خبر فوری

 
آیا طالبان افغانستان مذهب سلفی را هدف قرار می دهد؟ / داعش خراسان ایجاد شده سلفی های افغان
کد خبر :1335641797

12:12 1400/10/09


برچسب ها : استان ننگرهار, افغانستان, پاکستان و افغانستان, پیشاور, تروریست, تروریست های داعش, تروریسم, داعش خراسان, داعش در افغانستان, سرکوب, طالبان افغانستان, گروه داعش, لشکر خراسان داعش, ولایت کنر, وهابی, وهابیت,

گزارشی در خصوص هدف قرار دادن پیروان مذهب سلفی توسط طالبان افغانستان منتشر شده که می گوید: طالبان افغانستان تحت برنامه ای منظم درحال هدف قرار دادن و سرکوب سازماندهی شده سلفی های افغان می باشد و در صفوف طالبان حنفی، گروه های شبه نظامی وجود دارند که مخالفان سرسخت سلفی ها هستند و آن ها را "واجب القتل" می دانند.


کابل: به گزارش راز نیوز| گزارشی در خصوص هدف قرار دادن پیروان مذهب سلفی توسط طالبان افغانستان منتشر شده که می گوید: فردی به اسم حمد الله امام جماعت مسجدی در استان شرقی افغانستان "ننگرهار" و از پیروان مذهب سَلَفی است که پس روی کار آمدن طالبان در افغانستان، از ترس آنها به پیشاور پاکستان کوچ کرده است. حمدالله از فرقه سلفی اهل حدیث است که اعضای این گروه در افغانستان بیشتر در کنر، ننگرهار، نورستان و کابل هستند.

به گفته کارشناسان، اکثریت داعش افرادی از فرقه سلفی افغان هستند که مخالف حکومت اعضای طالبانی می باشند که وابسته به مذهب حنفی هستند. کارشناسان همچنین می گویند که در صفوف طالبان حنفی، گروه های شبه نظامی وجود دارند که مخالفان سرسخت سلفی ها هستند و آن ها را "واجب القتل" می دانند. البته سرکوب منظم سلفی ها توسط طالبان با این ادعا صورت می گیرد که آنها را از حامیان داعش یعنی حریف خود می دانند.

حمد الله در مصاحبه ای مدعی شده است که پس از اشغال افغانستان، طالبان سرکوب سازمان یافته ای را علیه سلفی ها آغاز کرده است. به گفته وی، علاوه بر کشتار و دستگیری علمای مکاتب سلفی در افغانستان، مساجد و مدارس وابسته به این فرقه نیز درحال تعطیل یا اشغال شدن هستند.

شمس الدین شگری پژوهشگر امور اسلامی و فقهی مقیم کراچی پاکستان، می گوید: طالبان در حقیقت مذهب اهل سنت و الجماعت حنفی دیوبندی است که در فقه از امام ابوحنفیه پیروی می کنند. درحالیکه پیروان مذهب سلفی، مخالف تقلید می باشند و آنها نه تنها تقلید را غیرضروری بلکه حرام نیز می دانند. این تفاوت اصلی است و به همین دلیل است که در بسیاری از موارد بین این فرقه ها اختلاف دیده می شود.

این پژوهشگر می گوید که سلفی، اهل حدیث، غیر مقلدین و وهابی، تمامی این ها یک فرقه است.

کارشناسان امنیتی که به طور عمیق اوضاع افغانستان را بررسی می کنند، می گویند که پس از روی کار آمدن طالبان مورخ 15 اوت سال جاری میلادی، سلفی ها با ناامنی مواجه هستند، زیرا تقریبا هر سلفی افغان در برخی از محافل طالبان حامی داعش به حساب می آید.     

همچنین پس از اشغال افغانستان توسط طالبان، فعالیت های شاخه خراسان داعش گزارش شده اند. براساس برخی گزارش ها، داعش با حملات خود در مناطق مختلف کشور افغانستان از جمله کابل، قندهار، قندوز و ننگرهار، حاکمیت طالبان را به چالش می کشد.

 

سرکوب سَلَفی ها

به گفته گزارش، سرکوب ادعایی فرقه سلفی ها پس از روی کار آمدن طالبان در افغانستان، درپی کشف جسد زخمی و شکنجه شده شیخ ابو عبید الله متوکل رهبر مذهبی مکتب سلفی در ولسوالی پغمان آغاز شد. این شیخ در گذشته از سوی حکومت سابق افغانستان اشرف غنی به حمایت از داعش خراسان متهم شده بود که منجر به حبس طولانی مدت وی شد، اما در آستانه تصرف کابل توسط طالبان، او نیز توانست از زندان خارج شده و آزاد شود.

حمد الله و دیگر رهبران فرقه سلفیه مدعی شده اند که پنج نیروی مسلح شیخ متوکل را مقابل اهل محل و خانواده اش به این بهانه که تعدادی از رهبران طالبان خواهان دیدار با او هستند، به همراه خود بردند و یک هفته بعد جسد او که توسط اسید مثله شده بود پیدا شد.

 

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان افغانستان در حساب توییتری خود دست داشتن طالبان در ترور شیخ متوکل را رد کرده و گفت: که استخبارات طالبان به دنبال عاملان این جنایت است.

حمد الله می گوید که پس از این رویداد، طالبان سرکوب منظم علمای مکتب سلفی، ائمه جماعت مساجد و مدارس این فرقه را آغاز کرده اند که تا امروز ادامه دارد. هراز گاهی تعدادی از اجساد در مناطقی از ننگرهار و کنر رها می شوند که بیشتر آنها مربوط به افراد سلفی می باشد.  برخی از این افراد به ضرب گلوله، برخی اعدام و برخی با ذبح شدن کشته شده اند. علاوه بر این، دست نوشته هایی در جیب بسیاری از قربانیان یافت می شود که آنها را به داشتن ارتباط با داعش متهم می کند.

گفتنی است هرچند کسی مسئولیت این قتل های خارج از دایره قانونی را برعهده نمی گیرد، اما رهبران فرقه سلفی، طالبان را مسئول آن عنوان می کنند.

ملا ندا محمد فرماندار ننگرهار در این رابطه می گوید که عملیات های طالبان علیه فرقه خاصی نیست و تنها علیه تروریست های داعشی می باشد که درحال ایجاد مشکلاتی برای امنیت کشور می باشند. وی افزود: رهبران سلفی در کنار امارت اسلامی افغانستان هستند و مدارسی که بسته شده اند، به دلیل ارتباط روسای آن مدارس با داعش است، بنابراین به زودی این مدارس تحویل علمای امن دوست سلفی می شوند.

 

نامه علمای سلفی به طالبان

"صدای آمریکا" در این رابطه می گوید که یک کپی از این نامه ارسال شده به طالبان را در دست دارد که براساس این نامه، علمای سلفی خطاب به حاکمان طالبان گفته اند که این فرقه کنفرانس های زیادی در حمایت از طالبان، پایان دادن به تنش ها و برپایی صلح و امنیت در کشور برگزار کرده اند، همانگونه که حاکمان طالبان حفظ حقوق و آزادی مذهبی جوامع شیعه، هندو و سینگ را مجاز دانسته اند، مردم فرقه اهل حدیث (سلفی/وهابی) نیز همانگونه بخشی از ملت افغانستان هستند و از طالبان خواستار آزادی های مشابه هستند.

در ادامه متن این نامه آمده است: با این وجود، در صفوف طالبان، برخی از صوفیان بریلوی که از همان ابتدا پیوسته مخالف فرقه اهل حدیث بوده اند، با علما و افراد مرتبط با این گروه دشمنی می کنند و این دشمنی به اندازه ای است که یک مسلمان نسبت به کافر دارد. به همین دلیل اهل حدیث دچار مشکلاتی هستند که باعث عرق بر پیشانی انسان می شود.

در این نامه آمده است که طالبان تعدادی از علما را در مناطق مختلف کشور از جمله شیخ متوکل، قاری عبید الله، شیخ لقمان واخواه (جلال آباد)، شیخ محمد نبی (جلال آباد) و شیخ ضیا الحق را ترور کرده اند، به همین ترتیب، چند تن از علمای برجسته جلال آباد از جمله شیخ بلال عرفان، شیخ قاری مزمل، محمد الله لغمانی، حمید الله لغمانی و غیره دستگیر شده اند.

همچنین نیروهای اطلاعاتی طالبان درحال یورش برای دستگیری شیخ احمد شاه، شیخ سردار ولی، شیخ جاوید و دلاور منصور، می باشند. به گفته نامه: مساجد و مدارس مختلفی از فرقه سلفی در ننگرهار، کنر و تخار بسته یا به اشغال درآمده اند.

داعش و فرقه سلفی

به گفته کارشناسان امنیتی، دلایل متعددی برای رهبری طالبان جهت سرکوب ادعایی سلفی ها وجود دارد.

چند تن از رهبران منحرف و جدا شده از تحریک طالبان پاکستان TTP در سال 2014 داعش خراسان را تاسیس کردند. بعدها، پس از کشته شدن این رهبران در حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در ننگرهار، تعداد زیادی از علما و طلاب افغان موجود در مدارس سلفی در پیشاور پاکستان، به داعش خراسان ملحق شدند. گفتنی است پیش از یازده سپتامبر، چندین مدرسه سلفی به دلیل ممنوعیت اعمال شده از سوی طالبان، به پیشاور پاکستان منتقل شده بودند.

به گفته عبدالسید محقق مقیم سوئد که به امور طالبان در افغانستان نگاه دقیقی دارد: تاسیس داعش خراسان بستر قوی برای افغان های سلفی فراهم کرد تا قدرت نظامی خود را در برابر طالبان افزایش دهند. اما پس از اظهارات تند و خونریزی توسط داعش خراسان، علمای سلفی افغانستان از حمایت خود از این گروه دست کشیده اند.

ناگفته نماند که درپی شکست داعش خراسان در کنر و ننگرهار و توافقنامه صلح میان آمریکا و طالبان، هیئتی از شورای سلفی افغانستان به رهبری امیر شیخ عبدالعزیز در ماه مارس 2020 میلادی با ملا هیبت الله سرکرده طالبان افغانستان دیدار و به وی از وفاداری خود اطمینان دادند.

به گفته عبدالسید، ویدیوی 17 دقیقه ای از این دیدار طالبان و علمای سلفی نیز در شبکه "العماره" طالبان منتشر شده بود. وی اظهار داشت که این هیئت شامل حاجی حیات الله برادرزاده مفتی جمیل الرحمن عالم دین ترویج دهنده اسلام سلفی در افغانستان، و همچنین برادر شیخ امین الله پیشاوری، روحانی سلفی افغانی مقیم پاکستان ، بود که بر رهبری طالبان تاکید کردند تا فرقه سلفی را از جنگ طالبان علیه داعش جدا کنند.

عبد السید افزود: آنها برای رهبری طالبان واضح کردند که هرچند داعش در افغانستان از سلفی های افغان به وجود آمد اما سلفی های افغانستان از مبارزه داعش علیه طالبان حمایت نمی کنند و گفتند که آنها آن را یک توطئه بین المللی می دانند.

 

نتایج این درگیری

روزنامه نگاران، علمای دین و مقامات سابق مجری قانون که با مسائل طالبان و داعش در افغانستان آشنا هستند، می گویند که داعش در حال حاضر به دنبال جذب نیروی جدید برای بی ثبات کردن دولت طالبان است و بنابراین ممکن است سرکوب طالبان، موجب جذب شدن تعداد زیادی از جوانان سلفی به داعش شود.

همچنین گفته می شود که اقدامات طالبان علیه فرقه سلفی می تواند منجر به کشتارهای فرقه ای در کشور افغانستان شود.

 براساس آمار مجله عربی زبان داعش موسوم به "النبا"، داعش از 13 اوت تا 3 دسامبر سال 2021 میلادی در مجموع 102 حمله در افغانستان و پاکستان انجام داده است که 14 مورد آن در پاکستان و بقیه در افغانستان می باشند.

 

محکومیت اقدامات طالبان توسط گروه های سلفی پاکستانی

احزاب سلفی پاکستان نیز نشست های مشترکی در شهرهای بزرگ پاکستان چون کراچی، لاهور، اسلام آباد و پیشاور برگزار کرده و از سرکوب ادعایی طالبان علیه سلفی ها در افغانستان ابراز نگرانی کردند.

شورای علمای اهل حدیث ایالت خیبر پختون خوا پاکستان در یک کنفرانس مطبوعاتی در پیشاور در اواخر سپتامبر ترور شیخ متوکل را محکوم کرد و از رهبری طالبان خواست که نماینده اهل حدیث را در دولت قرار دهد، کلیه مدارس بسته را بازگشایی کنند و با علمای اهل حدیث همکاری کنند.

ارسال نظر

 
1