خبر فوری

 
آیا سازمان CIA آمریکا بذر بی اعتمادی را نسبت به واکسیناسیون کرونا در پاکستان کاشته است؟
کد خبر :1102007120

19:54 1399/11/09


برچسب ها : COVD-19, آژانس اطلاعات مرکزی ایالات متحده CIA, اسامه بن لادن, بی اعتمادی به واکسیناسیون, پاکستان و آمریکا, پهپاد های آمریکایی, تیم واکسیناسیون, شبه نظامیان, واکسیناسیون کرونا,

آیا آژانس اطلاعات مرکزی ایالات متحده CIA مسئول اخلال در برنامه های واکسن پاکستان است؟ کارشناسان می گویند به نظر می رسد این گفته درست باشد.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| آیا آژانس اطلاعات مرکزی ایالات متحده CIA مسئول اخلال در برنامه های واکسن پاکستان است؟ کارشناسان می گویند به نظر می رسد این گفته درست باشد. در حالی که پاکستان در حال آماده سازی برنامه واکسیناسیون خود علیه COVD-19 است مقامات می ترسند که واکسن توسط گروه خاصی از مردم رد شود. اقدامات زیادی برای ریشه کن کردن بیماری ها در کشور در گذشته به دلیل تردید تعداد زیادی از مردم نسبت به این برنامه ها با شکست روبرو شده است. دلایل مختلفی وجود دارد که برخی از بخش های پاکستان به این برنامه ها علاقه نداشته و نسبت به آن ها سوء ظن دارند. به عنوان مثال در سال 1994 پاکستان اولین اقدام خود را برای ریشه کن کردن فلج اطفال در کشور انجام داد و تا سال 2005 این کار به خوبی انجام شد.

این کشور در آستانه تبدیل شدن به کشوری عاری از بیماری فلج اطفال بود که برنامه پهپادی ایالات متحده در مناطق قبیله ای تحت حاکمیت فدرال (FATA) آغاز شد و با تشدید حملات هوایی گروه های افراطی ظهور کردند که در نتیجه آن کار در این مناطق برای کارکنان واکسیناسیون به منظور ریشه کن کردن فلج اطفال بسیار دشوار شد.

به نظر می رسد شبه نظامیان در منطقه این تصور را دارند که دولت پاکستان و آژآنس های نظامی ایالات متحده از چنین برنامه های ایمن سازی به بهانه ای برای جمع آوری اطلاعات در مورد اهداف احتمالی هواپیماهای بدون سرنشین استفاده می کنند. علاوه بر این در برنامه ضد فلج اطفال، فعالانی از پاکستان، ایالات متحده و حتی سازمان ملل متحد شرکت داشتند که این شک شبه نظامیان را برای استفاده از چنین کارزارهایی به منظور جمع آوری اطلاعات، تقویت کرد. تلفات سنگین ناشی از حملات هواپیماهای بدون سرنشین به رهبری آمریکا در مناطق قبیله ای پاکستان بسیار مورد انتقاد قرار گرفت و این سلسله حملات هواپیماهای بدون سرنشین تا زمان دولت اوباما ادامه داشت. عملیات مبارزه با تروریسم غربی تاکنون مانع ریشه کن شدن فلج اطفال در شمال غربی پاکستان شده است. در گذشته نه چندان دور، شبه نظامیان حمله و بازداشت کارکنان واکسیناسیون فلج اطفال را آغاز کردند زیرا معتقد بودند که این افراد به بهانه واکسن فلج اطفال برای شناسایی و مکان یابی اهداف هواپیماهای بدون سرنشین آژانس اطلاعات مرکزی CIA اطلاعات جمع می کنند. حمله به تیم های واکسیناسیون از آن زمان متوقف نشده است. این سوء ظن شبه نظامیان هنگامی تبدیل به باور شد که آژانس اطلاعات مرکزی CIA در سال 2011 با استفاده از یک کار واکسیناسیون جعلی در شهر ابوت آباد، محل استقرار اسامه بن لادن مرد تحت تعقیب جهان را تایید کرد. این اقدام ممکن بود موفقیت آمیز نباشد اما منجر به از بین رفتن اعتماد عمومی مردم به برنامه های دولت علیه فلج اطفال و سایر بیماری های عفونی شد که در نتیجه موجب دور شدن مردم از کارکنان پزشکی در منطقه شد.

با این حال سازمان های اطلاعاتی تحت نظر سازمان CIA ادعاهای شبه نظامیان در مورد جعلی بودن چنین برنامه هایی و استفاده از آن ها برای جاسوسی را رد کردند.

لازم به ذکر است که کمپین های واکسیناسیون توسط شبه نظامیان متوقف شد و کارکنان فلج اطفال به زور از مناطقی که در حال فعالیت بودند، بیرون رانده شدند. و در نتیجه موارد فلج اطفال و سایر بیماری ها در پاکستان، افغانستان، سوریه و عراق افزایش یافت.

"مجله علمی امریکایی" به نقل از لزلی اف رابرتز از دانشگاه بهداشت عمومی کلمبیا اعلام کرد: بی اعتمادی ایجاد شده در این برنامه واکسیناسیون جعلی در پاکستان می تواند برنامه ریشه کن کردن فلج اطفال را به مدت 20 سال به تاخیر بیندازد و می توان به میلیون مورد که قابلیت جلوگیری دارند اشاره کرد. از امروز تا ابد هنگامی که مردم به یک کودک مبتلا به این بیماری نگاه می کنند، می گویند که این کودک بیمار است زیرا آمریکا به خاطر دستگیری اسامه بن لادن دیوانه شده بود.

همچنین باید خاطر نشان کرد که نتایج این عملیات جعلی به رهبری سازمان CIA آمریکا به پاکستان محدود نبوده و تاثیرات آن در خارج از پاکستان نیز قابل مشاهده است.

به گفته برخی از کارشناسان بهداشت، خشم و سوء ظن مردم مناطق قبیله نشین و طالبان علیه متخصصان واکسیناسیون پس از این حادثه منجر به گسترش بیشتر فلج اطفال در مناطق جنگ زده پاکستان، سوریه و عراق شد.

علاوه بر این، تحقیقات گاردین در مورد واکسیناسیون جعلی سازمان CIA در سال 2011 موجب خشم مردم شد و ناظران بهداشت جهانی که خواستار کنترل و ریشه کنی این بیماری بودند، این اقدام سازمان CIA آمریکا را به شدت محکوم کرده و مورد نقد قرار دادند.

در سال 2013 سازمان CIA آمریکا متعهد شد در هیچ جای دنیا چنین اقداماتی را در پوشش برنامه های بهداشتی انجام نخواهد داد اما کاری که نباید می شد، انجام شده بود.

امروز پاکستان با بحران دیگری به شکل Covid-19 روبرو است و زیرساخت های بهداشتی این کشور برای کنترل افزایش تعداد مبتلایان در حال تلاش هستند. بر اساس آخرین گزارش ها، موج دوم ویروس کرونا باعث کشته شدن بیش از 11 هزار نفر شده است.

اجرای یک برنامه واکسیناسیون در چنین شرایطی برای پاکستان یک چالش محسوب می شود زیرا سوء ظن در مورد چنین فعالیت هایی تقریبا اعتماد عمومی را از بین برده است.

نظر سنجی اخیر گیلپ نشان داد که حدود 37% از مردم پاکستان در صورت وجود واکسن تمایلی به استفاده از واکسن کرونا ندارند.

لازم به ذکر است که این کمپین در پاکستان توسط شرکت غربی "Intel" اداره خواهد شد و این باعث سوء ظن می شود زیرا مردم سال های گذشته در مورد برنامه های واکسیناسیون فلج اطفال شک و شبهاتی داشتند. بنابراین با توجه به تمام موارد گفته شده، اجرای یک کمپین واکسیناسیون کرونا در پاکستان کار ساده ای نخواهد بود.

ارسال نظر

 
1