حسین شاه، سرلشکر نعمان زکریا، سرلشکر ایمن بلال صفدر، سرلشکر احسن گلریز، سرلشکر سید عامر رضا و سرلشکر شاهد امتیاز نقش خود را ایفا خواهند کرد.

ارسال نظر

 
1